روزنامه ایران: اگر تاکنون در اینترنت عبارت «فروش سیمکارتهای خارجی» را جستوجو کرده باشید با سایتهای مختلفی در زمینه فروش این سیمکارتها آن هم با برندهای همچون Turkcell، Vodafone و… روبهرو میشوید که فعالیت اصلی آنها متمرکز بر ارائه خدمات به تجار، مسافرین، دانشجویان، نمایندگان کالا و خدمات از کشورهای ترکیه، آذربایجان، سوریه، عراق، گرجستان، انگلیس و امریکا است. طبق گفته مسئولان این سایتها، این سیمکارتها قابل استفاده در ایران و با آنتندهی کامل در سراسر کشور است و مشترکان آن میتوانند هزینه مکالمات خود را تا ۵برابر افزایش دهند.
شاید به دلیل بازار داغ فروش این سیمکارتها است که این روزها و بنابر مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، قرار است فروش سیمکارتهای خارجی در ایران رنگ و بوی قانونی به خود بگیرد. بر همین مبنا، موضوع افزایش تقاضا برای خرید سیمکارتهای تلفن همراه خارجی در کشور، حمایت از حقوق مشترکین و افزایش رضایت آنها، جلوگیری از بروز مشکلات فنی و امنیتی احتمالی ناشی از فروش سیمکارتهای خارجی و همچنین ضابطهمند شدن فعالیت عاملین فروش و امکان کنترل و نظارت بر فعالیت آنها سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بر آن داشت تا در اواخر خرداد ماه موضوع ضوابط و دستورالعمل فروش سیمکارتهای خارجی را در دستور کار خود قرار دهد.
چرا سیمکارت خارجی
هــدف مصوبــه کمیســیون تنطیم مقررات ارتباطات، فروش سیمکارتهای خارجی تلفن همراه در داخل کشور و ارائه خدمات پشتیبانی و اطلاعرسانی مربوط به آن است که دارای استثنائاتی است که بر مبنای آن فروش سیمکارتهای ماهوارهای، فروش سیمکارتهایی که با استفاده از رومینگ از طریق شبکههای ماهوارهای نظیر ثریا، اینمارست و مانند اینها امکان ارائه خدمات دارند، ممنوع است.
بر اساس این مصوبه، مدت اعتبار مجوز دو سال از تاریخ صدور است و پس از انقضای آن با تشخیص سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اعتبار آن هر بار به دفعات تا دو سال دیگر به درخواست متقاضی و با موافقت سازمان قابل تمدید خواهد بود، متقاضی هم باید شرکت غیردولتی بوده و در ایران به ثبت رسیده باشد و تا پایان مدت اعتبار مجوز باید این ماهیت حقوقی خود را حفظ کند و اعتبار مجوز تا زمان حفظ ماهیت حقوقی مذکور خواهد بود. همچنین در تمام مدت اعتبار مجوز، دارنده مجوز موظف به ارائه خدمات تقاضا، رسیدگی به شکایات و پاسخگویی به مشترکین به صورت ۲۴ ساعته در تمام ایام هفته در داخل کشور است.
در همین راستا لطفالله سبوحی، معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره هدف اصلی از فروش سیمکارتهای خارجی در ایران گفت: «هرساله تعداد کثیری از مردم به سفرهای زیارتی و دیگر نقاط دنیا جهان میروند که این تعداد علاقهمند به خرید و استفاده از سیمکارت اپراتورهای کشورهای دیگر هستند لذا با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق متقاضیان استفاده از این سیمکارتها را مسافران خارج از کشور تشکیل میدهند، در راستای حمایت از حقوق مشترکین و افزایش رضایت آنها و به منظور ضابطهمندشدن فعالیت عاملین فروش و امکان کنترل و نظارت بر فعالیت آنها، ضوابط و دستورالعمل فروش سیمکارتهای تلفن همراه خارجی در کشور توسط سازمان تدوین و در جلسه شماره ۱۶۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورد تصویب قرار گرفت.»
معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان در پاسخ به این سوال که آیا فروش سیمکارتهای داخلی با افت فروش روبهرو خواهد شد یا نه و اینکه اصولاً فضای رقابتی جدیدی میان اپراتورهای داخلی و خارجی ایجاد خواهد شد، گفت: «موضوع بهرهبرداری از سیمکارتهای خارجی موضوعی کاملاً مشخص است و استفاده کنندگان خاص خود را دارد و اصولاً در برابر انبوه بهرهبرداران از خدمات اپراتورهای داخلی قابل قیاس نیست.»
سبوحی در مورد نحوه توزیع سیمکارتهای خارجی خاطرنشان کرد: «شرکتهای متقاضی پس از کسب مجوز میتوانند نسبت به فروش سیمکارتهای خارجی تلفن همراه در داخل کشور و ارائه خدمات پشتیبانی و اطلاعرسانی با ثبت اطلاعات مشترکین اقدام کنند. لذا به متقاضیان استفاده از این نوع سیمکارتها توصیه میشود از عوامل مجازی که دارای پروانه از سازمان هستند نسبت به تهیه این سیمکارتها اقدام کنند.»
رومینگ وطنی یا سیمکارت خارجی
فروش قانونی سیمکارتهای خارجی در ایران در حالی مطرح شده است که در حال حاضر 2 اپراتور ایران شامل همراه اول و ایرانسل، سرویس مکالمات بینالمللی یا همان رومینگ را عرضه میکنند. در حال حاضر همراه اول با حدود ۲۷۰ اپراتور در ۱۱۰ کشور جهان ارتباط رومینگ داشته و ایرانسل هم به نوبه خود گستردهترین شبکه رومینگ کشور را عرضه میکند.
بر همین اساس، محمد مهدی عطوفی، معاون بازاریابی، فروش و خدمات مشتریان همراه اول با اشاره به ضابطهمند شدن موضوع فروش سیمکارتهای خارجی در کشور میگوید: «اپراتورهای خارجی در داخل کشور، تحت عنوان پدیده رومینگ فعالیت میکنند که رومینگ اپراتورهای خارجی در ایران دارای مقررات خاص خودش هست و سالیان سال است که این موضوع با میهمان شدن اپراتور خارجی در یکی از اپراتورهای داخلی کشور صورت میگیرد و عمل شارژینگ آن طبق یک سری پروتکلهایی بین اپراتورها و کشورها، اجرا میشود.»
معاون بازاریابی، فروش و خدمات مشتریان همراه اول با بیان این نکته که «ما هنوز اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را مورد بررسی و نقد قرار ندادهایم و برداشت ما این است که تمام رگولاتورها سعی میکنند یک فضای کسب و کار مناسب را برای اپراتورها چه در داخل و چه در خارج فراهم کنند» گفت: «اینکه سازمان تنظیم مقررات در تلاش است تا فروش سیمکارتهای خارجی در ایران را ضابطهمند کنند خبر خوبی است منتها شرایط و نحوه آن و اینکه چگونه از بیزنسهای داخلی حمایت میکنند، همچنان مبهم است، چون فضای مطرح شده صرفاً فضای خرید است و ما نمیدانیم که آیا فرایند بیزنسی فراهم شده که با سایر اپراتورها رقابت کنیم.»
وی افزود: «همراه اول و ایرانسل اپراتورهایی هستند که حق لایسنس پرداخت میکنند و این حق ایجاب میکند که مسئولان ذیربطی که در خصوص فروش سیمکارت خارجی در ایران برنامهریزی میکنند، با در نظر گرفتن مانند اپراتور داخلی، مشتری و اپراتور خارجی، منافع دو اپراتور کشور و مشتریان را در نظر گرفته و به عنوان حافظان منافع، تلاش کنند که حقوق و منافع مشترک اپراتورهای داخلی و مشترکین اجحاف نشود.»
عطوفی در ادامه افزود: «اپراتور همراه اول از سه الی چهار سال پیش با تکیه بر قدرت تعداد بالای مشتریانش، با طرف مقابل در عربستان وارد بحث و گفتوگو شده و توانسته است با تعهد برقراری یک میلیون دقیقه مکالمه تلفنی، از آنها تخفیفهای خیلی خوبی برای رومینگ سیمکارتهای همراه اول در ایام حج بگیرد
وی تصریح کرد: «در ایام حج امسال مکالمات رومینگ تمام مشترکین همراه اول با قیمت دقیقهای ۶۹۰ تومان انجام شد که این تماسها از عربستان به ایران، از ایران به عربستان و همچنین از یک مشترک همراه اول به یک مشترک همراه اول در عربستان صورت گرفته بود در حالی که قیمت یک دقیقه مکالمه با سیمکارت عربستانی سه هزار تومان و کمترین هزینه خرید سیمکارت سی هزار تومان است و در این بین ممکن است در برخی از مواقع سیمکارت سوخته به مشترکین ایرانی تحویل داده شود یا با استفاده از اسام اس، شارژ سیمکارت خریدار را صفر کنند.»
معاون بازاریابی، فروش و خدمات مشتریان همراه اول در ادامه با طرح این نکته مهم که «متأسفانه سیمکارت همراه اول در کشورهای دنیا به خصوص در عربستان به فروش نمیرسد و فقط بحث رومینگ آن برای حجاج فعال است» گفت: «بنده مطمئن هستم که در ۹۹ درصد از مواقع، فروش سیمکارتهای خارجی هیچ کاربردی در داخل نداشته و صرفاً برای استفاده هموطنان ما در خارج از کشور است که این امر بیشتر برای سفر حج کاربرد دارد تا سایر نقاط جهان.»
شفافسازی یک موضوع مبهم
آرش کریم بیگی، مسئول روابط عمومی ایرانسل هم با بیان این نکته که «مشترکان ایرانسل با فعال کردن رومینگ سیمکارتهای خود، تماسهای عادیشان را از دست نمیدهند» گفت: «در صورت خرید سیمکارت خارجی این مسأله مطرح میشود که همه دوستان و آشنایان آن فرد، شماره تلفن خارجی او را ندارند که این امر باعث ایجاد اخلال در روند تماسهای عادی مشترکین میشود. ایرانسل همچنین در ایام حج، مرکز تماس مستقل برای حجاج ایجاد کرد که تعرفه رومینگ ایرانسل از تعرفه سیمکارتهای محلی کمتر بوده و با توجه به تخفیف ۷۴ درصدی آن، مقرون به صرفه است.»
کریمبیگی با اشاره به این نکته که «استفاده از رومینگ تلفنهای همراه در ایران، از خروج ارز جلوگیری میکند» خاطرنشان کرد: «فعال کردن رومینگ و ارسال و دریافت اسام اس برای مشترکان سیمکارتهای دائمی و اعتباری ایرانسل رایگان است و در حال حاضر فقط ایرانسل امکان برقراری رومینگ دیتا، رومینگ داخل هواپیما آن هم در هنگام پرواز و استفاده از کارت شارژ در مقصد را داراست.»
مسئول روابط عمومی شرکت ایرانسل در ادامه در مورد این موضوع که آیا زیرساخت فروش و استفاده از این سیمکارتهای خارجی در داخل وجود دارد و اینکه موضوع فروش سیمکارتهای خارجی باعث ایجاد فضای رقابت میان اپراتورهای داخلی و خارجی خواهد شد یا خیر گفت: «باید بگویم که این موضوع ربطی به داخل و یا ایجاد بازار رقابت با اپراتورهای داخلی ندارد و در حال حاضر اپراتور نسل سوم رایتل 3G و اپراتور ایرانسل هم پیشرفتهترین نوع اینترنت EDGE را در تلفنهای همراه ارائه میدهد.»
رضا گرامی، مدیر روابط عمومی تالیا نیز درباره موضوع فروش سیمکارتهای خارجی در ایران با بیان این نکته که «اصولاً اپراتورهای خارجی میتوانند به صورت رومینگ از شبکه اپراتورهای دیگر کشورها استفاده کنند» گفت: «اگر اپراتور ارائه دهنده خدمات نسل سوم تلفن همراه یا 3G باشد میتواند از شبکه رایتل استفاده کرده و اگر هم ارائه کننده نسل دوم تلفن همراه باشد میتواند از شبکههای همراه اول، ایرانسل و تالیا در ایران استفاده کند.»
مدیر روابط عمومی تالیا با طرح این موضوع که «برای برخی از افراد داشتن یک شماره خارجی مهم نیست، بلکه مهم خدمات و سرویسی است که میتوانند از آن استفاده کنند که متأسفانه این موضوع برای خریداران این نوع از سیمکارتها شفاف نشده است» خاطرنشان کرد: «در حالی که دو سال و نیم است که بحث رومینگ داخلی مطرح شده است که به وسیله آن اپراتورها بتوانند موقعی که کیفیت پائین است یا شبکه ندارند از شبکههای یکدیگر استفاده کنند، موضوع فروش سیمکارتهای خارجی در ایران مطرح شده است. اگر قرار باشد سیمکارت خارجی فروخته شده در محدوده جغرافیایی ایران استفاده شود، چون آن اپراتور خارجی در ایران شبکه ندارد در نتیجه اپراتور ایرانی باید اجازه دهد که آن اپراتور خارجی به شبکه وصل شود و از خدمات ۴ اپراتور ایرانی همراه اول، ایرانسل، تالیا و رایتل استفاده کند که این امر در حقیقت یک حساب مشترک کاری بین اپراتور خارجی و اپراتورهای ایرانی بوجود میآورد.»
به هرحال با توجه به فعال بودن رومینگ اپراتورهای ایرانی در برخی از کشورهای همسایه و مقرون به صرفه بودن استفاده از آن، این نکته مطرح میشود که آیا فروش سیمکارتهای خارجی در ایران میتواند توجیه مناسبی داشته باشد.