اپراتورها

تلفن همراه

November 11, 2013
16:37 دوشنبه، 20ام آبانماه 1392
کد خبر: 58721

فعالیت دو اپراتور وطنی به رقابت فشرده‌ای ر سیده است

روزنامه ایران: در حال حاضر بیش از 4 میلیون دانشجو در کشورمان در مقاطع مختلف، مشغول به تحصیل هستند که با توجه به پیشرفت تکنولوژی‌های روز ارتباطی در زمینه تلفن همراه و اینترنت پرسرعت، ارائه این خدمات به قشر دانشجو، همواره به یکی از دغدغه‌های مهم اپراتورهای تلفن همراه در کشورمان تبدیل شده است. البته ذکر این نکته ضروری است که توجه اپراتورها به قشر دانشجو خاص کشور ما نیست چرا که در کشورهایی نظیر انگلیس، آلمان، امریکا و… نیز اپراتورها برای جذب دانشجویان برنامه‌‌های خاصی را در نظر گرفته‌اند که به عنوان نمونه می‌توان به تماس رایگان از یک تلفن همراه به یک تلفن همراه دیگر و همچنین خطوط ثابت، پایین‌ترین نرخ ارسال اس‌ام‌اس، صندوق پست صوتی و اینترنت GPRS پیشرفته و فعال برای سیمکارت‌های دانشجویی در امریکا و انگلیس اشاره داشت. همچنین در کشور آلمان، استفاده از سیمکارت دانشجویی و خدماتی نظیر GPRS برای یک دوره سه ماهه رایگان است و سایر خدمات ارتباطی نیز با نرخ‌های منحصر به فرد به دانشجویان ارائه می‌شود. به هرحال با نگاهی کوتاه به این دسته از خدمات باید گفت اپراتورهای وطنی برای ارائه خدمات به قشر دانشجو هنوز در ابتدای راه 
قرار دارند. 
 
اپراتور دوم پیشتاز در ارائه سیمکارت دانشجویی 
فارغ از تأثیرات مثبت تلفن همراه در میزان یادگیری دانشجویان، موضوع هزینه‌های مکالمه و امروزه نیز تعرفه استفاده از اینترنت نیز خود به دغدغه‌ای جدی برای دانشجویان تبدیل شده است. بر همین اساس از سال 86 و همزمان با ورود ایرانسل،‌ دومین اپراتور تلفن همراه به کشورمان، موضوع ارائه سیمکارت‌های دانشجویی را در دستور کار خود قرار داد. ایرانسل در طول 6سال گذشته اگر چه سیمکارتی تحت عنوان «سیمکارت دانشجویی» روانه بازار نکرد اما امسال در جریان برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی(تلکام) به همراه سرویس جدید همکلاسی، سیمکارت دانشجویی رایگان ایرانسل نیز مجدداً در اختیار دانشجویان قرار گرفت. 
بر همین اساس، آرش کریم بیگی، مسئول روابط عمومی ایرانسل در این خصوص می‌گوید: «برای نخستین بار و آن هم در سال 86 ایرانسل، سیمکارت دانشجویی را در دانشگاه‌های مطرح کشور، عرضه و به فروش رساند که بر اساس موقعیت جغرافیایی دانشجو و محیط دانشگاه، به دانشجویان تخفیف‌های ویژه‌ای از جمله تخفیف در مکالمه با همکلاسی‌ها تعلق می‌گرفت؛ به عنوان مثال اگر دانشجویی در محیط دانشگاه اقدام به خرید کارت شارژ می‌کرد با وارد کردن رمز شارژ خود مبلغ اضافه‌تری به عنوان هدیه دریافت می‌کرد.» 
مسئول روابط عمومی ایرانسل با اشاره به این موضوع که «طرح تخفیف به دانشجویان دارای سیمکارت دانشجویی در یک دوره زمانی مشخص عرضه شد و در حال حاضر و از ابتدای پائیز، ایرانسل «طرح همکلاسی» را عرضه کرده است، تصریح کرد: «مشترکان با عضویت در طرح «همکلاسی» ایرانسل در طول جشنواره پائیز از ٢۵ درصد تخفیف در هزینه پیامک‌های خود بهره‌مند می‌شوند. 
در طرح پائیزه «همکلاسی»، تخفیف موجود تنها شامل پیامک‌های درون گروهی بوده و هزینه عضویت در آن نیز 5 هزار ریال و مدت اعتبار آن یک ماه خواهد بود. در این طرح که محدود به سیمکارت‌های دائمی نبوده و دانشجویان دارنده سیمکارت‌های اعتباری هم می‌توانند شرکت کنند، آنها می‌توانند با تعریف لیستی از شماره تلفن همکلاسی‌های خود، از تخفیف ویژه برای دریافت یا ارسال پیامک استفاده کنند.» 
کریم‌بیگی در ادامه با بیان این نکته که «از سال 86 تاکنون سیمکارت‌های دانشجویی از سوی ایرانسل عرضه نشده و اپراتور دوم تلفن همراه در کشور دراین مدت صرفاً به طرح‌های تعرفه‌ای اکتفا کرده است»، خاطرنشان کرد: «ما به دنبال این نیستیم که مشترکانمان را به گروه‌های دانشجو، دانش‌آموز و یا غیره دسته‌بندی و تقسیم کنیم بلکه با ارائه طرح‌های تشویقی، این امکان را فراهم کردیم که هر مشترک برحسب نیاز خود از طرح‌های تخفیفی و تشویقی بهره‌ ببرد.» وی افزود: «ممکن است مشترکی دانشجو بوده و میزان مکالمه‌اش بالا باشد که با استفاده از طرح طلایی ایرانسل و با پرداخت مبلغ عضویت، از تخفیف‌های بسیار بالایی در مکالمات تلفنی و ارسال پیامک و غیره بهره‌مند می‌شود.» 
مسئول روابط عمومی ایرانسل در ادامه با تأکید بر این نکته که «این اپراتور نه از طریق مشاغل و کسب و کار مشترکین بلکه بر اساس شبکه‌های اجتماعی، نیازهای مخاطبان خود را تأمین می‌کند» گفت: «ایرانسل طیف گسترده‌ای از طرح‌های تشویقی را به مشترکان خود عرضه می‌کند که آنها می‌توانند بر اساس نیازهای خودشان از این طرح‌ها و تخفیف‌های ارائه شده در مکالمات، ارسال پیامک و استفاده از اینترنت GPRS استفاده 
کنند.» 
سیمکارت دانشجویی در دستان همراه اول 
روزهای اول مهرماه امسال و در جریان چهاردهمین نمایشگاه تلکام، همراه اول نیز با ارائه سیمکارت دانشجویی، آن هم به صورت رایگان، وارد گود رقابت با ایرانسل شد. این اپراتور در راستای کمک به شکوفایی نسل جوان و پاسخگویی به نیازهای قشر فرهیخته دانشجو، برای نخستین بار در کشور، سیمکارت دانشجویی خود را عرضه کرد که این سیمکارت‌های اعتباری، پایین‌ترین نرخ مکالمه را در بین تمامی سیمکارت‌های اعتباری کشور دارد. 
در طراحی این سیمکارت، علاوه بر پاسخگویی به نیازمندی‌های خاص این قشر، طرح‌های دوره‌ای خاصی نیز برنامه‌ریزی شد و بر اساس اعلام همراه‌اول، از ابتدای آبان ماه، عرضه سیمکارت دانشجویی در سراسر کشور به تدریج اجرا خواهد شد. نکته جالب این‌که، تنها دانشجویان ۱۸ تا ۲۶ ساله مجاز به خرید این سیمکارت هستند و برای هر دانشجو تنها امکان خرید یک سیمکارت وجود دارد. 
به گفته مهدی عطوفی، معاون بازاریابی همراه اول، «سیستم بازاریابی جدید شرکت ارتباطات ثابت ایران براساس بازاریابی هوشمند شکل گرفته و تمرکز آن بر بخش‌های خاص بازار است که می‌توانیم برای آن‌ها ارزش‌های مختلفی را تولید کنیم. یکی از آن بخش‌های بازار، دانشجویان کشور هستند که برای آنها سیمکارت دانشجو ارائه و در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام تهران از آن رونمایی شد.» 
وی معتقد است که «گروه‌های دانشجویی دارای سلایق خاص خود هستند و نخستین اقدام این است که بتوانند ارتباطات تلفنی خود را با هزینه‌های کمتر، برقرار کنند.» 
معاون بازاریابی همراه اول با بیان این نکته که «در جریان برگزاری نمایشگاه تلکام تهران، حدود 5 هزار نفر از دانشجویان برای خرید سیمکارت اقدام کردند» گفت: «امروز هم در کلیه دانشگاه‌های کشور با برپاکردن باجه‌هایی سعی می‌کنیم که این سیمکارت را مستقیماً به دست دانشجویان برسانیم.» 
عطوفی با اشاره به این نکته که «تعرفه مکالمه سیمکارت دانشجو برای کلیه مکالمات درون شبکه، در حالت استانی، بین استانی، ساعات اوج مصرف و ساعات غیراوج مصرف، یکسان و برابر با ۶۷۱ ریال در دقیقه است» گفت: «اگر دانشجویان در کلوپ‌های تشکیل شده توسط خودشان تماس‌های تلفنی برقرار کنند، 10 درصد تخفیف به آنها تعلق گرفته و نرخ هر دقیقه مکالمه 599 ریال محاسبه خواهد شد، همچنین تعرفه پیامک‌های میان این سیمکارت‌ها ۹۷ریال برای پیامک‌های فارسی و ۲۳۰ریال برای پیامک‌های لاتین در نظر گرفته شده که تقریباً پایین‌ترین قیمت ارائه خدمات سیمکارت‌های اعتباری دانشجویی در کشور است.» 
وی افزود: «در حال حاضر با 4دانشگاه کشور مذاکراتی را درباره نصب باجه‌های همراه اول برای فروش سیمکارت دانشجویی انجام دادیم و مذاکرات با سایر دانشگاه‌ها در حال انجام است و در آینده نزدیک و با نصب باجه‌های همراه اول در دانشگاه‌ها، دانشجویان می‌توانند با ارائه کارت دانشجویی، سیمکارت‌های دانشجویی همراه اول را به راحتی تهیه کنند.» 
عطوفی با ابراز امیدواری نسبت به این موضوع که «همراه اول در آینده نزدیک بتواند فضای مناسبی را برای ارتباطات داخل دانشگاه برای دانشجویان به وجود بیاورد» خاطرنشان کرد: «ما در عین حال آمادگی داریم که اگر احیاناً دانشگاه‌ها خودشان علاقه‌مند باشند، اطلاعات و شماره تلفن‌های موجود را در اختیار آنها قرار بدهیم تا ارتباط دانشگاه با دانشجویان فراهم بشود. با تشکیل گروه‌های علمی توسط دانشجویان در دانشگاه‌ها، همراه اول، اس‌ام‌اس باکسی را در اختیار مسئولان دانشگاه قرار خواهد داد که بتوانند به راحتی در مورد زمان برگزاری کلاس‌ها و همچنین تقویم دانشگاهی، به دانشجویانشان اطلاع‌رسانی کنند.» 
وی افزود: «همچنین در گام‌های بعدی در 3 الی 4 ماه آینده و با شکل گرفتن گروه‌های دانشجویی، جشنواره‌های اپلیکیشن‌نویسی برای تلفن‌همراه را در دانشکده‌های فنی برگزار کنیم و یا در دانشکده‌های علوم انسانی، موضوع‌های مختلفی را که در ارتباط با فناوری‌های تلفن‌همراه در جامعه مطرح می‌شود، پیگیری خواهیم کرد.» 
معاون بازاریابی همراه اول در ادامه با بیان این‌که «امکان استفاده از اینترنت GPRS روی تمامی سیمکارت‌های دانشجویی وجود دارد» تأکید کرد: «سعی ما بر این است که در آینده و با هماهنگی‌ها و توافقنامه‌هایی که با دانشگاه‌ها صورت خواهد گرفت، بتوانیم از شبکه‌های داخلی و وای‌فایی که در دانشگاه‌ها برپا می‌شود برای ارائه خدمات بیشتر به دانشجویان استفاده کنیم.» 
عطوفی در پایان با اشاره به این نکته که «درحال حاضر 4 میلیون و صدهزار دانشجو در کشور وجود دارد و قاعدتاً ما باید سهم مناسبی از آن‌ها را در اختیار بگیریم» تصریح کرد: «میزان استقبال دانشجویان از سیمکارت دانشجویی بالا بوده و تعداد 5 هزار سیمکارت دانشجویی عرضه شده، آن هم در چهار روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تلکام تهران که آمار خوب و قابل ملاحظه‌ای است.» 
با درنظرگرفتن این موضوع که در حال حاضر بیش از 4 میلیون نفر دانشجو در کشور در مقاطع مختلف، مشغول به تحصیل هستند به این نتیجه خواهیم رسید که این تعداد دانشجو و همچنین گستره پراکندگی آنها در کشور، پتانسیل بسیار خوبی را برای فعالیت بیشتر اپراتورهای تلفن همراه به این دسته از مخاطبان فراهم می‌کند. 
در حال حاضر و از بین 4 اپراتور تلفن همراه در ایران تنها دو اپراتور ایرانسل و همراه اول سرویس‌های ویژه دانشجویی را ارائه می‌دهند که امیدواریم در آینده نزدیک، اپراتور نسل سوم هم با امکانات پیشرفته‌تر به جمع ارائه‌دهندگان خدمات سیمکارت دانشجویی بپیوندد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.