سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

November 15, 2013
10:44 جمعه، 24ام آبانماه 1392
کد خبر: 58793

بزرگان نرم‌افزار دنیا: Amadeus IT Group

شرکت «آمادئوس» از پیشتازان ارائه‌کننده محصولات تکنولوژی پیشرفته برای صنعت توریسم و مسافرت است. این شرکت محصولات توزیع، تکنولوژی و اپلیکیشن‌های خرید ارائه می‌کند تا به سازگاری، رشد و موفقیت مشتریان خود کمک کند. 

آمادئوس فعالیت‌های خود را در دو حوزه مشارکتی و سودآور متمرکز کرده است: یکی سیستم توزیع جهانی (ارائه خدمات توزیع غیرمستقیم به شرکت‌های مسافرتی) و دیگر محصولات IT (به شرکت‌های مسافرتی، از جمله تکنولوژی توزیع مستقیم).

آمادئوس به عنوان یک شبکه بین‌المللی، خدمات جست‌وجو، قیمت‌گذاری، ثبت، تهیه بلیط و دیگر خدمات پردازشی را به آژانس‌های مسافرتی و از طریق حوزه توزیع Amadeus CSR ارائه می‌کند. همچنین به واسطه حوزه محصولات IT به شرکت‌های مسافرتی سیستم‌های نرم‌افزاری ارائه می‌کند که فرآیندهایی مانند رزروسازی، مدیریت ظرفیت صندلی و کنترل خروج را اتوماتیک‌سازی می‌کند. 

آمادئوس طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات نوآورانه و پیشرفته و در عین حال مناسب برای کاربران را ارائه می‌کند. محصولات این شرکت به طور خاص برای افزایش بهره‌وری، سودآوری و توسعه تجربه مشتری برای همه افراد در زنجیره عرضه مسافرتی و در هر قدمی از سفر مشتری، طراحی شده‌اند. 
همچنین تکنولوژی آمادئوس به طور فزاینده‌ای «سیستم‌های باز» را دربرمی‌گیرد که به مشتری خدمات انعطاف‌پذیر‌تر با ویژگی‌های بیشتر همراه با مزایای دیگر ارائه می‌کند. امروز، ۸۵ درصد پورتفوی نرم‌افزار آن مبتنی بر سیستم‌های باز است. 
مشتریان این شرکت که در سال ۲۰۱۰ تعداد ۸۵۰ میلیون قرارداد مسافرتی را به سرانجام رساندند، عبارتند از: آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها، تور‌ها، شرکت‌های راه‌آهن، خطوط کشتیرانی، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های کرایه خودرو و مسافران انفرادی. 
آمادئوس IT گروپ، به عنوان شرکت مادر که بیش از ۹۹ درصد کل سهام این موسسه را در اختیار دارد، در پایان سال ۲۰۱۲ از درآمد ۹۱۰. ۲ میلیارد یورویی خود خبر داد. 
ساختمان‌های مرکزی این شرکت در مادرید اسپانیا (دفتر مرکزی اصلی و مرکز بازاریابی)، سوفیا آنتی‌ پولیس فرانسه (توسعه محصول)، اردینگ آلمان (مرکز پردازش داده) و بنگالور هند (لابراتوار نرم‌افزار) واقع شده‌اند. همچنین این شرکت دفاتری محلی در بانکوک، بوینس آیرس، دوبی، میامی و سیدنی دارد. شرکت آمادئوس در سطح بازار از طریق ۱۷۳ سازمان بازرگانی محلی آمادئوس (ACOs)، خدمات به مشتری را در ۱۹۵ کشور ارائه می‌دهد. تعداد کارمندان این شرکت در سطح جهان به ۱۰ هزار و ۱۷۰ نفر می‌رسد.

تاریخچه
آمادئوس در ابتدا به عنوان یک سیستم توزیع جهانی (GDS) خنثی با همکاری مشترک شرکت‌های ایر فرانس، ایبریا، لوفت‌هانزا و SAS در اکتبر ۱۹۸۷ تاسیس شد تا خدمات عرضه‌کنندگان را بلادرنگ با آژانس‌های مسافرتی و مصرف‌کنندگان ارتباط دهد. هدف از تاسیس آمادئوس، ایجاد اولین جایگزین اروپایی برای سیستم توزیع جهانی آمریکایی Sabre بود. در سال ۱۹۹۰ مرکز پردازش داده آمادئوس در اردینگ آلمان افتتاح شد و آژانس‌های مسافرتی برای خدمات ثبت و رزرو جا از سیستم آمادئوس استفاده می‌کردند. این سیستم از کد سیستم رزروی که از System One (یک GDS آمریکایی که با Sabre رقابت می‌کرد، اما ورشکسته شد) به دست آمده بود و نیز یک کپی از موتور قیمت‌گذاری ایر فرانس، ساخته شد. 
در سال ۱۹۹۲ اولین سیستم «ثبت نام مسافر» (PNR) آمادئوس ساخته شد. در ابتدای کار، این سیستم‌ به طور مفیدی فقط بر رزرو بلیط متمرکز بود، اما با گذشت سال‌ها PNR گسترده‌تر شد و به سوی صنایع مسافرتی بیشتری گسترش یافت (هتل‌ها، راه‌آهن، خودرو، کشتی، بیمه و غیره). 
در سال ۱۹۹۶ سایت amadeus.net راه‌اندازی شد تا اطلاعات آنلاین در مورد دسترسی و مقصد مسافرین ارائه کند. همچنین واحد ویژه‌ تحقیق و توسعه در شرکت تاسیس شد تا دیگر اپلیکیشن‌های آنلاین را مورد بررسی قرار دهد. 
آمادئوس اگرچه در ابتدا یک شرکت خصوصی بود، اما در اکتبر ۱۹۹۹ عرضه عمومی شد و در لیست بورس پاریس، فرانکفورت و مادرید جای گرفت. به تدریج و همگام با سیر تکاملی صنعت، آمادئوس فعالیت‌های خود را تنوع‌سازی کرده و برای ارائه خدماتی فرا‌تر از فروش و رزرو بلیط، بر IT متمرکز شد تا نیازهای عملیاتی و توزیع مشتریان خود را ساده‌سازی کند. 
در سال ۲۰۰۰ شرکت‌های بریتیش ایرویز و Qantas با آمادئوس شریک شدند تا نسل بعدی محصولات مدیریت IT مشتری را برای سیستم‌های رزرو، فهرست ظرفیت صندلی و سیستم‌های کنترل خروج خود، تولید کنند. 
در سال ۲۰۰۱ نیز آمادئوس اولین شرکت GDS بود که گواهینامه کیفیت ISO ۹۰۰۱: ۲۰۰۰ را دریافت کرد. در همین سال، تولید محصول مدیریت مشتری Altea شروع شد. 

درآمد سالانه آمادئوس در سال ۲۰۰۴ برای اولین بار از مرز ۲ میلیارد دلار گذشت. 
تحول این شرکت از GDS به سوی ارائه تکنولوژی، باعث تغییر نام آن در سال ۲۰۰۶ از «توزیع مسافرت جهانی آمادئوس» به آمادئوس IT گروپ شد. 
در سال ۲۰۰۷، همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس آمادئوس، این شرکت روزانه بیش از ۲ میلیون رزرو مسافرت را مدیریت و سالانه بیش از نیم میلیارد ثبت سفر را پردازش می‌کرد. همچنین در این سال قطب منطقه‌ای خاورمیانه شرکت در دوبی راه‌اندازی شد. 
در سال ۲۰۰۹، آمادئوس با معرفی مفهوم Extreme Search در جست‌وجوی اینترنتی تاریخ‌ساز شد و سیستم کنترل Altea Departure را به بازار معرفی کرد. پس از آن ۱۶۲ شرکت هواپیمایی برای استفاده از این سیستم با آمادئوس قرارداد بستند. این شرکت همچنین به حوزه تکنولوژی موبایل روی آورد. 
در سال ۲۰۱۰ آمادئوس دوباره به شکل موفقی عرضه عمومی شد و به بورس اسپانیا راه یافت و در سال ۲۰۱۲ در لیست بهترین شرکت‌های IT قرار گرفت. 

مرکز داده
مرکز داده آمادئوس در اردینگ آلمان واقع است. در سال ۲۰۱۰ مجموعه اردینگ ۲/۱ میلیارد قرارداد مسافرتی در روز را پردازش کرده و به طور میانگین در هر ثانیه ۹۰۰۰ جست‌وجوی داده کاربر را مدیریت کرده بود. عملیات جهانی آمادئوس علاوه بر سایت اصلی اردینگ آلمان، دو مرکز عملیات استراتژیک در میامی آمریکا و سیدنی استرالیا و چند مرکز دیگر را دربرمی‌گیرد. 

خدمات و محصولات
 
همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، آمادئوس فعالیت‌های خود را در دو حوزه سیستم توزیع جهانی و محصولات IT متمرکز کرده است:

۱) خدمات و محصولات IT

آمادئوس به منظور رفع نیازهای عملیاتی کلیدی شرکت‌های هواپیمایی، انواع محصولات و خدمات IT ارائه می‌کند. خدمات اصلی این حوزه کسب‌وکار، سیستم مدیریت ارتباط با مشتری Altea یا‌‌ همان CMS است که یک مجموعه نرم‌افزاری است که به شرکت‌های هواپیمایی در حوزه‌های فروش، رزرو و صدور بلیط، مدیریت ظرفیت صندلی، کنترل خروج و تجارت الکترونیک، خدمات ارائه می‌کند. 
شرکت‌های هواپیمایی با استفاده از Altea عملیات IT خود را به یک پایگاه اجتماعی برون‌سپاری می‌کنند و با این کار این امکان را دارند که اطلاعات را با متحدان و شرکای هم‌کد خود به اشتراک بگذارند. 
سرویس Altea در حال حاضر مشتمل بر چهار واحد اصلی است: رزرو Altea، که مدیریت ثبت، قیمت‌گذاری و صدور بلیط را از طریق یک رابط انفرادی ارائه می‌کند؛ ظرفیت Altea، که برنامه و مدیریت ظرفیت صندلی‌ها را در هر پرواز ارائه می‌کند؛ کنترل خروج Altea، که به عنوان یک بسته نرم‌افزاری سیستم خروج هواپیما را کنترل می‌کند و در ‌‌نهایت تجارت الکترونیک Altea، که یک مجموعه نرم‌افزاری برای فروش و پشتیبانی خدمات هوایی به صورت الکترونیکی است. 
در سال ۲۰۰۹، تعداد مسافران شرکت‌های هواپیمایی که از Altea استفاده کردند به ۲۳۸ میلیون نفر رسید. به این ترتیب، آمادئوس کسب‌وکار محصولات و خدمات IT خود را با توسعه مداوم سیستم‌های مشابه برای شرکت‌های راه‌آهن، هتل‌ها، اپراتورهای فرودگاه و شرکت‌های حمل‌ونقل زمینی، گسترش می‌دهد. 
۲) خدمات و محصولات توزیع
آمادئوس محصولات و خدمات نوآورانه GDS ارائه می‌کند تا ارزش توزیع آژانس مسافرتی را به حداکثر برساند. این محصولات و خدمات باعث می‌شوند آژانس‌ها و شرکت‌های مسافرتی رشد کسب‌وکارشان را افزایش دهند، جریانات درآمدی جدیدی ایجاد کنند، بازدهی کاری را افزایش دهند و تصمیم‌های آگاهانه‌تری در کسب‌وکار خود اتخاذ کنند. 
CRS آمادئوس بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده GDS در صنعت مسافرت و گردشگری دنیا است که سهم بازار آن در سال ۲۰۰۹ معادل ۳۷ درصد ارزیابی شده است. این موقعیت باعث می‌شود آمادئوس برای ظرفیت سفر جهانی و محلی، توانایی توزیع ایجاد کند. تا دسامبر ۲۰۱۰ بیش از ۹۰ هزار آژانس مسافرتی در سطح جهان و ۵۸ هزار دفتر هواپیمایی از سیستم آمادئوس به عنوان سیستم رزرو و فروش داخلی خود استفاده می‌کردند. 

سایر خدمات آمادئوس 
برای رقابتی ماندن در بازار، باید گسترده‌ترین و دقیق‌ترین ظرفیت خود را به مشتری ارائه کنید. آمادئوس برای کمک به این وظیفه پرچالش، امکان دسترسی به دنیای گسترده و متنوعی از ظرفیت‌های هوایی جهانی، منطقه‌ای و محلی را برای آژانس‌های مسافرتی به وجود می‌آورد تا نیازهای مسافرتی برای تفریح و کار را با هم پوشش دهد. 
آمادئوس یکی از بزرگ‌ترین و جامع‌ترین پایگاه‌های داده مسافرتی را همراه با اطلاعات جزئی در مورد ظرفیت‌های ثبت شده، فراهم می‌کند. با استفاده از نرم‌افزارهای این شرکت، به سرعت می‌توانید به همه ویژگی‌های پرواز‌ها دسترسی داشته باشید و امکانات این پرواز‌ها را با هم مقایسه کنید. به محض اینکه پرواز شما رزرو و ثبت شد، می‌توان با استفاده از نقشه گرافیکی صندلی‌های هواپیما، صندلی مورد نظر را انتخاب کرد. 
•    ظرفیت هوایی
همه ظرفیت‌های هوایی GDS یکسان نیستند. ثبت ظرفیت هوایی با استفاده از نرم‌افزارهای آمادئوس، ابزار‌ها و قابلیت‌های قدرتمندی را در اختیار آژانس‌های مسافرتی قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانند خدمات خود را در حوزه‌های بااهمیت متمایز کنند؛ حوزه‌هایی مانند تجربه مشتری و رابطه کاری بلند مدتی که بر اساس این تجربه می‌توانید با مشتری ایجاد کنید. 
•    خدمات جانبی 
آمادئوس محصولات و خدمات یکپارچه‌ای در آستانه فروش ارائه می‌دهد که امکان دسترسی و رزرو خدمات جانبی شرکت‌های هواپیمایی را برای رقابت موثر با کانال آنلاین و مستقیم به وجود می‌آورد. 
•    ارزش‌افزایی برای تجربه سفر
آمادئوس بسته حرفه‌ای آمادئوس را برای افراد حرفه‌ای در این زمینه طراحی کرده است. این بسته، بر اساس تکنولوژی سفر پیشتاز شرکت، هر چیزی را که مشتری نیاز داشته باشد، ارائه می‌دهد: رقابت موثر با فروش اینترنتی، شناخت جریانات درآمدی جدید برای کسب‌وکار با دسترسی به کمیسیون‌های عالی و ظرفیت باارزش، کنترل هزینه‌های عملیاتی، فروش بسته‌های مسافرتی و ارائه تجربه‌ای منحصر به فرد به مشتری. 

منابع: 

amadeus
amadeus

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.