تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 15, 2013
10:52 جمعه، 24ام آبانماه 1392
کد خبر: 58794

گزارشی از “بازار” پر از خالی شرکت پست

شرکت پست برروی سایت خود خدمات مختلفی را به بازدیدکنندگانش ارائه می‌کند؛ یکی از این خدمات یک فروشگاه اینترنتی است که بازار نام دارد.
 
 
با ورود به سایت شرکت پست با خدمات گوناگونی مواجه می‌شویم که البته نسبت به پست‌های سایر نقاط دنیا ناقص‌تر هستند.
 
وقتی از سوی خدمات الکترونیکی، گزینه بازار الکترونیکی را برمی‌گزینید به صفحه‌ای منتقل خواهید شد که بیشتر شبیه به یک جمعه بازار خیابانی است تا فروشگاهی شیک و معتبر!
 
نکته جالب اینجاست که در این فروشگاه هیچ نشانه‌ای از نماد اعتماد الکترونیک نیست. کافی است در این بازار سری به اجناس الکترونیکی بزنید؛ متوجه می‌شوید اجناس داخل سایت چندان هم قابل اطمینان نیستند. از سیم‌کارت‌هایی که به قیمت 24 هزار تومان به فروش می‌رسند گرفته تا گوشیهای تقلبی با طرح اصلی در این چند شنبه بازار به چشم می‌خورند.
 
شاید در این بازار با گزینه‌هایی مواجه شوید که در هیچ بازار دیگری آن‌ها را پیدا نخواهید کرد؛ بانک‌های اطلاعاتی شهرستان‌های مختلف به این معنی که شرکت‌های مختلف می‌توانند با پرداخت قیمتی بین صد تا 200 هزار تومان بانکی از شماره تلفن‌ها و کد پستی پیدا کرده و از این طریق با پیامک‌های تبلیغاتی مشترکان تلفن همراه کلافه کند.
 
در بخش دیجیتال این بازارچه گارانتی‌های معتبر در زمینه اجناس الکترونیکی با ابهام روبه‌روست. علاوه بر این موضوع دسته‌بندی محصولات با مشکلاتی مواجه است. برای مثال هنگامی که به منوی محصولات Xbox وارد می شوید، سایت برای شما پلی‌استیشن 2 را هم در بین گزینه‌ها مرتب می‌کند.
 
به نظر می‌رسد این بازارچه به جای این که نقش یک فروشگاه معتبر را برای مخاطبانش ایفا کند تنها به فکر سودی است که از هزینه‌های جابه‌جایی به دست می‌آورد یا حداقل در بخش اجناس دیجیتال این فروشگاه حرفی برای گفتن ندارد.
 
علاوه بر این طراحی سایت به گونه‌ای است که هیچ خلاقیتی در آن به کار نرفته و چندان هم زیبا به نظر نمی‌رسد. در کنار این موضوعات سایت از لحاظ فنی در زمینه طبقه بندی اجناس با مشکلاتی روبرو است.
 
شاید بهتر بود شرکت پست به جای فروش اجناس اینچنینی نسبت به ایجاد فروشگاهی اینترنتی اقدام میکرد که تمام فعالیت‌های آن اعم از ورود کالا تا فروشش را انجام می‌داد نه اینکه صرفا شرکت پست وظیفه ارسال اجناس را برعهده بگیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.