در حالی که جنگ رقابتی در بازار داغ و پررونق موبایلهای هوشمند همچنان ادامه دارد، اما بیشترین کشمکش همیشه میان دو برند اپل و سامسونگ بوده است که اتفاقا بیشترین سهم از فروش جهانی موبایلهای هوشمند را هم در اختیار دارند. حالا گویا بیشتر کاربران موبایلهای آندرویدی به سمت خرید موبایلهای هوشمند اپل یعنی آیفون میروند.
این موضوعی است که به تازگی یک تحقیق انجام شده توسط Consumer Intelligence Research Partners آن را تایید کرده است. این تحقیق بر اساس مصاحبه و نظرسنجی از 400 نفر از خریداران جدید آیفونهای 5S و 5C انجام شده است و نشان میدهد تعداد کاربران آیفون که از موبایلهای آندرویدی مهاجرت کردهاند، به سرعت رو به افزایش است.
در زمان معرفی آیفون 5 در سال گذشته میلادی، حدود 16 درصد از خریداران این گوشی از موبایلهای آندرویدیشان مهاجرت کرده بودند. امسال اما دست کم 20 درصد از خریداران دو آیفون جدید 5S و 5C اعلام کردهاند که موبایل قبلیشان یک موبایل هوشمند آندرویدی بوده است. افزایش درصد تعداد کاربران موبایلهای آندرویدی که به موبایلهای آیفون مهاجرت کردهاند، نشان میدهد که شرکت اپل امسال مجموعا تعداد بیشتری از آیفونهای جدیدش را فروخته است. این در حالی است که بازار جهانی موبایل هم به سرعت در حال رشد است و همچنین تعداد خریدارانی که آیفون را به عنوان اولین گوشی موبایلشان میخرند هم رو به افزایش است.
در این میان آنچه به شدت رو به کاهش است، تعداد خریداران آیفونی است که به خرید موبایلهای معمولی مانند بلک بری رو آوردهاند. در واقع تعداد کاربران موبایلی که هنوز از موبایلهای غیرهوشمند استفاده میکنند، کم است و به سرعت هم کمتر میشود. «مایک لوین» یکی از تحلیلگران موسسه Consumer Intelligence Research Partners یا CIRP در این مورد میگوید: «شاید یکی از دلایل کاهش تعداد کاربران موبایلهای غیرهوشمند، روند افزایشی مهاجرت کاربران از این موبایلها به موبایلهایی مانند آیفون باشد.»
به طور کلی مهمترین یافتههای این تحقیق آن است که بیشتر خریداران موبایلهای آیفون در امسال، قبلا هم یکی از مدلهای آیفون را داشتهاند. به این ترتیب در حالی که رشد تعداد کاربران آیفون که به خرید مدلهای جدید این گوشی رو آوردهاند در سال گذشته میلادی برابر 55 درصد بوده است، این رقم در سال میلادی جاری به 65 درصد رسیده است. این روند رشد معنادار میتواند نشان از موفقیت بیشتر اپل در بازارهای مختلف باشد. در واقع این موضوع نشان میدهد که میزان رضایت کاربران موبایلهای آیفون رو به افزایش است و به این ترتیب به خرید مدلهای جدید این موبایل هم رو میآورند.
با این همه جالب است بدانید که میزان رشد کاربران آیفون که به خرید موبایلهای دیگر به خصوص موبایلهای آندرویدی رو میآورند نسبت به سال گذشته میلادی به کمی بیش از 18 درصد میرسد، در حالی که میزان رشد کاربران موبایلهای آندرویدی که به خرید موبایلهای آیفون رو آوردهاند در مقایسه با سال گذشته میلادی تا بیش از 25 درصد بوده است. در حقیقت تعداد کاربران موبایلهای آندرویدی که به خرید آیفون رو آوردهاند، بیشتر از تعداد کاربران آیفونی است که به خرید موبایلهای آندرویدی دیگر روی آوردهاند.
درباره دو برند اپل و سامسونگ که دو تولیدکننده بزرگ بازار جهانی موبایل هستند، این تحقیق نشان میدهد کاربران جدید موبایلهای اپل بیشتر از موبایلهایی مانند بلک بری آمدهاند، در حالی که بیشترین خریداران جدید کاربران موبایلهای آندرویدی سامسونگ قبلا موبایلهایی مانند HTC و Nokia را به دست میگرفتند. بر اساس این آمار، یک سوم کاربران جدید آیفون اپل قبلا یک موبایل هوشمند سامسونگ داشتهاند، اما تنها 11 درصد از کاربران جدید موبایلهای هوشمند سامسونگ قبلا یک آیفون داشتهاند.
این تحقیق همچنین نشان میدهد که بیشتر کاربران آیفون افراد بزرگسال 18 تا 24 ساله و 25 تا 34 ساله هستند، در حالی که موبایلهای هوشمند سامسونگ بیشتر نظر کاربران میانسال 35 تا 54 ساله و حتی بیشتر کاربران 55 تا 64 ساله را به خود جلب میکنند که معمولا بودجه کمتری هم برای خرید موبایلهای هوشمند صرف میکنند.