مرکز توسعه بازیهای رایانهای دانشگاه علم و صنعت با حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای راه اندازی شد.
مرکز توسعه بازیهای رایانهای دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت با حضور بهروز مینایی مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای و ناصر مزینی رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت و معاونان این دانشکده، اساتید و جمعی از دانشجویان و فعالان عرصه گیم آغاز به کار کرد.
بهروز مینایی در این مراسم گفت: تاکنون حدود 20 پروژه کارشناسی و کارشناسی ارشد در حوزه تولید و صنعت بازی در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت به صورت خودجوش و با توجه به علاقه ای که به صنعت گیم در کشور وجود دارد، ارائه و به پایان رسیده است.
وی افزود: بنیاد ملی بازی های رایانه ای تعریف پروژه های دکتری را با موتورهای مختلف بازی برای ساخت و همچنین در حوزه بازی های بزرگ برخط که کاربران بی شمار دارد، در دستور کار دارد.
این مقام مسئول در بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نقش و اهمیت دانشگاه و ضرورت ارتباط محیط های علمی و آموزشی با حوزه های IT اشاره کرد و ادامه داد: دانشگاه برای جایگاههایی که شبیه سازی جنگ را مطرح می کند و ارتباط آن با بحث شبیه سازی و بازی های جدی و نهادینه سازی تاثیر اجتماعی گیم راه باز کرده است. راه اندازی مرکز توسعه بازی های رایانه ای دانشکده مهندسی کامپیوتر زمینه ای برای توسعه و هدف گذاری درست در این مقوله و تبیین جایگاه گیم و تولیدات این بخش از طریق دانشگاه است.
مینایی به گروه فعال در مرکز توسعه بازی های رایانه ای این دانشکده اشاره کرد و گفت: تیمی که در این مجموعه مشاهده می شود، دانشجویان سال 88 ما هستند که در این چهار سال در این زمینه فعالیت می کرده اند. این گروه چندین بازی در قالب کژوال، اسمارت فون، آی پد، آی پاد و بازی در سیستم عامل i0S ساخته و در حال تولید دارند.
وی در مورد تفاهم نامه ای که پیش از این میان بنیاد ملی بازی های رایانه ای و دانشگاه علم و صنعت منعقد شد گفت: قرار بود بنیاد ملی بازیهای رایانه ای، مرکز توسعه بازی های رایانه ای دانشکده مهندسی کامپیوتر را تجهیز کند اما به دلیل مشکلات بودجه ای سال 90 و 91 که بنیاد و بسیاری از مجموعه های فرهنگی با آن روبه روشدند، این پروژه متوقف شده بود که امید می رود با پروژه دیگری از طرف سازمان فناوری اطلاعات و دبیرخانه شورایعالی اطلاع رسانی تجهیز این بخش انجام و کار خود را با قوت و توان مضاعف شروع می کند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای افزود: براساس چشم اندازی که در صنعت بازی های رایانه ای پیش بینی شده، نیمی از کاربران داخلی تا افق 1404 از بازی های داخلی به جای بازی های خارجی استفاده خواهند کرد؛ ایران در صنعت بازیها در منطقه و در جهان اسلام رتبه نخست را دارد و در آسیا نیز در جایگاه پنجم ایستاده است.
مینایی به حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای در عرصه تولید بازی اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود 200 بازی ایرانی تولید شده است؛ اگر مصوبه تشکیل رشته گیم در دانشکده مهندسی کامپیوتر را وزارت علوم مصوب کند ما توان بالا و رسمی پیدا می کنیم تا استعدادها را از تمام کشور جذب و در این صنعت بکار گیریم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین به رویکرد آموزشی این بنیاد و تعامل جدی با مراکز علمی و دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: برپایی چند همایش با محور اساتید دانشگاه، صاحب نظران، کارشناسان و فعالان عرصه گیم در سطح ملی به منظور تبیین نقش و جایگاه این صنعت در دنیای امروز، کاربردهای علمی و سرگرمی، اشتغالزایی – درآمد زایی در دستور کار بنیاد بازی های رایانه ای قرار دارد.
ناصر مزینی رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت نیز گفت: بحث بازی های رایانه ای امروزه به عنوان صنعتی بزرگ در دنیا و در این سالها در کشور مطرح بوده است.
وی به راه اندازی مرکز توسعه بازی های رایانه ای این دانشکده اشاره کرد و گفت: امیدواریم این مرکز تحقیقاتی بتواند فعالیتی در این زمینه و در مقیاس دانشگاهی و ارتباط با صنعت داشته و ما بتوانیم به عنوان نخستین دانشکده در کشور به طور رسمی در حوزه گیم فعالیت خود را آغاز کنیم.