مرجان محمدی – جهان صنعت : «مشترک گرامی در صورتی که موفق به پرداخت صورتحساب خود نشدهاید لطفا جهت ارایه سرویس پایدار ظرف مدت 72 ساعت نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنید.»
این پیامکی است که چند صباحی است برخی از مشترکین همراه اول دریافت کردهاند و با توجه به پرداخت نکردن صورتحساب خود، همراه اول اقدام به قطع تماس آنها کرده است. این در حالی است که برخی از مشترکین پیامک فوق را نیز دریافت نکرده و به یکباره با یکطرفه شدن تلفن همراه خود مواجه شدهاند. حال در این بین این سوال مطرح میشود که همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور خاورمیانه چگونه به خود اجازه میدهد با مشترک اینگونه رفتار کند؟
یا به بیان بهتر با مشترکین خود بهگونهای رفتار میکند که مشترکین این نوع رفتار چکشی همراه اول را بیاحترامی میدانند و معتقدند چرا همراه اول تلفنهای ما را که از مشترکین خوشحساب هستیم و بعد از مدتی به دلیل پارهای از مسایل و مشکلات نتوانستیم قبض 20 یا 30 هزار تومان خود را پرداخت کنیم یکطرفه کرده است؟!
یکی از مشترکین همراه اول که سیمکارت خود را 850 هزار تومان خریداری کرده است و از مشترکین خوشحساب نیز است، در این خصوص به خبرنگار ما گفت: وقتی ما سیمکارت 160 هزار تومانی (قیمت فعلی که مصوب شده است) را 850 هزار تومان خریداری کردهایم و نزد مخابرات رقمی بالای 600 هزار تومان ودیعه داریم چرا باید همراه اول به خاطر رقم ناچیز اقدام به قطع یا یکطرفه کردن تماسها بکند.
وی گفت: بسیاری از مشترکین هستند که به دلیل پارهای از مسایل و مشکلات وقت نمیکنند صورتحساب خود را پرداخت کنند و همراه اول بهجای رفتار چکشی باید به آنها فرصت دهد و با ارایه پیشنهاد و راهکارهای موجود کاری کند تا مشترک ترغیب شود همچنان از خدمات این اپراتور استفاده کند نه اینکه فورا اقدام به قطع تماس یا یکطرفه کردن خط مشترک کند. بهتر است همراه اول بداند چاره کار قطع کردن و اعمال رفتاری که حس بیاحترامی به مشترک دست بدهد، نیست.
وی گفت: یعنی مشترکین همراه اول به انداز 20 یا 30 هزار تومان نزد بزرگترین اپراتور خاورمیانه ارزشی ندارند که همراه اول اینگونه رفتار میکند. این اپراتور باید بداند شاید برخی از مشترکین تماس حیاتی یا ضروری را در شرایطی داشتند که متوجه شدهاند خطوط آنها یکطرفه یا قطع شده است.
در حالی که بسیاری از اپراتورها در دیگر کشورهای جهان برای تعداد مشترک بیشتر با اقدامهای رقابتی سعی در ارایه خدمات بهتر و بیشتر و باکیفیت دارند، این رویه در ایران آنگونه نیست که انتظار میرود.
در حالی که در ایران فضای رقابتی سالم برای اپراتورها وجود ندارد. اپراتورها نیز بهگونهای رفتار میکنند تا خود مشترک بدون آنکه خدمات ویژهای دریافت کند بهسوی اپراتور رقیب برود چراکه برخورد بااحترام در اولویت خدمات بیشتر و باکیفیت است.
در بسیاری از کشورهای دنیا حتی کشورهای حوزه خلیج فارس اپراتورها با در اختیار گذاشتن آخرین موبایلها و تکنولوژیهای بهروز و خدمات سعی دارند تا در این بازار رقابتی به تعداد مشترکین خود بیفزایند حال اینکه در ایران تنها و تنها شعار خدمات بهتر و باکیفیت از سوی اپراتورها مطرح میشود و حقوق مشترکین آنگونه که باید و شاید رعایت نمیشود. در اینجا نهتنها خدمات ویژهای به مشترک داده نمیشود بلکه ابتداییترین خدمت که همان برقراری تماس است از مشترک گرفته میشود تا مشترک، هم حس اعتماد و هم حس احترام را از دست بدهد. شاید اینگونه برخوردها و رفتار چکشی خود دلیلی باشد بر اینکه ما همچنان کشور جهان سوم هستیم و در جهان سوم اینگونه برخورد و رفتارها مهم نیست، مهم نیست که همراه اول دارای بیشترین مشترک است و بزرگترین اپراتور خاورمیانه است مهم آن است که این اپراتور به خود اجازه میدهد هر طور که دوست دارد با مشترک خود رفتار کند.
در پایان اینکه شاید توقع نگارنده از بزرگترین اپراتور خاورمیانه بالاست و اینگونه رفتار کردن با مشترکینی که تنها 20 یا 30 هزار تومان بدهی دارند امری طبیعی است و مهم نیست نزد مخابرات یک میلیون یا 600 هزار تومان (یا رقمهای دیگر) ودیعه داریم؛ فقط نباید به این اپراتور بدهکار باشیم، در شرایط خوب باشید یا گرفتار، پیامک اخطار دریافت کرده بودید یا خیر، فقط و فقط اینکه نباید حتی یک ریال بدهکار باشید.