اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 27, 2013
15:18 چهارشنبه، 6ام آذرماه 1392
کد خبر: 59058

مرگ جعبه جادو در راه است: عبور فیس بوک و گوگل از تلویزیون

Facebook-logo.png

تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد مشترکان تلویزیون در حال کاهش و در مقابل تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در حال رشد هستند.

کم کم خاصیت سحرآمیز و جادویی خودشان را از دست می‌دهند و دیگر در دنیای سرگرمی‌های دیجیتالی و رسانه‌های اجتماعی جایگاه آنها متزلزل شده است. این اتفاقی است که با وجود غول‌های اینترنتی مانند گوگل و فیس بوک به راحتی و در مدت زمان کمتری رخ خواهد داد. حالا دیگر کاربران و مشترکان تلویزیون‌های کابلی تمایلی به تمدید اشتراک‌شان نداشته و به این ترتیب حتی آگهی‌ها و تبلیغات تلویزیونی هم به تدریج به شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های اینترنتی مهاجرت می‌کنند.
تحقیقاتی هم در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهد مرگ تلویزیون‌ها در راه است. یکی از این تحقیقات که توسط موسسه Macquarie Capital انجام شده است، نشان می‌دهد سرمایه‌گذارانی که به تلویزیون و تجارت‌های مرتبط با آن دلبسته‌اند، شانس چندانی نداشته و احتمالا آینده نه چندان روشنی در انتظار آنها است. 
کارشناسان این موسسه معتقدند درست در زمانی که کاربران تلویزیون‌های کابلی و اشتراکی در حال لغو اشتراک خودشان هستند و به سرعت تعداد آنها در حال کاهش است، همزمان تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و گوگل پلاس در حال رشد است. حالا دیگر اغلب افراد بیشتر وقت‌شان را به جای تلویزیون، پای کامپیوتر، تبلت یا با موبایل‌های هوشمندشان می‌گذرانند و از طریق شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجو اغلب نیازهای خودشان را مرتفع می‌کنند.
به این ترتیب آمار و بررسی‌های مختلفی در این زمینه تایید می‌کنند که تعداد طرفداران تلویزیون و برنامه‌های تلویزیونی به سرعت در حال کاهش است و این کاهش با بررسی روند نزولی سریع کاربران و مشترکان تلویزیون‌های کابلی بسیار مشهود و ملموس خواهد بود. در مقابل اما تعداد کاربران فیس بوک و گوگل به سرعت در حال رشد است و انتظار می‌رود، این روند رشد در سال‌های آینده هم ادامه داشته و حتی با سرعت بیشتری هم ادامه پیدا کند.این تحقیقات نشان می‌دهند در حالی که تلویزیون در جامعه بزرگی مانند آمریکا در حال حاضر توسط 294 میلیون نفر به عنوان رسانه و سرگرمی برتر شناخته می‌شود، فیس بوک و گوگل به ترتیب 200 و 235 میلیون کاربر در این کشور دارند که در مجموع بسیار بیشتر از تعداد تماشاگران آمریکای تلویزیون خواهد بود.
این در حالی است که بیشتر بودن تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های اینترنتی باعث روان شدن پول‌ها و سرمایه‌ها به سمت آنها هم شده و آینده تلویزیون و صنعت بزرگی را که در دهه‌های اخیر به راه انداخته بود، به خطر می‌اندازد.
 به این ترتیب رسانه‌های دیجیتال در آمریکا تا بیش از 50 درصد هزینه‌های مربوط به آگهی‌ها و تبلیغات تلویزیونی را به خودشان اختصاص داده‌اند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.