اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 4, 2013
23:07 چهارشنبه، 13ام آذرماه 1392
کد خبر: 59246

وقتی درگاه خدمات الکترونیکی ایران در دسترس نیست

پُرتالی که با نام «درگاه خدمات الکترونیکی ایران» روزی قرار بود، مرجع ایرانیان برای ارائه خدمات الکترونیکی باشد، چند روزی است، موقتا از دسترس خارج و دوباره فعال می‌شود.
 
 
 
درگاه ایران نطقه آی آر (iran.ir) از ابتدای دولت دهم در راستای پیاده سازی و تحقق دولت الکترونیک توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به صورت جدی آغاز به کار کرد.
 
این درگاه توانست در پایان دولت دهم بیش از 3150 خدمت دستگاه‌های حاکمیتی را به صورت آنلاین ارائه کند و قرار بود درگاه جامع خدمات الکترونیک ایرانیان باشد که هر ایرانی به هر خدمتی که نیاز داشت، به این پرتال مراجعه کند.
 
در نهایت خدمات پرتال ایران با صرف ساعت‌ها نیرو و هزینه دولتی، در 3 نوع خدمات اطلاع رسانی، تعاملی و تراکنشی تفکیک و ارائه شد؛ به طوری که در پایان دولت دهم 400 خدمت تراکنشی، یک‌هزار خدمت تعاملی و 1700 خدمت اطلاع رسانی در این پرتال ارائه می‌شد.
 
همچنان که در آن زمان یکی از مسئولان این پروژه، گفته بود: یکی از مهم‌ترین اهداف درگاه خدمات الکترونیکی ایران (iran.ir) ارائه خدمات الکترونیکی به صورت یکپارچه به کاربران است که در این راستا بسته خدمات الکترونیکی با هدف افزایش میزان رضایت‌مندی کاربران، سهولت در انجام امور و صرفه جویی در وقت و هزینه در این پرتال ارائه شده است.
 
با تمام این تفاسیر، پرتالی که گفته شده بود، باید خدمات مندرج در سند جامع دولت الکترونیک را تا پایان برنامه پنجم توسعه در کشور پیاده‌سازی کند، اکنون حال خوشی ندارد.
 
چند روزی است این درگاه موقتا از دسترس خارج می‌شود و بار دیگر فعال می‌شود.
 
در پیگیری فارس از علت از دسترس خارج شدن و عدم ثبات این درگاه، مسئول مربوطه ابتدا گفت که «این مشکل را شنیده است اما به دلیل اقدامات فنی یا مشکلات احتمالی در لینک‌های ارتباطی است». 
 
این مسئول در تماس دوباره پس از کسب اطلاع بیشتر پاسخ داد که «پرسیده‌ام گفته‌اند درگاه ایران هم‌اکنون در دسترس است و مشکلی ندارد».
 
اما در عمل پاسخ این مسئول با واقعیت مطابقت نداشت و پرتال ایران همچنان خارج از دسترس بود، از این رو قرار شد، بار دیگر بررسی کند که دقایقی بعد پرتال ایران بار دیگر فعال شد.
 
اگرچه درگاه ایران در زمان نگارش این خبر فعال است؛ اما این بار اصل مشکل در بلاتکلیفی معطل مانده است؛ زیرا درگاهی که مکررا غیرفعال می‌شود و برای فعالیت مجدد نیازمند پیگیری موردی است، هرگز نمی‌تواند درگاه جامع خدمات الکترونیکی باشد و گویا اعتقاد به هدف «درگاه خدمات الکترونیکی ایرانیان» در مسئولان مربوطه نیز به واقع وجود ندارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.