مدیر کمیسیون اساسنامههای شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تغییر آئیننامه اجرایی مدارس و تشریح این تغییرات گفت: در نشست با کارشناسان و جامعهشناسان موضوع ورود تلفن همراه و تبلت به مدارس را بررسی میکنیم.
شاپور محمدزاده، مدیر کمیسیون اساسنامههای شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با تسنیم با اشاره به تغییر آئیننامه اجرایی مدارس اظهار داشت:این آئین نامه به چند دلیل نیاز به بازنگری و بازتعریف دارد؛ 13 سال است که از تصویب آئین نامه اجرایی مدارس می گذرد بنابراین بازنگری در آن ضروری است چرا که شرایط زمانی کنونی متفاوت از 13 سال گذشته است در آن زمان، تلفن همراه و تکنولوژیهای مشابه وجود نداشت در مقطع زمانی کنونی باید در این زمینه تصمیمگیری کنیم.
وی افزود: اسناد بالادستی همچون سند تحول آموزش و پرورش وظایف جدیدی را برای آموزش و پرورش مشخص کرده است، هماکنون تغییر ساختار مدارس و روی کارآمدن نظام 6.3.3 را شاهدیم بنابراین تمام این دلایل باعث شد تا آئیننامه اجرایی مدارس را بازنگری کنیم.
آئیننامه اجرایی مدارس از سال 79 تغییری نکرده بود
مدیر کمیسیون اساسنامههای شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آئیننامه اجرایی مدارس سال 1379 در 110 ماده مصوب شد، گفت: در سند تحول بنیادین تعریف جدیدی از مدرسه ارائه شده است که باید بر اساس این تعریف آئیننامه اجرایی مدارس را تغییر داد.
محمدزاده گفت:در سند تحول بنیادین به طور دقیق ذکر شده است که مدرسه در افق چشمانداز 1404 باید جلوهای از تحقق مراتب حیات طیبه، کانون عرضه خدمات و فرصتهای تعلیم و تربیتی، زمینهساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانشآموزان، تکوین و تعالی پیوسته هویت آنها بر اساس نظام معیار اسلامی باشد.
فصل اول: کلیات و تعریف مدرسه
تعریف جدید از مدرسه بر اساس سند تحول بنیادین
وی با اشاره به بخشهای مختلف آئین نامه اجرایی مدارس عنوان کرد: فصل اول این آئین نامه به کلیات و تعریف ازمدرسه پرداخته است که در این فصل بازنگری خواهیم داشت و بر اساس تعریف جدید از مدرسه در سند تحول بنیادین محتوای جدید را تألیف خواهیم کرد.
فصل دوم: ارکان و شوراهای مدرسه
تغییراتی در وظایف شورای مدرسه و شورای معلمان
مدیر کمیسیون اساسنامههای شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: فصل دوم آئین نامه اجرایی مدارس به ارکان و شوراهای مدرسه میپردازد که تغییراتی را در رابطه با شرح وظایف شورای مدرسه و شورای معلمان و فعالیت انجمن اولیا و مربیان اعمال میکنیم.
فصل سوم: شرایط ثبتنام و ادامه تحصیل دانشآموزان
تغییراتی در حداقل و حداکثر سن تحصیل بر اساس قانون نظام وظیفه
محمد زاده ادامه داد: فصل سوم به شرایط ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموزان اشاره میکند که در بازنگری تغییرات زیادی را در این فصل خواهیم داشت. در گذشته ساختار آموزشی متفاوت بود و هماکنون نظام اموزشی 6.3.3 حاکم شده است بنابراین باید در قسمت شرایط ثبت نام و ادامه تحصیل دانشآموزان بحث حداقل و حداکثر سن را مورد بازنگری قرار دهیم. قانون نظام وظیفه در سالهای اخیر تغییر کرده است سالهای قبل دانشآموزان با شرایط خاص تا سن 23 سالگی میتوانستند در مدارس درس بخوانند اما هماکنون دانشآموزان متوسطه حداکثر تا پایان 20 سالگی میتوانند در دبیرستان تحصیل کنند بنابراین باید براساس قانون نظام وظیفه تغییراتی را در این فصل اعمال کنیم.
فصل چهارم: شرایط بهداشتی و ایمنی مدارس
وی عنوان کرد: فصل چهارم به شرایط بهداشتی و ایمنی مدارس اشاره دارد که تغییرات زیادی در این فصل اعمال نشده است.
فصل پنجم:نحوه پوشش و لباس دانشآموزان
مدیر کمیسیون اساسنامههای شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به فصل پنجم آئیننامه اجرایی مدارس تصریح کرد: این فصل به نحوه پوشش و لباس دانشآموزان اشاره دارد که تغییراتی در این فصل اعمال شده است. هماکنون برای بازبینی آئیننامه اجرایی مدارس چند کار پژوهشی انجام دادهایم و با تعدادی از کارشناسان در حال بحث و گفتوگو هستیم.
نظرسنجی از معلمان، خانوادهها و دانشآموزان برای ورود تلفن همراه به مدرسه
محمد زاده گفت: در یک سال اخیر نیز با تمام استانها مکاتبه کردیم و نظرات اصلاحی کارشناسان را احصا کردهایم یعنی از یک سو پژوهشها و از سوی دیگر نظرات کارشناسان را احصا کردهایم و نظرسنجی از متخصصان، معلمان، خانوادهها و دانش اموزان در رابطه با ورود تلفن همراه به مدارس انجام دادهایم؛ در حال برگزاری نشستهای علمی با صاحب نظران از جمله جامعه شناسان، روانشناسان و متخصصان علوم تربیتی در رابطه با ورود تلفن همراه به مدارس هستیم و امیدواریم با جمعبندی پژوهشها، نظرسنجیها و نظرات کارشناسان بتوانیم یک تصمیم جامع گرفته و اعلام کنیم که ورود تلفن همراه به مدارس آزاد است یا خیر؟
وی اظهار داشت: در حال حاضر بند 9 ماده 68 آئیننامه اجرایی مدارس بر خودداری از به کاربردن و سایل تجملی و آرایشی، پرهیز از آوردن اشیای گرانبها و وسایل غیرمرتبط با امور تحصیلی به مدرسه تأکید دارد و کارشناسان تلفن همراه را مصداق بند 9 میدانند.
** جلسات با کارشناسان و جامعه شناسان برای ورود تلفن همراه به مدارس
مدیر کمیسیون اساسنامههای شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا در نشست با کارشناسان به این نتیجه رسیدهاید که ورود تلفن همراه به مدارس آزاد اعلام شود، افزود: در این زمینه بحثهایی صورت گرفته است عدهای از کارشناسان میگویند بردن موبایل به مدرسه ایرادی ندارد اما استفاده ازتلفن همراه در کلاس درس باید ممنوع باشد اما عده دیگری از کارشناسان معتقدند بردن موبایل به مدرسه میتواند تبعات منفی داشته باشد و ورود تلفن همراه باید به مدرسه ممنوع باشد اما هنوز به اجماع لازم نرسیدهایم.
بررسی ورود تبلت به مدارس در کنار ورود تلفن همراه
محمد زاده ادامه داد: در این نشستها صرفا بحث بردن تلفن همراه به مدرسه مطرح نیست در کنار آن به بحث استفاده از تبلت و سایر فناوریهایی که ممکن است طی سالهای آینده وارد بازار شده و به مدارس ورود پیدا کند میپردازیم، در حقیقت تبلت نیز کار تلفن همراه را انجام میدهد و دارای سیم کارت، بلوتوث و دوربین است بنابراین باید آئیننامه اجرایی مدارس به گونهای نوشته شود که سایر مواردی را که ممکن است که در آینده به مدارس وارد شود را نیز شامل شود.
ورود تبلت دانشآموزی به مدارس به شرطها و شروطها
وی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون بحث ممنوعیت ورود تلفن همراه به مدارس در حالی مطرح میشود که در آموزش و پرورش طرحهایی همچون ورود تبلت دانشآموزی در حال پیگیری است، ادامه داد: به دوستان در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام کردهایم که اگر قرار است تبلتی به مدارس وارد شود باید فاقد سیم کارت باشد و حداقل امکانات را داشته باشد تا با مسائل سوء اخلاقی مواجه نشویم در حقیقت باید به گونهای تصمیم گیری شود که ورود تبلت به مدارس مشکلات دیگری برای ما ایجاد نکند چرا که در غیر این صورت ورود تبلت مغایر با مباحثی است که در رابطه با ممنوعیت ورود تلفن همراه به مدارس اعلام میشود.
فصل ششم: مقررات انضباطی
توجه ویژه به تنبیه بدنی
مدیر کمیسیون اساسنامههای شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: فصل ششم آئیننامه اجرایی مدارس به مقررات انضباطی اشاره دارد که بحث ترغیب، تشویق و تنبیه مدنظر است و تغییراتی را در این بخش اعمال خواهیم کرد.
فصل هفتم: امور مالی
شیوه نامههای جدید در رابطه با مقررات مالی مدارس
محمد زاده ادامه داد: فصل هفتم نیز به امور مالی اشاره دارد که تغییراتی را نیز در فصل اعمال کردهایم. هماکنون مدارس درآمدها و هزینههایی دارند که به بحث درآمدهای مدرسه از جمله سرانه دانشآموزی و وجوهی که از خدمات فوق برنامه از اولیا میگیرند و بحث هزینههای مدرسه در این فصل اشاره شده است، سعی میکنیم اصلاحاتی را در برخی از مواد داشته باشیم. آموزش و پرورش باید شیوهنامههای لازم را درخصوص مقررات مالی با توجه به شرایط کنونی تدوین کند؛ شاید در سالهای گذشته 100 هزار تومان به عنوان تنخواه در اختیار مدارس قرار میگرفت اما هماکنون این 100 هزار تومان ناکافی است و باید تنخواه آن را به 500 هزار تومان افزایش داد.
فصل هشتم: سایر موارد
آغاز سال تحصیلی و شرایط حضور مدیر و معلم در مدرسه بدون تغییر
فصل هشتم نیز به سایر موارد از جمله آغاز سال تحصیلی، حضور مدیر و معلم در مدرسه اشاره دارد که تغییراتی زیادی را در این فصل نداریم.