اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 2, 2014
12:09 پنجشنبه، 12ام دیماه 1392
کد خبر: 59971

۸ دلیل برای ترک فیس‌بوک

گفته می‌شود فیس‌بوک پایش را تا نزدیک‌ترین حد ممکن به مغز و شخصیت افراد باز کرده است. "وقت‌گیر است٬ مروج فضولی‌ست" اینها از جمله دلایلی است که برای ترک فیس بوک مطرح است. اما حالا هشت دلیل برای برای ترک فیس‌بوک مطرح است.
 
 
خبرگزاری دولتی آلمان به نقل از هافینگتون‌پست  هشت دلیل را برای ترک این شبکه اجتماعی ارائه کرده است؛ خلاصه‌ای از این موارد:
 
۱­- در جهانی که شبکه‌های اجتماعی هر روز بیش از پیش هر یک به صورت تخصصی و مجزا خواسته‌های افراد را برآورده می‌کنند، آیا فیس‌بوک موجب اتلاف وقت نیست؟ اگر کاربر علاقه‌مند به دیدن عکس‌های افراد باشد می‌تواند به اینستاگرام رجوع کند٬ جایی که دیگر افراد نیز بی‌آنکه نگران قضاوت دیگران باشند می‌توانند تا دل‌شان می‌خواهد عکس و ویدیو منتشر کنند. یا اگر کاربر شبکه اجتماعی متن‌ را ترجیح دهد یا در پی خواندن استتوس‌های افراد باشد می‌تواند توییتر را بخواند. فیس‌بوک در مقابل آنقدر شلوغ و به هم ریخته به نظر می‌رسد که به راحتی می‌تواند به بی‌نظمی فکری دامن بزند.
 
۲- فیس‌بوک با تغییرات مدام تن‍ظیمات حریم شخصی، هر بیش از پیش مخفی نگه داشتن پست‌ها و عکس‌ها از دیگران را با مشکل مواجه می‌کند. اگر کاربر بخواهد از دید آشنایان سابق و فعلی خود در امان بماند، تقریبا مجبور است مطمئن‌ترین راه ممکن یعنی "بلاک کردن" آن‌ها را پیشه کند. تا پیش از این امکان داشت که کاربر طوری تنظیمات خود را قرار دهد که دیگران نتوانند نام وی را جستجو کنند٬ اما فیس‌بوک این امکان را منتفی کرد.
 
۳- شاید سال ۲۰۱۳ را بتوان به راحتی سالی نامید که اعضای مسن خانواده‌ها بیش از هر زمان دیگری به فیس‌بوک آمدند. فیس‌بوک پر شد از حضور عمه‌ها و دایی‌ها و خاله‌هایی که بسیاری از مواقع با گذاشتن کامنت‌هایی که گاه اگرچه سرشار از عشق‌اند، موجبات سرافکندگی کاربر فیس‌بوک در مقابل دوستان‌اش را فراهم آوردند. این روند به نظر نمی‌رسد بخواهد رو به بهبود گذارد٬ حالا هر کسی را که فکر کنی در فیس‌بوک است و شاید به جایی رسد که احساس کنی مدام در یک مهمانی خانوادگی حضور داری. حضور آشنایان قدیمی و خانواده این مشکل را نیز به همراه دارد که امکان دارد عکس‌هایی از شما بگذارند که موجب شرم شما شود.
 
۴- فیس‌بوک حتی از "نانوشته‌هایتان" خبر دارد. اگر از اعضای شبکه اجتماعی فیس‌بوک باشید تا کنون در این موقعیت آشنا بوده‌اید که چیزی بنویسید٬ نیمه کاره رهایش کنید٬ فکر کنید و از انتشارش منصرف شوید و به جای کلیک بر دکمه انتشار٬ نوشته خود را "دیلیت" (حذف) کنید. حالا بر اساس اطلاعاتی که از سوی دو تن از کارکنان کمپانی فیس‌بوک منتشر شده است مشخص شده که فیس‌بوک از امکانات فنی‌ای برخوردار است و نوشته‌های شما همان لحظه که در حال تایپ آن هستید٬ و فارغ از انتشار یا کنسل کردن انتشار٬ توسط فیس‌بوک جمع‌آوری می‌شوند. فیس‌بوک این اقدام را که کاربر چیزی می‌نویسد و از انتشار آن صرف‌نظر می‌کند "خودسانسوری" تلقی کرده و در مقاله‌ای که توسط دو تن از کارکنان‌اش انتشار یافته به آن پرداخته است. مقاله آن‌ها مشخص می‌کند که فیس‌بوک بر افکار شما حتی بدون انتشار نظارت دارد.
 
۵- به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده که وقتی فیس‌بوک پیشنهاد می‌دهد که تولد دوستان‌تان را تبریک بگویید، متوجه می‌شوید هیچ کدام یا برخی از آن‌ها را نمی‌شناسید. با نگاه دقیق‌تر متوجه می‌شوید هستند کسانی که کم یا زیاد صرفا به علت دوستان مشترک آن‌ها را به لیست افزوده‌اید و هر چند تمام این آدم‌های غریبه‌ی دور و نزدیک می‌توانند از جزییات زندگی شما به واسطه فیس‌بوک باخبر باشند اما شما هیچ تعاملی با آن‌ها ندارید. در واقع ممکن است متوجه شده باشید که از مثلا هزار دوست فیس‌بوکی خود تنها به ۲۰ یا ۳۰ نفر از آن‌ها اهمیت می‌دهید. پس چرا باید این همه در فیس‌بوک وقت گذاشت؟
 
۶- فیس‌بوک بیش از آن‌چه می‌خواهید شما را با جزییات بی‌اهمیت زندگی دیگران درگیر می‌کند. خواندن بارها و بارها ابراز علاقه  به یکدیگر٬ عکس نوزاد دوست‌تان در هزار حالتی که همگی به نظرتان مشابه می‌آید و فقط کل صفحه شما را پر کرده٬ نوشتن دوستان‌تان از فلان فامیل از دست رفته که نه او را می‌شناسید و نه به خاطرات این دو از یکدیگر اهمیت می‌دهید٬ همگی از آن دسته جزییاتی‌ست که فیس‌بوک شما را عادت به خوردن و هضم آن‌ها می‌دهد بی‌آنکه از ابتدا مشتاق دانستن ‌این جور اطلاعات باشید.
 
۷- برقراری ارتباط، اعلام شروع روابط٬ چگونگی نمایش آن و  قطع روابط، همه این‌ها ارتباط را بیهوده پیچیده و انرژی‌بر کرده است.
 
۸- تحقیقات فراوانی انجام شده‌ که بخشی از آن‌ها حضور و فعالیت در فیس‌بوک را موجب افزایش اعتماد به نفس در کاربران می‌داند و بخشی از آن‌ها از آثار تخریبی حضور در فیس‌بوک بر اعتماد به نفس افراد صحبت می‌کند. این تحقیقات مدعی هستند که فیس‌بوک کاربر را به مقایسه زندگی خود و دیگران می‌کشاند. با این‌همه آن‌چه می‌تواند در کل نتیجه منطقی مشاهده تحقیقات مختلف باشد این است که فیس‌بوک رابطه فرد با خودش را دچار چالش می‌کند.
 
چه اعتماد به نفس افراد به علت میزان لایک‌ها یا کامنت‌های مثبت زیاد شود، چه اعتماد به نفس او به علت مشاهده زندگی خوشبخت‌تر دیگران دچار خدشه شود٬ آن‌چه اهمیت دارد این است که فیس‌بوک پایش را تا نزدیک‌ترین حد ممکن به مغز و شخصیت افراد باز کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.