معصومه رشیدی – کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
فرارسیدن سال جدید همیشه فرصتی است که میتوان به عقب برگشت و نگاهی انداخت به آنچه که در طول یکسال گذشته آموختهایم؛ تا چه اندازه پیشرفت کردهایم و قصد داریم به کجا برسیم؟ زمانی که در اواخر سال ۲۰۱۲ پیشبینیهای سال ۲۰۱۳ مطرح شد، از اینکه در سال جدید شخصیت و حرفهای بودن ما را به کجا خواهد کشاند، هیجانزده شدیم.
سال ۲۰۱۳ زنگ بیدار باشی برای بسیاری از برندها بود و رهبران بسیاری از کسب و کارهای هوشمند متوجه شدند که رسانههایاجتماعی آمدهاند تا بمانند. این رسانهها بسیار عمیقتر از یک توییت یا یک صفحه فیسبوک هستند و بیش از آنکه چگونگی توییت کردن را یاد بدهند ما را به یکپارچگی اجتماعی و گام برداشتن به سوی یک کسبوکار اجتماعی راهنمایی میکنند.
با نگاهی به وضع رسانههای اجتماعی در سال ۲۰۱۳، میتوانیم آن را در چند عبارت خلاصه کنیم: بازاریابی فوری، محتوا، ویدیو و موبایل. در فضایی که بهطور مداوم درحال تغییر است و فناوریهایی که به سرعت درحال پیشرفت است، دانستن اینکه شما باید چه مکانی را برای تلاشهای خود در رسانههای اجتماعی انتخاب کنید، یک چالش است.
پس برای غلبه بر این سرخوردگی باید به درک آن چیزهایی پرداخت که میتواند ما را به جلو راهنمایی کند. در اینجا برخی از پیشبینیها برای سال ۲۰۱۴ و آنچه که به کسب و کار شما معنا میدهد، اشاره میشود:
۱. به دنبال تغییر به سوی داستانسرایی بصری از طریق ویدیوهای کوتاه باشید
در برخی از پادکستهای رسانههای اجتماعی، بحثهای زیادی درباره داستانسرایی در مورد کسبوکار از طریق رسانههای اجتماعی مطرح شده است.
این موضوع از اواخر سال ۲۰۱۳ آغاز شد اما یک تغییر دیدگاه به سمت فیلمهای کوتاه و مختصریکه به بیان داستانهای عمیقتر در مقایسه با تصویر بپردازد، در سال ۲۰۱۴ مهمتر خواهد بود.
پلت فرمهایی شبیه به توییتر با سرویس vine خود یا فیسبوک با سرویس اینستاگرام که قابلیت ضبط و به اشتراکگذاری ویدیوهای کوتاه ۱۵ثانیهای دارد، ایجاد و به اشتراکگذاری این محتواهای کوتاه را آسان ساختهاند، بنابراین با اختصاص مدت زمانی کوتاه، نهتنها با چگونگی بکارگیری این پلتفرمها بلکه با چگونگی مصرف این محتواها توسط کاربران آگاه خواهید شد.
۲. کسبوکارها باید «هواخواهی» را بپذیرند
این اصطلاح شاید تا قبل از اینکه توسط تام فیشمن، متخصص در بازاریابی محتوا و تعامل طرفداران و نایبرئیس شرکت MTV در یک فایل پادکست درباره انتخاب بهترین کانال اجتماعی برای کسبوکار بکار رود، زیاد شنیده نشده بود. «هواخواهی» اساسا یک خرده فرهنگ در میان طرفداران است که بهطورکلی دراساس و شالوده همه مشتریان وجود دارد. اینها افرادی هستند که تمایل دارند بسیاری از کارهای بازاریابی شما را انجام داده و برند شما را در میان دیگران رواج میدهند. در سال جدید، اینگونه به نظر میرسد که کسبوکارها تلاشهای بیشتری را برای شناسایی و استقبال از هواخواهی انجام خواهند داد.
۳. تمرکز بیشتر بر تولید محتوا از هرکجا
همه ما شنیدهایم که کسبوکارها باید بر تولید محتوای بیشتر تمرکز کنند و اینکه «محتوا پادشاه است» و بر این اساس بیشتر کسبوکارها شروع به پذیرش بازاریابی محتوا کردهاند اما باتوجه به قراین موجود در سال ۲۰۱۴، اهمیت تهیه و انتشار محتوای بیشتر به نفع تمرکز روی ایجاد محتوای مرتبط با کانالهای اجتماعی مورد استفاده، کمتر خواهد شد.
برندها باید شروع به پرسیدن این سوال از خودشان کنند که «چگونه افراد درحال استفاده از یک کانال اجتماعی بهخصوص هستند؟» و « چه چیزی یک کانال اجتماعی را منحصربهفرد میسازد؟» سپس براساس بینش بهدست آمده به خلق محتواهای مربوط خواهند پرداخت.
اگر به نظر شما درحال حاضر شبکه وب بسیار شلوغ است، در سال ۲۰۱۴ شما با محتواهایی بیشتر از قبل مواجه خواهید شد. این بهآن معناست که شما و کسبوکار شما برای موردتوجه قرار گرفتن و کسب سود از رسانههای اجتماعی نیازمند تولید محتوای بهتر، جذابتر و ارزشمندتر است.
۴. پرداخت هزینه برای ماندن در رسانههایاجتماعی
فیسبوک الگوریتم خوراک خبری خود را به روشی تغییر داده است که به دسترسی ارگانیک لطمه میزند. توییتر یک شرکت عمومی است که باید درآمدهای خود را مدیریت کند، گوگلپلاس تبلیغات را معرفی کرده و لینکداین آپدیتها را ترقی داده است. جلب توجه مصرفکنندگان در رسانههایاجتماعی بهطور فزایندهای دشوار شده است.
در سال ۲۰۱۴، ما شاهد افزایش فشار بر همه شرکتها با هر اندازه هستیم تا به منظور کسب حمایت برای بازدید بیشتر از پستهایشان، مبلغی را بپردازند.این اتفاق برای کسبوکارهای کوچک که به وضوح در مقایسه با برندهای بزرگ دارای منابع کمتری برای بازاریابی هستند، دشوارتر خواهد بود و بهآن معنی است که شما نهتنها باید برای تولید محتوای جذاب در رسانههای اجتماعی آماده باشید بلکه شاید لازم باشد مبلغی به این رسانهها بپردازید تا محتوای شما را ترویج دهند.
۵. رسانههای پاک شدنی
هر فردی مایل به خرید اسنپچت (ابزاری مناسب پیامرسانی اجتماعی مبتنیبر عکس) است و درنهایت بیشتر افراد بالغ استفاده از آن را آغاز خواهند کرد. با اشتراکگذاری مداوم، همانطور که مارک زاکربرگ به درستی پیشبینی کرد و افزایش نگرانی درمورد حریم خصوصی همانگونه که بهدرستی توسط او پیشبینی نشد، در سال ۲۰۱۴ شاهد افزایشی در رسانههای پاک شدنی و ناپدید شدن آنها خواهیم بود. علاوهبر اسنپچت، شاهد این خواهیم بود که شبکههایاجتماعی موجود، شروع به پیشنهاد رسانههایی میکنند که حتی عمری کوتاهتر از محتوای حال حاضر فیدهای ما دارند. به این معنی که شما باید به معنای واقعی کلمه برای کسب نتایجی از کار و تلاش سخت خود در بازاریابی محتوا، آماده باشید.
۶. موجودات انسانی هسته رسانههایاجتماعی
انسانها همیشه هسته رسانههایاجتماعی و کسبوکار اجتماعی بودهاند و خواهند بود. رسانههایاجتماعی در مورد مردم، روابط و گفتوگوهایی است که اتفاق میافتد. افرادی که در پشت آواتارها پنهان هستند، موجوداتی که گوش میدهند، میخوانند، کلیک، لایک و دنبال میکنند، به اشتراک میگذارند و درباره برندها صحبت میکنند. برندها باید دریابند که این موجودات انسانی نیاز به الهام بخشی و برانگیختگی دارند نه فقط از طریق الگوریتم فیسبوک و فرمولهای علمی. ضربان قلب رسانههایاجتماعی شما هستید و سوال این است که آیا شما بخش سالم و مشارکت بخش رسانههایاجتماعی در سال ۲۰۱۴ خواهید بود؟