پروژه جسورانه دپارتمان فناوری نوین شرکت گوگل، بار دیگر به ما یادآوری می کند که " گوگل وار بودن یعنی چه؟"
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، گوگل پنجشنبه شب با رونمایی از پروژه لنزرابط هوشمند که توسط آزمایشگاه فناوری های نوین شرکت در حال اجراست، نمایشی خیره کننده داشت. این لنز با اندازه گیری میزان گلوکز اشک بیماران دیابتی به این بیماران کمک خواهد کرد تا دیابت خود را کنترل کنند.
این اعلامیه در نوع خود بسیار تاثیر گذار بود اما، یک مسأله بسیار واضح در تمام این پروژه خود نمایی می کند و آن این است که این پروژه و روشی که شرکت درباره آن صحبت می کند بسیار گوگل وارانه است!
بنیانگذاران پروژه برایان اوتیس و بابک پرویز حتی آنقدری پیش رفتند که برای پیگیری این طرح به نامه IPO بنیانگذاران استناد می کردند. مخصوصاً تیم فناوری های نوین گوگل به نظرات لری پیج و سرجی برین اشاره می کند که گوگل در جاهایی سرمایه گذاری خواهد کرد که بسیار چشمگیر هستند یا شاید حتی در مقایسه با دیگر پروژه ها و کارهایمان عجیب به نظر برسند.
با رشد گوگل در سال های اخیر، فرهنگ بخصوص شرکت نیز رقیق شده و کمتر از قبل عجیب به نظر می رسد. شعار گوگل در ابتدا "خبیث نبودن" بود، اما بنظر می رسد شرکت از این شعار منحرف گشته است.
فاکتور های زیر هستند که امید وجود ژن گوگل وار بودن در این سازمان را در من زنده کرده اند:
خطر پذیری:
پیج و برین در نامه IPO گفته اند که شرکت هرگز از کار های پر خطر و شگفت انگیز، بخاطر فشار درآمد کم در کوتاه مدت، دست نخواهد کشید. بخش فناوری های نوین شرکت نیز مثالی بارز در زمینه تلاش های طولانی مدت شرکت است. لنز رابط هوشمند از آن دست تحقیقاتی ست که دپارتمان فروش و بازاریابی شرکت برای آن هزینه خواهند کرد.
جالب توجه است که شرکت مایکروسافت در سال 2011 همین پروژه را با آقای پرویز پیگیری استارت زده بود. من نمی دانم که چه عواملی باعث شد تا آقای پرویز پروژه خود را از شرکت مایکروسافت به شرکت گوگل ببرد اما حقیقت وقوع این اتفاق غیر قابل انکاراست و ظاهراً شرکت گوگل برای این پروژه بسیار بیشتر از مایکروسافت بودجه گذاشته است.
صداقت:
در رونمایی از این پروژه، شرکت گوگل پذرفته است که این فناوری هنوز در روزهای اولیه حیات خود است. " شرکت چندین تیم برای بررسی های پزشکی این فناوری بسیج کرده است و ما در حال همکاری با FDA نیز هستیم، اما این واقعیت که ما تنها چند سال با تعبیه این تکنولوژی در چشم هایمان فاصله داریم غیر قابل انکار است." شرکت گوگل هنوز در تسخیر بازار برای فناوری عینک گوگل خود موفق نبوده است پس بنظر می رسد لنز رابط خیلی بیشتر از فناوری عینک گوگل حساس بوده است. اما هنوز هم خواست شرکت برای صحبت در مورد این فناوری نشان از صداقت این شرکت است.
همکاری یکی از مولفه های اصلی صداقت است. شرکت اعلام کرده است بدنبال شرکایی برای تبدیل نسخه های اولیه به محصول تجاری است.
در عوض، شرکت اپل، که فررهنگ خاص شرکت خود را دارد، دیدگاه دیگری نسبت به این پروژه دارد و ترجیح داده است تا زمان در این پروژه همکاری نکند و تا زمان ساخت محصولب تجاری صبر کند.
اما گوگل ترجیح داده است تا در مورد پروژه ای که بر روی آن کار می کند صادق باشد.
نا پلیدی:
من در توئیتر، شکایت های زیادی در مورد اینکه گوگل می خواهد لامپ های LED را برای اعلام وضعیت به این لنز ها اضافه کند دیدم. همانطور که هیچ کدام از ما دوست نداریم که لنز ما برای هر +1 که به پست های گوگل پلاس می خورد فلاش بزند، توجه به بافت در اینجا بسیار اهمیت دارد. این اعلام وضعیت ها هشدار های درمانی ست که می خواهند به بیماران دیابتی کمک کند تا از هرگونه مشکل بالقوه از جهش قند خون نجات پیدا کنند.
بدون شک، شرکت گوگل به استفاده غیر پزشکی از لنز های رابط هوشمند علاقه مند است، اما لحن اعلامیه به گونه ای است که نشان می دهد بیشتر از کسب درآمد، فروش تبلیغات و یا اجبار شما به استفاده از گوگل پلاس به فکر کمک به مردم است.
اطلاعات:
مأموریت گوگل این است که اطلاعات جهان را سازماندهی نماید و آن ها را در سرتاسر جهان در دسترس مردم بگذارد تا از آنها استفاده کنند.
آینده نگری:
شرکت گوگل می توانست به کار بر روی پروژه عینک گوگل خود ادامه دهد و همچنان این شرکت، شرکتی آینده نگر محسوب می شد. اما در عوض، این شرکت گام های بعد از عینک گوگل خود را معرفی می کند.
جمع بندی نهایی:
گوگل عقیده مرا نسبت به شرکت خود تغییر نداده است اما کمی از اعتماد به من را به این شرکت جلب کرده که هنوز تمامی هویت خود را از دست نداده است. ممکن است که شرکت مایکروسافت 3 سال پیش این پروژه را راه انداخته باشد اما اعلامیه امروز نشان می دهد که این پروژه تنها و تنها مخصوص شرکت گوگل و گوگل وارانه است.