اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 27, 2014
12:48 دوشنبه، 7ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60477

زنان ایرانی در اینستاگرام چه می‌کنند؟

هانیه امانی – کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی : اینستاگرام امروز به یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های‌اجتماعی در ایران و جهان تبدیل شده است. برنامه‌ای که از پیر و جوان و زن و مرد گرفته تا شخصیت‌های سیاسی، هنرمندان و بازیگران معروف در آن عضو هستند و با اشتراک‌گذاری عکس‌ها و فیلم‌هایشان، لحظه‌لحظه زندگی‌شان را با دیگران تقسیم می‌کنند.  
این در حالی‌است که به‌گزارش نیتروگرام، ۸۲‌ درصد کاربران اینستاگرام در ایران مردان هستند. حال سوال این است که زنان ایرانی در اینستاگرام چه کاری انجام می‌دهند؟
بانوان ایرانی با‌توجه به جنسیت‌شان علاقه‌مند به دنبال‌کردن صفحات مربوط به مد و لباس، آرایش‌ و‌ زیبایی، آشپزی و … هستند؛ عکس‌ها و مطالبی که احساس در آنها نقش اساسی دارد را به ‌اشتراک می‌گذارند و از دیدن عکس‌هایی از مراکز خرید، رستوران‌ها و … لذت می‌برند.  
اگر هشتگ # بزن که درباره غذا و خوراکی‌های ایرانی است را در اینستاگرام بررسی کنید. متوجه می‌شوید که زنان ایرانی نسبت به مردان محتوای بیشتری تولید کرده‌اند، این محتوا اکثرا دسترنج خودشان است و گاهی دستور غذا نیز به یکدیگر آموزش می‌دهند و با تزیین‌های شیک‌ هنر خود را به رخ دیگران می‌کشند.  
البته این مساله اصلا به این معنا نیست که آنها از مباحث سیاسی، اقتصادی، علمی و … به دور هستند بلکه صفحات   سیاسی را دنبال و درباره عکس‌هایی با موضوعات علمی و فرهنگی اظهارنظر می‌کنند.  
زنان ایرانی علاوه‌بر این‌که از عکس‌گرفتن از دست‌سازهای خود لذت می‌برند و دوست دارند نظر دیگران را درباره آنها بدانند، نسبت به تزیینات داخلی خانه نیز حساسند و عکس‌ها و کادرهای زیبایی از آنها به اشتراک می‌گذارند. شاید حریم شخصی زنان و عدم‌آگاهی‌های لازم جهت حفظ و مراقبت از این حریم، محدودیت‌هایی که برای عکاسی زنان وجود دارد، جدید بودن این اپلیکیشن نسبت به‌ سایر برنامه‌ها و … از مهم‌ترین دلایل فعالیت کمتر زنان نسبت به مردان در اینستاگرام باشد که البته نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد. 
البته ناگفته نماند که زنان نسبت به‌مردان در همه جای دنیا دیرتر با فناوری ارتباط برقرار می‌کنند اما گویا این فاصله در زنان اینستاگرامی ایران بنابر آمارهای موجود بیشتر است و تنها راه آن آشنا‌کردن آنها با این رسانه جدید است تا سواد رسانه‌ای‌شان نسبت به آن بیشتر و بهتر شود. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.