در حالی که اپل بهعنوان محبوبترین و ارزشمندترین برند در دنیای تکنولوژی شناخته میشود، اما گویا این شرکت در سالهای اخیر روند نسبتا رو به افولی را در پیش داشته است.
به گزارش دنیای اقتصاد، جدیدترین تحقیقات و نظرسنجیها از کاربران برندهای برتر و مختلف عرصه تکنولوژی نشان میدهد که میزان رضایت کاربران از محصولات و سرویسهای اپل به طرز چشمگیری کاهش یافته است و از طرفی شرکتهای رقیب به سرعت در بازار محصولات دیجیتال رشد میکنند و مقبولیت بیشتری هم بهدست میآورند.
این تحقیقات که توسط موسسه Forrester Research و با همکاری وال استریت ژورنال انجام شده است، نشان میدهد که اپل از نظر میزان رضایتمندی کاربران، بعد از سونی، سامسونگ و مایکروسافت قرار گرفته است.
موسسه Forrester Research که معمولا هر سال یک نظرسنجی درباره میزان رضایتمندی مشتریان از شرکتهای مطرح و بزرگ تکنولوژی برگزار میکند، حالا با نظرسنجی از 7500 نفر، شرکتهای بزرگ تکنولوژی را از نظر عوامل مختلفی مانند برخورد با مشتری و خدمات پس از فروش مورد بررسی قرار داده است.
نظرسنجی اخیر این شرکت نتایج جالبی را به دنبال داشته است که در آن مشخص میشود شرکتهای بزرگی مانند سامسونگ و سونی در سالهای اخیر رشد بسیار خوبی داشته و حالا چیزی از غولهای آمریکایی مانند اپل و آمازون کم ندارند.
این نظرسنجی با روشهای خاصی تلاش میکند تا نظر شخصی کاربران را نسبت به شرکتهایی که از آنها خرید کردهاند، بسنجد. نظرسنجی اخیر این شرکت که مربوط به سال 2013 و پیشبینی نسبی از سال 2014 است، با بررسی میزان رضایت مشتریان از محصولات، سرویسها و خدمات پس از فروش شرکتهای بزرگ تکنولوژی امتیازهای مختلفی را به آنها داده است.
به این ترتیب و بر اساس این نظرسنجی، آمازون با کسب امتیاز 93، بهترین عملکرد را در بین 17 شرکت فعال در آمریکای شمالی به خودش اختصاص داده است. رتبه دوم این نظرسنجی هم به سونی با امتیاز 83 اختصاص پیدا کرده است و بعد از آن شرکتهای سامسونگ و مایکروسافت همراه با هم با امتیاز 82 قرار دارند. اپل اما با 81 امتیاز بعد از این شرکتها قرار گرفته است. این در حالی است که تا سال گذشته میلادی، اپل امتیاز بالاتری را نسبت به سونی، سامسونگ و مایکروسافت بهدست آورده بود. با این حال اما کارشناسان معتقدند اپل در یک سال اخیر افول چندانی نداشته و این آمارها نشان میدهد که شرکتهای بزرگ و رقیب دیگر در این مدت رشد بسیار زیادی را تجربه کردهاند. به عقیده تحلیلگران امتیاز فعلی اپل از نظر رضایتمندی کاربرانش، همچنان امتیاز قابل قبولی به نظر میرسد و این شرکتهای دیگر هستند که در فاصلهای کم رشد چشمگیری داشتهاند.
در همین زمان هم گویا پخشکننده موسیقی جنجالی و پر طرفدار شرکت اپل هم روند رکود را در پیش گرفته است و کارشناسان و فعالان بازار امیدی به رشد دوباره آن در بازار ندارند.
آیپاد که با ورودش به بازار مانند اغلب محصولات دیجیتال شخصی دیگر اپل، انقلاب بزرگی در بازار محصولات پخش کننده موسیقی قابل حمل ایجاد کرد حالا رو به سقوط گذاشته است.
آیپاد که زمانی پرفروشترین محصول شرکت اپل به حساب میآمد و هدفونهای با کیفیت و سفید رنگش یکی از مزیتهای بزرگ آن محسوب میشد، حالا فروش بسیار کمی در بازار دارد. البته این سرنوشتی است که کل بازار دستگاههای پخشکننده موسیقی قابل حمل بعد از ورود محصولاتی مانند موبایلها و تبلتها به آن دچار شدهاند؛ اما تیم کوک مدیرعامل اپل آن را از قبل پیشبینی کرده و گفته بود: «آیپاد تجارتی رو به سقوط است.»
با این اوصاف است که آمار و بررسیهای مختلف هم این موضوع را تایید کرده و نشان میدهند که فروش جهانی آیپاد در فاصله سالهای 2008 تا 2013 کاهش بسیار زیادی را تجربه کرده است و در این میان حتی معرفی و عرضه این محصول در رنگها و با امکانات مختلف هم نتوانست تاثیری بر نجات این تجارت داشته باشد.
حالا این روزها بسیاری از کارشناسان منتظرند تا ببینند آیا اپل این تجارت را متوقف کرده و دیگر آیپاد تولید نمیکند یا همچنان این تجارت را با همین فروش کم در چند سال آینده حفظ خواهد کرد.