رگولاتوری

February 8, 2014
13:18 شنبه، 19ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60702

جمع آوری گارانتی های نامعتبر از بازار کامپیوتر/ تصویب آیین نامه جدید برای خدمات پس از فروش

رئیس اتحادیه صنف رایانه از تصویب آیین نامه خدمات پس از فروش و ضمانت نامه کالا و ارسال آن به سازمان حمایت از مصرف کننده خبر داد که براساس آن بزودی طرح جمع آوری گارانتی های نامعتبر از سطح بازار کامپیوتر اجرایی می شود.
 
سید مهدی میرمهدی در گفتگو با مهر اظهار داشت: در ارتباط با خدمات پس از فروش و ضمانت نامه کالا، اتحادیه صنف رایانه، آیین نامه ای را مصوب و هفته گذشته به سازمان حمایت از مصرف کننده ارسال کرده که در صورت موافقت این سازمان، مسئولیت جمع آوری گارانتی های نامعتبر از سطح بازار کامپیوتر به این اتحادیه سپرده شود.
 
وی پیش بینی کرد که تا پایان سال جاری تمامی گارانتی هایی که با قیمت های 10، 5 و 3 هزار تومان برای یک کالای سرمایه ای فروخته می شود و هیچ پشتوانه ای ندارد جمع آوری شود. براین اساس اتحادیه صنف رایانه از شرکتهای وارد کننده گوشی و نمایندگی های برندهای مختلف برای ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش، ضمانت نامه مالی خواهد گرفت تا شرکت مدنظر به تعهداتش نسبت به مصرف کننده پایبند باشد.
 
رئیس اتحادیه صنف رایانه بر احقاق حقوق مصرف کننده تاکید کرد و گفت: اسامی گارانتی های معتبر کالاهای دیجیتال بزودی در پرتال اتحادیه صنف رایانه قرار داده می شود تا خریداران، کالاها را با گارانتی های معتبر خریداری کنند و چنانچه با مشکلی مواجه شدند می توانند کل خسارتشان را از اتحادیه دریافت کنند.
 
وی با بیان اینکه خریداران تبلت، لپ تاپ و pc در صورت هرگونه شکایت از خدمات پس از فروش کالای خود می توانند به اتحادیه صنف رایانه مراجعه کنند، تصریح کرد: تمامی کالاهای سطح بازار رایانه باید دارای گارانتی و برگه ضمانت باشند و چنانچه فروشنده ای به نداشتن گارانتی اظهار کند مرتکب تخلف شده است. در این راستا از خریداران می خواهیم در صورت مشاهده این موارد به اتحادیه مراجعه کنند.
 
میرمهدی با تاکید براینکه قید نداشتن گارانتی در فاکتور خرید محصول، جریمه ای 4 برابر مبلغ کالا به دنبال دارد ادامه داد: چنانچه فروشنده در فاکتور قید کند که این کالا گارانتی ندارد در صورت شکایت خریدار، این فاکتور مستقیما برای تعزیرات ارسال می شود و فروشنده مجبور خواهد شد 4 برابر مبلغ کالا را به دولت برگرداند و پول خریدار را نیز بازگرداند.
 
وی همچنین از شناسایی گارانتی های بی نام و نشان در بازار رایانه خبر داد و گفت: این شرکتها شناسایی و به آنها اخطار داده شده است.
 
رئیس اتحادیه رایانه با تاکید براینکه گارانتی غیر رسمی و رسمی باید برای ثبت نام و عضویت به این اتحادیه مراجعه کنند و تعهدنامه فعالیت امضا کنند گفت: با اجرای این آیین نامه بزودی گارانتی های نامعتبرها از رده تعمیرات و کارت گارانتی خارج می شوند. تنها گارانتی های رسمی مورد تایید ما هستند و مابقی شرکتها می توانند با این شرکتها قرارداد بنندند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.