فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

March 30, 2014
8:30 یکشنبه، 10ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61438

تلاش دِل برای تولید رایانه‌‏هایی که احساسات کاربران را درک می‌‏کنند

شرکت دل در حال مطالعه بر روی رایانه‎‏ای است که می‌‏تواند احساسات و خلق‌‏وخوی کاربر خود را درک کند. به گفته مدیران دِل، طراحی چنین رایانه‏‌ای به مدیران شرکت‏‌ها کمک می‌‏کند به شیوه بهتری با کارکنان خود ارتباط برقرار کنند. 
 
به گزارش وب‏‌سایت computerworld، شعبه پژوهشی و تحقیقاتی شرکت دل در حال مطالعه بر روی رایانه‌‏هایی است که می‌‏توانند احساسات و خلق‌‏وخوی کاربر خود را درک کنند. این رایانه‏‌ها با تجزیه و تحلیل امواج مغزی و ضربان قلب کاربران خود خواهند توانست به احساسات آن‌ها پی ببرند. جِی مِنون، معاون شرکت دل و مدیر شعبه تحقیقات این شرکت درباره این رایانه گفته است: درک احساسات و خلق‌‏وخوی کاربران توسط رایانه‏ از جمله حوزه‌‏های پژوهشی است که در کنار دیگر حوزه‌‏ها در کانون تمرکز شرکت دل قرار دارد. وی امنیت، تحلیل داده، فناوری‏‌های همراه، فناوری اینترنت برای همه چیز، خدمات پردازش ابری و پایگاه داده‌‏ای مدرن را از جمله این حوزه‏‌ها برشمرده است. 
 
به گفته مِنون، شناخت احساسات و خلق‌‏وخوی کاربران از سوی رایانه‏‌ها مثلاً می‌‏تواند به معلم‏‌ها کمک کند دریابند دانش‌‏آموزانشان چه موقع برای یادگیری آماده‌‏ترند و یا مدیران شرکت‏‌ها به کمک این فناوری خواهند توانست به شیوه بهتری با کارکنان خود ارتباط برقرار کنند. 
 
شرکت دل می‌‏کوشد با استفاده از حسگرهایی که امواج مغزی و ضربان قلب را ثبت می‌‏کنند، این طرح را عملی کند و محصولات رایانه‌‏ای تولید کند که قادر به درک احساسات کاربران خود هستند. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از این حسگر‌ها به رایانه‏‌ها کمک می‌‏کند احساساتی مثل شادی، غم، اضطراب، ترس و غیره را در کاربران خود درک کنند. شرکت دل امیدوار است استفاده از این فناوری در حوزه‏‌هایی مثل آموزش، ارتباطات و بازی‌‏های رایانه‌‏ای موثر واقع شود. وی تصریح کرده است که شرکت دل در انجام این مطالعات و آزمایش‏‌ها گام‌‏های اولیه را برداشته است و مشخص نیست چنین رایانه‏‌ها و محصولاتی دقیقاً کِی قابلیت تولید را خواهند یافت. 
 
گفتنی است شعبه تحقیقات دل که بیش از شش ماه از عمر آن نمی‌‏گذرد پس از آن تاسیس شد که مایکل دل، موسس این شرکت تمامی سهام عمومی آن را به قیمت ۲۴ میلیارد دلار خریداری کرد و آن را به یک شرکت خصوصی تبدیل کرد. تحلیل‏گران در آن زمان معتقد بودند دل از این پس خواهد توانست تمرکز بیشتری بر روی فعالیت‏‌های تحقیق و توسعه داشته باشد. علیرغم اینکه شعبه تحقیقاتی شرکت دل عمر چندانی ندارد، اما این شرکت در طول چند دهه‏ گذشته اعتبار خوبی در حوزه پژوهش و تحقیقات کسب کرده است، بطوری که تاکنون توانسته حق بیش از ۶ هزار اختراع را برای خود ثبت کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.