افزایش تقاضا در بازارهای بزرگ و رشد پروژههای تجاری مانع نزول سریع بازار کامپیوترهای شخصی شده است.
کامپیوترهای شخصی در سالهای اخیر و با رشد و رونق بازار ابزارهای هوشمند شخصی مانند تبلتها و موبایلهای هوشمند، رو به سقوط گذاشتند. به این ترتیب میزان تقاضا در این بازار به تدریج کاهش پیدا کرده و به دنبال آن حجم صادرات جهانی هم تا حد قابل توجهی کاهش یافته است. با این همه گویا نتایج بهدست آمده در بازار جهانی کامپیوترهای شخصی (شامل کامپیوترهای دسکتاپ یا رومیزی و نوتبوک) در اولین فصل سال 2014 آنقدر هم که کارشناسان پیشبینی کرده بودند، ناامیدکننده نبوده است.
بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه، میزان صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل اول سال جاری میلادی به 4/73 میلیون دستگاه رسیده است که این میزان در مقایسه با اولین فصل از سال 2013 کاهش سالانه 4/4 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران بازار پیشبینی کرده بودند که به دنبال کاهش قابل توجه میزان تقاضا در بازارهای مصرفی و در حال توسعه صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل اول سال 2014 کاهش سالانه 3/5 درصدی را برای خودش به ثبت برساند.
در واقع مهمترین دلیل بهبود نسبتا کم بازار جهانی کامپیوترهای شخصی افزایش تقاضا در بازارهای بزرگ و توسعه یافته و به روز رسانی پروژههای تجاری است که به این ترتیب نیاز آنها به کامپیوترهای شخصی را افزایش میدهد. این در حالی است که عواملی مانند منقضی شدن استفاده از ویندوز XP و اعلام عدم ادامه پشتیبانی مایکروسافت از آن هم تاثیر زیادی بر بازار کامپیوترهای شخصی در بعضی کشورها مانند ژاپن داشته است. این در حالی است که کاهش سرعت رشد بازار تبلتها هم تاثیری مثبت بر بازار کامپیوترهای شخصی گذاشته است. با این همه اما روند کاهش بازار کامپیوترهای شخصی در بازارهای در حال توسعه مانند آمریکای لاتین و آسیای پاسیفیک همچنان ادامه دارد و گویا روند نزولی سریعتری نسبت به بازارهای دیگر هم دارد.
«لورن لورد» یکی از کارشناسان IDC در این زمینه میگوید: «صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی برای هشتمین فصل متوالی در حال کاهش است که نشان از تغییر سلیقه خریداران و البته تحولات دنیای تکنولوژی دارد. رشد بازار گوشی و تبلت که در کاربردهای ساده روزمره طرفداران زیادی دارند و از طرف دیگر اوضاع نهچندان مناسب اقتصادی باعث شده است که روند نزولی در فروش کامپیوترهای شخصی همچنان ادامه داشته باشد.»
در میان بازار کشورها و مناطق مختلف جهان، بازار ایالات متحده آمریکا همچنان سریعترین روند رشد را در میان بازارهای دیگر به خود اختصاص داده است. این بازار با صادرات 3/14 میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی در فصل اول 2014 توانسته رشد سالانه 6/0- درصدی را برای خودش به ثبت برساند. جالب اینکه میزان صادرات کامپیوترهای دسکتاپ کمی بهتر از نوتبوکها بوده است. این در حالی است که بازار منقطه EMEA (اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا) شاهد ثبات بیشتر بوده و روند رشدی بهتر از پیشبینیهای گذشته داشته است. فروش بخش تجاری و موسسات بزرگ مثل گذشته خوب بوده و با اتمام پشتیبانی رسمی از ویندوز XP و نیز بهتر شدن اوضاع اقتصادی در برخی کشورها نسبت به پیشبینیهای قبلی بهتر بوده است. اوضاع بازار مصرفی هم بهتر شده و حتی نشانههایی از بهبود وضعیت دیده در آن میشود. در ژاپن هم پیشرفت اقتصادی به بازار کمک کرده است تا روند رشد دورقمی را تجربه کند. تمام برندهای اصلی حاضر در این بازار رشد قابل توجهی در فروش خود داشتهاند و در مجموع سهم ژاپن از بازار جهانی کامپیوترهای شخصی به بیش از 7 درصد رسیده که در سالهای اخیر و دقیقا از سال 2006 تا حالا بیسابقه بوده است. در بازار آسیای پاسیفیک اما بیشتر بازارها شاهد تقاضای کم هستند. با اینکه میزان فروش کامپیوترهای شخصی در این بازار به پیشبینیهای قبلی نزدیکتر بوده، اما روند کاهش دورقمی حفظ شده و رکورد دو ساله نزولی آن همچنان ادامه پیدا کرده است.