سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 13, 2014
4:38 یکشنبه، 24ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61627

بازار مانیتور هر روز کوچک‌تر از قبل می‌شود

دنیای‌اقتصاد- اگرچه مانیتورها طی سال‌های قبل مخاطبان بسیاری داشتند و اکثر کاربران کامپیوترهای خانگی یک نمونه از این مانیتورها را در اختیار داشتند، اما به تدریج با گسترش کاربری نوت‌بوک‌ها، کامپیوترهای رومیزی یا pc‌ها و در نتیجه مانیتورها محبوبیت خود را از دست دادند، به‌طوری که کارشناسان می‌گویند؛ امروزه سهم فروش مانیتورها در بازار در حدود یک سوم پنج سال قبل است.
 
رشد تعرفه واردات مانیتور که به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان وطنی صورت گرفته، موجب چنین اتفاقی در بازار شده است.
 
 
در هر حال، در حال حاضر 2 برند تولیدکننده مانیتور بازار داخلی این کالا را به‌دست گرفته و سهم تقریبا یکسانی از لحاظ فروش را به خود اختصاص داده‌اند. البته فعالان بازار می‌گویند؛ در برخی برهه‌های زمانی یکی بر دیگری برتری یافته و گاه اتفاق برعکس رخ می‌دهد.
سید مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران صنف رایانه با بیان این مطلب که بازار مانیتور مانند سابق مخاطب ندارد به «دنیای‌اقتصاد» گفت: رونق بازار نوت‌بوک و تبلت به انزوای مانیتورها در بازار ختم شده است. 
 
علی رونقی یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این باره می‌گوید: سال‌ها است که بازار مانیتور در حاشیه بازار کامپیوتر به فعالیت ادامه می‌دهد و تنوع برندها در آن روز‌به‌روز کمتر می‌شود. این فعال بازار گفت: عوامل گوناگونی در بروز این تغییر و تحول در بازار دخیل بوده است که رشد تقاضا برای لپ‌تاپ و کاهش شدید کاربری کامپیوترهای رومیزی مهم‌ترین علت کوچک شدن بازار مانیتور است.
 
یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم با تایید گفته‌های همکارش گفت: کاهش شدید تقاضا اگرچه منجر به کوچک شدن بازار مانیتور شده است، اما از سویی بازار این کالا را تخصصی‌تر کرده است و در حال حاضر یا مشتریان خاص و حرفه‌ای به سراغ این کالا می‌‌آیند یا کاربران کامپیوترهای رومیزی قدیمی!
 
این فعال بازار گفت: در هر حال با تمام این اوصاف بازار مانیتور همچنان برقرار است و برندهای موجود در بازار بابت تصاحب سهم بیشتر از میزان فروش بازار با هم رقابت دارند.
 
فعالان بازار همچنین با اشاره به این موضوع که در حال حاضر بازار اگرچه از لحاظ تنوع برند بسیار محدود شده است، اما از لحاظ سایز و مدل با تنوع زیادی مواجه است گفتند؛ در حال حاضر نمونه‌های صفحه عریض (WIDE) و معمولی در بازار در سایزهای گوناگون موجودند که در بین سایزهای گوناگون 19 اینچ‌ها و پس از آن سایزهای بزرگ‌تر در بازار محبوب‌ترند. این در حالی است که سابق بر این، حدود سه تا چهار سال قبل سایز 17 اینچ محبوب‌ترین سایز مانیتور در بازار بود.
 
بر اساس اعلام فعالان بازار، در حال حاضر مشتریان بازار مانیتور را افراد خاصی تشکیل می‌دهند و به احتمال زیاد تا چند سال آینده کمتر نشانی از مانیتور در بازار می‌توان یافت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.