رییس هیات مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه تحقق بودجه صنعت گیم مهمتر از تصویب بدون پشتوانه و اجرای آن است در عین حال از کاهش 60 درصدی بودجه این بنیاد در مقایسه با سال گذشته خبر داد.
"بهروز مینایی" در حاشیه مراسم پایانی سومین دوره مسابقات بازی سازی که در کاشان برگزار شد، افزود: در سال گذشته بودجه این بنیاد 70 میلیارد ریال بود که تنها 35 میلیارد آن محقق شد و در سال جاری این بودجه 30 میلیارد ریال مصوب شده است.
وی ادامه داد: مبلغ اعتبارات مصوب شده چندان مهم نیست بلکه میزانی که برای ما محقق میشود و بر اساس آن باید برنامهریزی کنیم حائز اهمیت است زیرا اگر بودجهای مصوب و سپس بدست ما نرسد موجب ایجاد نوعی سرخوردگی میشود که امیدوارم حداقل این بودجه در سال جاری به طور کامل محقق شود و با کاهش مجدد آن مواجه نشویم.
رییس هیات مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای یادآورشد که این بنیاد در سال 1386 تأسیس شده و در این مدت توانسته از حدود 200 بازی ایرانی به طور مستقیم (120 باری) و 80 بازی به صورت غیر مستقیم حمایت کند.
به گفته وی به رغم نوپا بودن بنیاد ملی بازیهای رایانهای کشور رتبه ایران در آسیا پنج بوده و در منطقه و میان کشورهای اسلامی نیز رتبه اول را به دست آوردهایم.
مینایی رعایت نکردن دقیق قانون منع کپی رایت در کشور را از مشکلات اساسی در این عرصه بر شمرد و افزود: این روند سبب شده است تا بازیهای خارجی ارزانتر و به صورت کپی به دست متقاضیان برسد و تولیدات داخلی توان مقابله با آنها را نداشته باشد.
این مقام مسوول در بنیاد ملی بازیهای رایانه ای یادآور شد: درآمدزایی تولیدات تولیدکنندگان داخلی در بیرون کشور بسیار قابل توجه است و نشان از توانایی تولیدکنندگان ایرانی و پذیرش تولیداتشان توسط سایر کشورها است که نیاز به حمایت و عزم ملی و کار جهادی در این زمینه دارد.
***دانشگاه آزاد کاشان پیشگام جشنوارههای بازیهای رایانهای کشور
مینایی همچنین در مراسم پایانی این رویداد افزود: از نیازها و زیرساختهای لازم برای تولید بازیهای رایانهای تأمین نیروی انسانی متخصص و کارآمد است که برنامهها و جشنوارههای ملی بازیهای رایانهای سهم قابل توجهی را در شناسایی این افراد ایفا میکند.
وی، دانشگاه آزاد کاشان را پیشگام در برگزاری جشنواره و مسابقات ملی تولید بازیهای رایانهای در بخش دانشجویی کشور دانست و افزود: با توجه به اهداف و برنامههای این دانشگاه در مسابقات آینده شاهد حضور تیمهایی از سایر کشورهای دنیا هستیم و مسابقات به صورت بینالمللی برگزار میشود.
این مقام مسوول در بنیاد ملی بازیهای رایانه ای از مزایای برگزاری مسابقات بینالمللی دانشجویی را افزایش سطح کیفی مسابقات و محک خوردن دانشجویان ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: دانشجویان با استودیوهای مجهزتری آشنا میشوند و رقیبان جدیتری را پیشرو میبینند.
مینایی توضیح داد: کاشان برای میزبانی مسابقات ملی با مشکل خاصی روبه رو نیست و امیدواریم این مسابقات به مانند مسابقات رباتیک زمینه کسب عناوین بینالمللی را توسط متخصصان داخلی فراهم آورد.
به گفته مدیر عامل سابق بنیاد ملی بازیهای رایانه ای، بازیهای رایانهای به عنوان یک ابزار فرهنگی و درآمدزا برای جوانان و متخصصان عرصه هنر و رایانه محسوب میشود اما ارزانی بازیهای خارجی به دلیل کپی رایت بودن آنها موجب میشود تا تولیدات داخلی نتوانند از لحاظ اقتصادی با آنها رقابت کنند.
مینایی یادآور شد: در صورت اجرای کامل قانون کپی رایت در کشور و پذیرفته شدن ایران در سازمان جهانی" W.T.O" میتوانیم محصولات خود را به آنها ارایه کنیم و از تولیدکنندگان خارجی بخواهیم تا محصولاتی برابر با قوانین و شرایط فرهنگی ما تولید کنند.
رییس هیات مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانه ای افزود: افزایش قیمت بازیهای خارجی و توانایی رقابت محصولات داخلی با آنها از مزایای اعمال قانون کپی رایت در کشور است و میتوان انتظار داشت که تولیدکنندگان داخلی به سوی تولید محصولاتی با کیفیت همراه با افزایش کمی بروند.
به گفته مینایی، تاکنون مبلغ 160 میلیارد ریال به تولیدکنندگان داخلی کمک شده است که مبلغ 80 میلیارد ریال آن با کمک توزیعکنندگان بازیهای خارجی در داخل کشور تأمین شده است.