دنیای اقتصاد: بازار کنسولهای بازی ویدئویی در سالهای اخیر رونق زیادی گرفته و به دنبال آن شاهد رقابتی جدیتر بوده است. در واقع این روند رقابتی باعث شده است تا شرکتهای بزرگ فعال در این عرصه، تغییرات مختلفی را در محصولات و خدمات خودشان ایجاد کنند تا در نهایت به سلیقه بازار و خریداران هم نزدیکتر شوند.
حالا گویا کارشناسان و تحلیلگران موسسه تحقیقاتی IDC پیشبینی کردهاند که روند رقابتی بازار جهانی کنسولهای بازی ویدئویی در سالهای آینده شاهد چه تغییراتی خواهد بود. براساس بررسیهای اخیر انجام شده، فشارهای رقابتی موجود در این بازار باعث میشود تا شرکت مایکروسافت زودتر از سال 2015 از حسگر کینکت کنسول بازی Xbox One خودش رونمایی کند، شرکت Nintendo قرار است قیمت جهانی کنسول بازی نه چندان موفق
Wii U خودش را در اواخر سال 2014 یا اوایل سال 2015 تا 50 دلار کاهش دهد و در نهایت شرکت Sony هم کنسول بازی PS4 خودش را تا پایان سال 2016 و با بیشترین میزان نصب بازی در میان تمام کنسولهای بازی جهان معرفی و عرضه کند.
پیشبینیهای اخیر کارشناسان IDC در زمینه بازار جهانی کنسولهای بازی نشان میدهد که نسل هشتم کنسولهای بازی ویدئویی شامل Xbox One، Wii U و PS4 در 6 سال اول ورودشان به بازار در مقایسه با کنسولهای سختافزاری و مبتنی بر دیسک یا CD نسل هفتم شامل Xbox 360، Wii و PlayStation 3، حدود 10 درصد درآمد خرده فروشی کمتری ایجاد میکند. براساس این تحقیقات انتظار میرود کل درآمد حاصل از سختافزار کنسولهای بازی نسل هشتم در شش سال ابتدای ورود به بازار، از درآمد حاصل از فروش سختافزاری کنسولهای بازی نسل هفتم در همین دوره زمانی فراتر خواهد رفت و عبور میکند. کارشناسان معتقدند که این اتفاق بهدلیل افزایش متوسط قیمت فروش این کنسولهای نسل جدید رخ میدهد. این در حالی است که درآمد حاصل از فروش نرمافزارهای مبتنی بر دیسک برای این کنسولهای جدید رو به کاهش میگذارد. با این اوصاف پیشبینی میشود که تعداد دیسکهای نرمافزاری به فروش رسیده برای کنسولهای بازی ویدئویی نسل هشتم تا 45 درصد کمتر از تعداد دیسکهای نرمافزاری به فروش رسیده برای کنسولهای بازی ویدئویی نسل هفتم در شش سال ابتدای ورود آنها به بازار خواهد بود. در این میان، درآمد حاصل از بازیهای دیجیتالی و آنلاین هم در گروه همین کنسولهای بازی نسل هشتم قرار گرفتهاند. در حقیقت صرف هزینه برای انجام بازیهای دیجیتالی، ثبت نام و خرید محتوا، خدمات و اپلیکیشنهای مرتبط از طریق کنسولهای آنلاین نسل هشتم باعث افزایش درآمد کلی بازار این کنسولها تا کمی بیشتر از درآمد کلی بازار کنسولهای بازی نسل هفتم در 6 سال ابتدای ورود به بازار خواهد شد. این افزایش درآمد حاصل از بازیهای آنلاین در کنسولهای بازی نسل هشتم، در واقع میتواند کاهش درآمد این کنسولها را از نظر دیسکهای نرمافزاری در برابر کنسولهای بازی نسل هفتم تا حد قابل توجهی جبران کند.
«لویس وارد» یکی از کارشناسان IDC در این مورد میگوید: «اگر مایکروسافت به دنبال فشارهای رقابتی مجبور به افشای حسگر کینکت کنسول بازی Xbox One خودش زودتر از سال 2015 که قبلا اعلام کرد بود بشود، این موضوع قیمت این کنسول را کاهش داده و روند فروش در بازار خردهفروشی را تغییر میدهد. ما انتظار داریم با وقوع این اتفاقات و پیشبینیها قیمت کنسول بازی مایکروسافت در بازار کاهش چشمگیری پیدا کرده و این کنسول با بیشترین میزان بازی دانلود شده تا پایان سال 2016 در آمریکا شمالی عرضه شود. این در حالی است که انتظار میرود کنسول بازی PS4 شرکت Sony همچنان حاکمیت بازار جهانی کنسولهای بازی را در سراسر جهان حفظ کند و در اختیار بگیرد و فاش شدن حسگر کینکت کنسول Xbox One باعث تغییر میزان بازیهای دانلود و خریداری شده برای این دو کنسول خواهد شد.»
البته بد نیست بدانید که میکروکنسولها مانند دستگاههای دیجیتالی از جمله Amazon Fire TV که امکان انجام بازی ویدئویی را با استفاده از تلویزیون میدهد، در این بررسیها و پیشبینیها در نظر گرفته نشدهاند، اما به نظر میرسد این دستگاهها کمی میزان تقاضا برای خرید کنسولهای بازی نسل هفتم را که مبتنی بر دیسکهای نرمافزاری هستند کاهش دهد.