عضو هیأت مدیره شرکت مخابرات استان تهران گفت: طرح رایگانسازی تلفنهای همگانی در برخی اماکن عمومی به مناطق مخابراتی اعلام شده و عملیات تعویض یا تغییر دستگاههای تلفن فعلی با دستگاه رایگان در حال انجام است.
ابراهیم یافتیان در گفتوگو با فارس با اشاره به طرح رایگان شدن تلفنهای همگانی در برخی اماکن عمومی استان تهران و البرز، اظهار داشت: این طرح شامل آسایشگاه معلولین، آسایشگاه سالمندان، بیمارستانهای دولتی، خصوصی، درمانگاه های خیریه، کلانتری و دادگاهها است و تمام اماکن عمومی را شامل نمیشود.
عضو هیأت مدیره شرکت مخابرات استان تهران افزود: با این اقدام تماس شهری از طریق تلفنهای همگانی نصب شده در این اماکن رایگان میشود.
وی تصریح کرد: برای این کار نیاز است تا تلفنهای همگانی فعلی با تلفنهای رایگان تعویض شوند یا تلفنهای قبلی به حالت رایگان تغییر یابند.
وی ادامه داد: این دستور به مناطق مخابراتی اعلام شده و توسط مراکز در حال انجام است.
جزئیات نصب کیوسکهای تلفن رایگان در اماکن عمومی
گفته میشود هر کیوسک تلفن عمومی در شهری مانند تهران به طور میانگین حدود 20 دقیقه مورد استفاده قرار میگیرد.
به گزارش ایسنا، چند ماهی است اخباری مبنی بر کمبود، نبود و یا بازار سیاه کارتهای تلفن در بازار شنیده میشود با این وجود این روزها اخباری از رایگان شدن تلفنهای عمومی در برخی مراکز عمومی تهران منتشر و اعلام شده که به منظور ارتقای هرچه بیشتر خدمات در حوزه تلفن شهری در استان تهران و البرز، تمامی اماکن عمومی مجهز به تلفنهای همگانی رایگان شهری میشوند.
محمدرضا بیدخام – معاون تجاری شرکت مخابرات استان تهران – ضمن اعلام این مطلب گفته بود: تمامی اماکن عمومی از قبیل آسایشگاه معلولین، سالمندان، بیمارستان های دولتی، خصوصی، درمانگاه های خیریه، کلانتری، دادگاهها و غیره در صورت وجود درخواست مجهز به تلفنهای همگانی رایگان شهری می شوند.
به گفته او متقاضیان می توانند با مراجعه به مناطق مخابراتی مربوطه و ارائه درخواست از تسهیلات شرکت مخابرات استان تهران استفاده کنند.
البته برای این کار نیاز است تا تلفنهای همگانی فعلی با تلفنهای رایگان تعویض شوند یا تلفنهای قبلی به حالت رایگان تغییر پیدا کنند که بنا بر اعلام شرکت مخابرات استان تهران این دستور در حال حاضر به مناطق مخابراتی اعلام شده و توسط مراکز در حال انجام است.
یک تلفن عمومی چقدر درآمد دارد؟
اما طی سالهای اخیر و با توجه به کاهش استفاده مردم از تلفنهای همگانی میزان به صرفه بودن آنها جای طرح پرسشهایی مبنی بر توجیه اقتصادی این کیوسکها بر جا گذاشته است. البته گفته می شود طبق مقررات موجود شرکت مخابرات ایران مکلف است برخی خدمات را نیز در کنار کارهای روزمره و اقتصادی خود مورد توجه قرار دهد که خدمت رسانی از طریق تلفنهای عمومی و همگانی یکی از این موارد به شمار می رود.
با این حال طبق اظهارات مدیران مخابراتی این گونه به نظر می رسد که در حال حاضر هزینههای مربوط به این کیوسکها اگر بیشتر از درآمد آنها نباشد کمتر هم نیست و شاید همین دلیل است که موجب شده کشورهای مختلف ایدههای متنوعی در این زمینه به کار گرفته و تلاش کنند کیوسکهایی با شکل و شمایل جدید و خلاقانه وارد شهرها کنند تا شاید به این طریق علاوه بر ایجاد تغییر در ظاهر شهر مردم را هم به استفاده بیشتر از این دستگاهها ترغیب کنند.
در ایران بنا بر آخرین آمارهای ارائه شده، هر تلفن عمومی به طور میانگین ماهانه 33 هزار تومان درآمد و 30 هزار تومان هزینه دارد.
پبش از این رضا خلیلی در گفتوگو با ایسنا، با اعلام این مطلب گفت: تلفنهای همگانی و میزان گستردگی آنها در شهر تهران طی سالهای گذشته با نوعی روند کاهش مواجه بوده که البته این مساله امری عادی و طبیعی تلقی میشود و در دنیا هم روند به همین گونه است چراکه با روی کار آمدن تلفن همراه و گسترش ضریب نفوذ آن دیگر تمایل چندانی برای استفاده از تلفنهای عمومی باقی نمیماند.
معاون فنی و مهندسی مخابرات استان تهران با بیان اینکه با وجود کاهشی که در تعداد تلفنهای عمومی صورت گرفته، هم چنان تهران از نظر تعداد تلفنهای عمومی ضریب نفوذی بالاتر از حد استاندارد جهان دارد، گفت: اکنون استاندارد جهانی در این زمینه یک تلفن به ازای هر 1000 نفر است که این آمار در ایران حدود 3.5 است.
همچنین در این زمینه اعلام شده بود که در حال حاضر در استان تهران 36 هزار و 500 دستگاه تلفن عمومی وجود دارد که این رقم طی سالهای گذشته کاهش چشمگیری پیدا نکرده و در نهایت سالانه حدود 10 درصد کاهش داشته است.
معاون فنی و مهندسی مخابرات استان تهران در پاسخ به این سوال که در این میان کیوسکهایی که از سطح شهر جمعآوری شده به چه سرنوشتی دچار شدهاند، توضیح داد: ما برای تامین تلفنهای عمومی در سطح شهر با دو شرکت پیمانکار قرارداد داشتیم درواقع از میان 36 هزار تلفنی که در سطح تهران وجود دارد، 25 هزار دستگاه از آن در مالکیت مخابرات بود و 11 هزار تلفن را پیمانکاران و به طور مشارکتی تامین کرده بودند. مدتی پیش یکی از این پیمانکاران حذف شد و به این ترتیب برخی از این تلفنها از سطح شهر جمعآوری شد.
خلیلی در ارتباط با تلاشهایی که در کشورهای مختلف دنیا در زمینه گسترش استفاده از تلفنهای عمومی صورت می گیرد اظهار کرد: یکی از مباحث مهمی که در ارتباط با تلفنهای همگانی مورد توجه قرار میگیرد، بحث سوددهی آنهاست اکنون از همان تعداد تلفنی که در سطح شهر تهران قرار گرفته طبق آمار روزانه تنها 20 دقیقه استفاده میشود که این آمار، آمار میانگین است و برخی از این دستگاهها حتی برای چند روز یکبار هم استفاده نمیشود.
به گفته او در چنین شرایطی اگر ما هزینههای نگهداری را هم در نظر بگیریم طبیعی است که به این نتیجه برسیم که با توجه به بالاتر بودن تعداد این کیوسکها از حد استاندارد جهانی منطقی است اگر برخی از آنها را حذف کنیم.
وی ادامه داد: با این وجود ما تاکنون تعداد این کیوسکها را خیلی کاهش ندادهایم تا مردم بتوانند به طور راحت دسترسی داشته باشند به همین دلیل اکنون با دو تا سه دقیقه پیادهروی شما میتوانید در هر نقطه از شهر به یک کیوسک تلفن دسترسی داشته باشید.
معاون فنی و مهندسی مخابرات استان تهران همچنین اعلام کرد: بهطور متوسط کارکرد هر کیوسک تلفن عمومی در طول ماه 33 هزار تومان است و هزینههای مربوط به نگهداری آن حدود 30 هزار تومان میشود.
وی در ارتباط با این موضوع که آیا در ایران قرار نیست مانند سایر کشورها سراغ تکنولوژیهای جدیدتری که در این حوزه وجود دارد برویم، اظهار کرد: در حال حاضر 1100 دستگاه از تلفنهای عمومی سطح شهر حالت مولتی مدیا دارند و علاوه بر تلفن میتوان از آنها برای دسترسی به اینترنت نیز استفاده کرد. البته با توجه به ویژگیهای این دستگاهها سعی شده است آنها بیشتر در اماکن سربسته عمومی قرار گیرند تا دچار مشکلات و تخریب نشوند.
خلیلی همچنین عنوان کرد: با وجود تمام این تفاسیر طی سالهای آتی در تعداد کیوسکهای تلفن همگانی کاهشی اساسی رخ نخواهد داد و شاید نهایتا سالی 2000 دستگاه از آنها کم شود و هم چنان عزمی جدی برای کاهش تعداد کیوسکهای عمومی وجود ندارد.
بازار سیاه کارت های تلفن در بازار
اما نکته دیگری که باید در ارتباط با وضعیت تلفن های عمومی مورد توجه قرار گیرد بحث دسترسی به کارتهای تلفن است که طی ماههای گذشته با دشواریهایی همراه بوده است. البته چند ماه پیش بود که با آغاز به کار شرکتی در داخل کشور این گونه اعلام شد که قرار بر آن است که از این پس این شرکت در زمینه تولید کارتهای هوشمند از جمله کارتهای تلفن فعالیتهای جدی تری داشته باشد.
اسفند ماه سال گذشته سخنگوی شرکت مخابرات ایران از توزیع یک میلیون و 500 هزار کارت تلفن خبر داد و اظهار کرد: کم شدن کارت های تلفن عمومی در کشور ریشه در آن دارد که تولیدکنندههای ما رغبت چندانی برای تولید این کارتها ندارند.
داود زارعیان در این زمینه متذکر شد: قیمت هر کارت تلفن 2000 تومان بوده است و برای توزیع هر کارت نیز هزینهای حدود 250 تا 300 تومان دریافت میشد. البته ما برای این بخش از مشترکان هزینهای دریافت نمیکردیم و هر کارت تلفن دو هزار تومانی حدود همان 2000 تومان شارژ داشت اما اکنون هزینهها بالا رفته و از سوی دیگر میزان استفاده از این کارتها کاهش یافته است.
از سوی دیگر شرایط ارز و تحریمها نیز موجب شده است که مواد اولیه تا حدود 2.5 برابر افزایش قیمت داشته باشند به همین دلیل کارتی که بیش از این شاید حدود 250 تا 300 تومان برای مواد اولیهی آن هزینه میشد، هزینهای حدود 800 تا 850 پیدا کرده است، علاوه بر این هزینه حدود 250 تا 300 تومان هم باید به توزیعکنندگان این کارتها داده شود و به همین دلیل مخابرات نتوانسته بود با تولیدکنندگان کارتهای تلفن به نتیجه برسد، چرا که آنها دیگر انگیزهای برای تولید کارت تلفن نداشتند.
سخنگوی شرکت مخابرات ایران همچنین با اشاره به این که طی ماههای اخیر کمی کاهش هزینههای وارداتی ایجاد شده توضیح داد: ما در این زمینه مطالعات مختلفی انجام داده تا بتوانیم سیستم تولید کارت را تغییر دهیم.
وی ادامه داد: اکنون استفاده از کارتهای قابل شارژ یکی از پیشنهادهای ماست که البته در ارتباط با آن کمی مباحث فنی هم مطرح است اما اگر در این شیوه به نتیجه برسیم افراد میتوانند یک کارت تلفن را خریداری کرده و در فواصل زمانی مختلف میزان اعتبار آن را افزایش دهند.
زارعیان همچنین عنوان کرد: یکی از راهکارهای دیگر آن است که اصلا سیستم بهگونهای شود که دیگر برای استفاده از تلفنهای عمومی نیازی به کارت نباشد و افراد با استفاده از یک کد رمزی بتوانند از دستگاههای تلفن عمومی استفاده کنند.
حال با تمام این تفاسیر به نظر می رسد باید منتظر ماند تا مشخص شود که آیا بخش دولتی و نظارتی شرکت خصوصی شده مخابرات را ملزم به ارائه خدمات بیشتر در این زمینه خواهد کرد و در ایران نیز مانند برخی کشورهای دنیا برای بهبود شرایط این کیوسک ها تلاش خواهد شد یا این که به مرور زمان و با شیوه کاهش 10 درصدی سالانه ظرف سالهای آتی از کیوسکهای تلفن همگانی تنها خاطرهای در ذهنها باقی خواهد ماند.