کاهش قیمت تمامشده ارائه سرویس در شبکه و استفاده بهتر از زیرساختهای موجود در کشور از نتایج اجرای رومینگ ملی عنوان شده و اخیرا خبر اجرایی شدن این طرح توسط همراه اول با اپراتور سوم تلفن همراه در ایران منتشر شده و قرار است فاز اول این طرح روز یکشنبه با حضور وزیر ارتباطات بهرهبرداری شود.
رومینگ ملی (طرح استفاده متقابل از شبکههای تلفن همراه) خدمتی است که با استفاده از آن، یک اپراتور، خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکین اپراتورهای میهمان قرار میدهد و با انعقاد موافقتنامه، از اپراتور میهمان هزینه دریافت میکند.
در این حالت هنگامی که مشترک اپراتور میهمان، از محدوده پوششدهی شبک موضوع پروانه خو خارج میشود، بصورت خودکار امکان برقراری ارتباط و دریافت خدمات تعریف شده از طریق شبکه اپراتور میزبان را دارد.
همچنین با اجرای رومینگ ملی، اپراتورهای جدید میتوانند با استفاده از امکانات اپراتورهای دیگر سریعتر وارد بازار ارائه خدمات شوند و در بازههای زمانی کوتاهتر به سودآوری برسند.
تدوین چارچوب و مقررات ارائه خدمات یکی از پیش نیازهای اجرای این طرح بوده است که علیاصغر عمیدیان – دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات – در این زمینه گفته بود: چارچوب و مقررات اصول حاکم بر ارایه خدمات رومینگ ملی در کشور که در مصوبه ۱۳۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشبینی شده، بازنگری شد و طبق آن هر یک از اپراتورهای غالب براساس درخواست اپراتورهای غیرغالب موظفند رومینگ ملی را برای هر اپراتور تلفنهمراه دارای پروانه، طبق موافقتنامهای که مبتنی بر مذاکرات فنی و تجاری است، ارایه کنند.
در این مصوبه اپراتور غالب، اپراتوری است که حداقل ۲۵ درصد سهم بازار تلفنهمراه کشور را در اختیار داشته و با بررسی بازار از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی مشخص شده باشد؛ اپراتورهای غالب همچنین موظفند به همدیگر خدمات رومینگ ارایه کنند.
دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصریح کرده بود: در مصوبه بازنگری شده اپراتور میزبان از پرداخت حقالسهم دولت از درآمدهای رومینگ ملی معاف شده است.
عمیدیان همچنین با اشاره به تصویب کلیات مجوز ارتقای شبکههای تلفنهمراه از نسل ۲ به نسلهای بالاتر در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اظهار کرد: ایجاد توازن و رقابت عادلانه در تخصیص طیف مورد نیاز اپراتورها، فراهمکردن امکان صدور مجوز اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) که قابلیت کار با هر سه اپراتور موجود را داشته باشند، اجرائیکردن رومینگ ملی، طرح ترابردپذیری شمارههای تلفنهمراه(MNP)، رفع اشکالات و ابهامهای پروانههای موجود و همچنین عمل به تعهدات از سوی دارندگان پروانهها از رویکردهائی بود که در تصویب کلیات صدور مجوز ارتقای شبکه تلفنهمراه مورد توجه قرار گرفته است.
این آئیننامه پیشتر به اپراتورها ابلاغ شده و اجرای آن برای تمامی اپراتورها در نظر گرفته شده بود ولی در پیشنهادات بازنگری، اجرای آن و ارائه خدمات رومینگ توسط اپراتور غالب الزامی شد.
ارائه خدمات رومینگ ملی در دنیا، روشی متداول برای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات است و در اصلاحیه پیشنهادی مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به منظور تشویق اپراتورها به ارائه این خدمات، اپراتور میزبان از پرداخت حقالسهم دولت از درآمدهای رومینگ ملی معاف شده است.
همچنین کاهش مدت زمان توافقات برای انعقاد قرارداد ارائه خدمات رومینگ ملی برای اپراتور میهمان یکی دیگر از تغییرات پیشبینی شده در بازنگری مصوبه بوده است.
پیشنویس اصلاحیه مصوبه "اصول حاکم بر ارائه خدمات رومینگ ملی در کشور" در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار داشت.
اخیرا مدیرعامل اپراتور اول تلفن همراه در کشور از اجرایی شدن رومینگ ملی با اپراتور سوم تلفن همراه در ایران خبر داده است.
اظهارات وحید صدوقی در خصوص وضعیت اجرایی رومینگ ملی اخیرا در برخی رسانهها منتشر شد که گفته است: برای این بحث هم اکنون در حال انجام تستهای اولیه هستیم و در این راستا با ایرانسل و رایتل هم وارد مذاکره و تعامل شدهایم.
مدیرعامل همراه اول، خاطرنشان کرد: طبق مصوبهی سازمان تنظیم مقررات که اپراتور غالب و غیرغالب بر مبنای سهم بیشتر و کمتر از 25 درصدی از بازار مطرح شده بود تعامل و مذاکرهی ما با اپراتور سوم و تالیا زودتر شروع شد و هم اکنون اولین استان با اپراتور سوم در حال تست است.