دنیایاقتصاد: طی سالهای اخیر عرضه کالاهای جدید با قابلیت کاربردی راحتتر به کوچک شدن بازار کالاهای دیگر (کالاهای قدیمیتر) منجر شده است. نمونه بارز این اتفاق را میتوان در بازار کالاهایی نظیر مانیتور، کیس و برخی قطعات و تجهیزات کامپیوتری مشاهده کرد که با عرضه گسترده نوتبوکها تا حدودی کممخاطب شده است.
اما با این حال همچنان شاهد رشد و توسعه و البته سرمایهگذاری کارخانههای سازنده ایرانی در این زمینه هستیم.
به گفته کارشناسان چنین موضوعی با توجه به کاهش چشمگیر تقاضا برای محصولاتی نظیر مانیتور، کیس و…. چندان منطقی به نظر نمیآید و شاید بهتر باشد این شرکتها به جای سرمایهگذاری برای تولید محصولات کممخاطب در بازار روی تولید محصولات دیگری با کیفیت بالاتر تمرکز کنند.
این در حالی است که فعالان بازار و فروشندگان میگویند این کالاها همچنان در بازار مخاطب دارند و حتی شرکتهای مطرحی چون فیلیپس، الجی و… هر از چند گاهی محصولاتی جدید در این زمینه به بازار عرضه میکنند. با توجه به این موضوع در این بخش ما به بررسی بازار این کالا پرداختهایم.
بازار مانیتور در یک نگاه
اگر تا چند سال قبل بازار مانیتور میزبان برندهایی نظیر بنکیو، اچپی، سامسونگ، الجی و… بود طی سالهای اخیر این تنوع کمتر شده و به تعداد دو تا سه برند رسیده است.
در حال حاضر بازار مانیتور در اختیار دو برند مطرح داخلی بوده و برندهای دیگر رفتهرفته از بازار محو شده یا در حاشیهاند و فروش کمی دارند.
فعالان بازار در این مورد میگویند: در پی افزایش نرخ تعرفه واردات مانیتور بازار این کالا به شدت دستخوش تغییر شد و برندهای وارداتی از بازار حذف شدند.
در نتیجه دو برند تولیدکننده مانیتور در بازار داخلی بزرگ شدند. اما بازار تنوع خود را از دست داد و به همین دلیل مخاطبان به سراغ محصولات دیگری رفتند.
این در حالی است که کارشناسان دلیل کاهش محبوبیت مانیتور در بازار را رشد عرضه محصولاتی نظیر نوتبوک و تبلت دانسته و اعلام کردند؛ با ورود این محصولات بازار خرید و فروش مانیتور روز به روز کوچکتر شد. ولی تولیدکنندگان همچنان به تولید کالا ادامه میدهند.
به گفته آنها به نظر میرسد تولیدکنندگان مانیتور سرمایهگذاری هنگفتی برای خط تولید این کالا کرده و حالا با کاهش تقاضا برای این محصولات نمیتوانند خط تولید مانیتورها را تعطیل کنند و ناچارند این محصول کممخاطب را برای بازار شهرستان و برخی از کشورهای همسایه تولید کنند.
این در حالی است که یک کارشناس بازار در این باره میگوید: مانیتور همچنان مخاطبان خود را دارد و تولید محصولات جدید با قابلیتهای کاربردی بهروز برای کاربران حرفهای گواه این ادعا است که مانیتور همچنان بازاری محبوب نزد گروهی از کاربران داشته و ورود کالاهایی نظیر نوتبوک و تبلت به خاص شدن بازار این کالا منجر شده است.
در هر حال فعالان بازار و تعدادی از کارشناسان به ادامه حیات و گروهی به پایان حیات مانیتور معتقدند.
رقابت همچنان ادامه دارد
با تمام این اوصاف بازار مانیتور همچنان برقرار است و دو تولیدکننده مطرح بابت تصاحب سهم بیشتر از میزان فروش بازار با هم رقابت دارند.
فعالان بازار با اشاره به این موضوع که در حال حاضر بازار اگر چه از لحاظ تنوع برند بسیار محدود شده است اما از لحاظ سایز و مدل با تنوع زیادی مواجه است، میگویند؛ در حال حاضر شاید رقابت چندانی از لحاظ برند در بازار مانیتور وجود نداشته باشد، اما ردهبندیهایی در مورد محبوبیت نوع و سایز مانیتورها صورت میگیرد. به گفته آنها، نمونههای صفحه عریض (WIDE) و معمولی در بازار در سایزهای گوناگون موجودند که در بین سایزهای گوناگون 19 اینچها و پس از آن سایزهای بزرگتر در بازار محبوبترند.
این در حالی است که حدود سه تا چهار سال قبل سایز 17 اینچ محبوبترین سایز مانیتور در بازار بود. باشگاه فعالان آی سیتی هم در رابطه با محبوبیت برندها در بازار مانیتور گزارشی داده است که نظر فعالان بازار را تایید میکند.
بر اساس گزارش باشگاه فعالان آی سی تی نیز در بین سایزهای گوناگون مانیتور، نمونههای 19 اینچی از سایرین محبوبترند. این گزارش میافزاید؛سهم محبوبیت مانیتورهای این برند در هفته چهارم آبانماه 9/39 درصد
بوده است. پس از نمونههای 19 اینچ، این مانیتورهای 20 اینچ هستند که بیشترین سهم فروش بازار را به خود اختصاص دادهاند.
سهم فروش این مانیتورها در حدود 9/28 درصد گزارش شده است. نمونههای 22 اینچی مانیتور هم که این روزها اکثرا کاربردی تجاری دارد در رتبه سوم محبوبهای بازار مانیتور ایستاده است.
بنا بر گزارش باشگاه فعالان آی سیتی سهم محبوبیت مانیتورهای 22 اینچی در بازار داخلی در حدود 2/20 درصد بوده است و در انتها مانیتورهای 17 اینچی با کسب سهم محبوبیت 4/10 درصد در رتبه آخر محبوبهای بازار مانیتور از لحاظ سایز قرار دارند.