ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻘﺮرات ارﺗﺒﺎﻃﺎت در ﺟﻠﺴﻪ ﺷﻤﺎره 189 ﻣﻮرخ 18 خرداد 93، ﻣﻮﺿﻮع اﺻﻮل ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ اراﻳﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺮاﺑﺮد ﭘﺬﻳﺮی ﺷﻤﺎره ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه را ﺑﺮرﺳﻲ و ﻣﻔﺎد آن را ﺑﻪ ﺷﺮح زﻳﺮ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻛﺮد :
اﺻﻮل ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ اراﻳﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺮاﺑﺮد ﭘﺬﻳﺮی
ﺷﻤﺎره ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه
(Mobile Number Portability)
ﻣﻘﺪﻣﻪ
ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﺑﻨﺪ اﻟﻒ و د ﻣﺎده 5و 3 ﻗﺎﻧﻮن وﻇﺎﻳﻒ و اﺧﺘﻴﺎرات وزارت ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت در ﺑﺎره وﻇﺎﻳﻒ و اﺧﺘﻴﺎرات ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻘﺮرات ارﺗﺒﺎﻃﺎت رادﻳﻮﻳﻲ و 4 ﺑﻨﺪ ﻣﺎده 6 اﺳﺎﺳﻨﺎﻣﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻘﺮرات و ارﺗﺒﺎﻃﺎت رادﻳﻮﻳﻲ، اﺻﻮل ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ اراﻳﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺮاﺑﺮد ﭘﺬﻳﺮی ﺷﻤﺎره ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه ﺑﻪ ﺷﺮح زﻳﺮ ﺗﺼﻮﻳﺐ و از ﺗﺎرﻳﺦ اﺑﻼغ ﻻزم اﻻﺟﺮاﺳﺖ .
ﺗﻌﺎرﻳﻒ
ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن: ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻘﺮرات ارﺗﺒﺎﻃﺎت
ﺳﺎزﻣﺎن: ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻘﺮرات و ارﺗﺒﺎﻃﺎت رادﻳﻮﻳﻲ
اﭘﺮاﺗﻮر : دارﻧﺪه ﭘﺮواﻧﻪ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه از ﺳﺎزﻣﺎن
ﻣﺸﺘﺮک: ﺷﺨﺺ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﻳﺎ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﺑﺎ ﻛﻪ ﻳﻚ اﭘﺮاﺗﻮر راﺑﻄﺔ ﺣﻘﻮﻗﻲ اﺷﺘﺮاک داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺗﺮاﺑﺮدﭘﺬﻳﺮی ﺷﻤﺎره ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه: ﻓﺮآﻳﻨﺪی ﻛﻪ ﻃﻲ آن ﻣﺸﺘﺮک ﻳﻚ اﭘﺮاﺗﻮر ﺑﺎ ﺣﻔﻆ ﺷﻤﺎره ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ اﭘﺮاﺗﻮر ﺧﻮد را ﺗﻐﻴﻴﺮ دﻫﺪ ﻛﻪ در اﻳﻦ ﻣﻘﺮرات ﺑﻪ اﺧﺘﺼﺎر ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره ﻧﺎﻣﻴﺪه ﻣﻲﺷﻮد .
اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺎﻳﻪ: اﭘﺮاﺗﻮری ﻛﻪ ﻣﺸﺘﺮک ﺑﺮای درﻳﺎﻓﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه ﺑﺮای ﺑﺎر اول ﺛﺒﺖ ﻧﺎم ﻛﺮده و اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮای اﺣﺮاز ﻫﻮﻳﺖ و ﺛﺒﺖ ﻧﺎم را ﺑﻪ اﭘﺮاﺗﻮر ﻣﺬﻛﻮر ﺗﺤﻮﻳﻞ داده اﺳﺖ و ﺳﻨﺪ اﺷﺘﺮاک درﻳﺎﻓﺖ ﻛﺮده اﺳﺖ .
اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺬﻳﺮا: اﭘﺮاﺗﻮری ﻛﻪ ﻣﺸﺘﺮک ﻳﻚ اﭘﺮاﺗﻮر، ﻗﺼﺪ اﺳﺘﻔﺎده از ﺧﺪﻣﺎت آﻧﺮا ﺑﺪون ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺷﻤﺎره ﺧﻮد .دارد
اﭘﺮاﺗﻮر ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه: اﭘﺮاﺗﻮری ﻛﻪ ﻣﺸﺘﺮک در ﻫﻨﮕﺎم درﺧﻮاﺳﺖ ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره از ﺧﺪﻣﺎت وی اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﻛﻨﺪ و ﻗﺼﺪ دارد ﺑﺪون ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺷﻤﺎره ﺧﻮد، از ﺧﺪﻣﺎت اﭘﺮاﺗﻮر دﻳﮕﺮی اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﺪ .
ﻣﺮﻛﺰﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره: ﻣﺮﻛﺰ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﭘﺎﻳﮕﺎه داده ﻣﺮﺟﻊ ﻛﻪ ﻣﺤﻞ ﻧﮕﻬﺪاری اﻃﻼﻋﺎ ت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺷﻤﺎرهﻫﺎی ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺳﻴﻢ ﻛﺎرت ﻓﻌﺎل: ﺳﻴﻢ ﻛﺎرﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﺸﺘﺮک آن در ﺷﺒﻜﻪ اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺎﻳﻪ ﻳﺎ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه اﻣﻜﺎن درﻳﺎﻓﺖ ﺧﺪﻣﺎت را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ
ﺷﺮاﻳﻂ و ﺿﻮاﺑﻂ
-3-1 ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره ﻓﻘﻂ ﺑﺮای ﺳﻴﻢﻛﺎرتﻫﺎی ﻓﻌﺎل اﻣﻜﺎنﭘﺬﻳﺮ اﺳﺖ.
-3-2 ﺑﺮا ی اﻧﺠﺎم ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺗﺮاﺑﺮد ، ﻣﺸﺘﺮک دارای ﺳﻴﻢﻛﺎرت ﻓﻌﺎل ﺑﺎﻳﺪ در ﺧﻮاﺳﺖ ﺑﻪ را ﺧﻮد ﺻﻮرت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﻳﺎ ﺑﺎ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺣﻀﻮری ﺑﻪ اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺬﻳﺮا اراﺋﻪ .ﻛﻨﺪ اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺬﻳﺮا ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ درﺧﻮاﺳﺖ ﻣﺸﺘﺮک را ﺑﺮ اﺳﺎس دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ اﺟﺮاﻳﻲ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎزﻣﺎن اﺑﻼغ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ، ﺗﺎ ﺣﺼﻮل ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻧﻬﺎﻳﻲ و ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره ﻣﻮرد درﺧﻮاﺳﺖ ﻣﺸﺘﺮک و ﺑﺮﻗﺮاری ﺧﺪﻣﺖ ﭘﻴﮕﻴﺮی و اﺟﺮا ﻛﻨﺪ.
-3-3 ﻫﺮ ﻣﺸﺘﺮک ﺑﺮای ﻫﺮ ﺷﻤﺎره ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺣﺪاﻛﺜﺮ دو ) 2( ﺑﺎر در ﺳﺎل ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
-3-4 اوﻟﻴﻦ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﻣﺸﺘﺮک ﺑﺮای ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره ﺑﺎﻳﺪ ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﻪ ) 3( ﻣﺎه ﺑﻌﺪ از ﺗﺎرﻳﺦ ﻓﻌﺎلﺳﺎزی ﺳﻴﻢ ﻛﺎرت ﺑﺎﺷﺪ.
-3-5 اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺬﻳﺮا ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ازای ﻫﺮ درﺧﻮاﺳﺖ ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره از ﻃﺮف ﻣﺸﺘﺮک و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﭘﺲ از ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺗﺮاﺑﺮد و ﺑﺮﻗﺮاری ﺧﺪﻣﺖ، ﻣﺒﺎﻟﻐﻲ را ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن رﺳﻴﺪه و ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎزﻣﺎن اﺑﻼغ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ، از ﻣﺸﺘﺮک درﻳﺎﻓﺖ ﻛﻨﺪ.
-3-6 اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺬﻳﺮا ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ازای ﻫﺮ ﺑﺎر ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺗﺮاﺑﺮد ، ﻣﺒﺎﻟﻐﻲ را ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن رﺳﻴﺪه و ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎزﻣﺎن اﺑﻼغ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ، ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن و اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺎﻳﻪ ﭘﺮداﺧﺖ ﻛﻨﺪ.
-3-7 ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﻪ ﻣﺎه ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره، ﻣﺒﺎﻟﻎ ﻣﻨﺪرج در ﺑﻨﺪﻫﺎی 3-6و 3-5 را ﺑﻪ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد دﻫﺪ.
-3-8 در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﺸﺘﺮک ﺷﻤﺎره ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﺪه ﺑﺨﻮاﻫﺪ اﺷﺘﺮاک ﺑﻪ را ﺧﻮد دﻳﮕﺮی اﻧﺘﻘﺎل دﻫﺪ، ﺻﺮﻓﺎً ﺑﺎﻳﺪ اﻳﻦ از را ﻛﺎر ﻃﺮﻳﻖ اﭘﺮاﺗﻮر ﻪﭘﺎﻳ اﻧﺠﺎم دﻫﺪ و اﻳﻦ ﻛﺎر ﻣﻨﻮط ﺑﻪ ﺗﺴﻮﻳﻪ ﺣﺴﺎب ﺑﺎ اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺬﻳﺮا ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد .
-3-9 اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺬﻳﺮا ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮک ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﺪه، ﺻﺮﻓﺎ ﺑﺎ ﻫﻤﺎن ﺗﻌﺮﻓﻪ و ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت اراﺋﻪﺷﺪه ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﺸﺘﺮﻛﻴﻦ ﺧﻮد، ﺧﺪﻣﺎت اراﺋﻪ ﻛﻨﺪ.
-10- 3 ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﻈﻴﺮ ﺑﻪ ﻧﻈﻴﺮ ( ﺳﻴﻢﻛﺎرت داﺋﻤﻲ ﺑﻪ ﺳﻴﻢ ﻛﺎرت داﺋﻤﻲ و ﺳﻴﻢ ﻛﺎرت اﻋﺘﺒﺎری ﺑﻪ ﺳﻴﻢ ﻛﺎرت اﻋﺘﺒﺎری) اﻣﻜﺎنﭘﺬﻳﺮ اﺳﺖ .
-11- 3 ﺗﺎﻳﻴﺪ درﺧﻮاﺳﺖ ﺗﺮاﺑﺮد ﻣﺸﺘﺮک، ﺗﻮﺳﻂ اﭘﺮاﺗﻮر ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه ﻣﻨﻮط ﺑﻪ ﺗﺴﻮﻳﻪ ﺣﺴﺎب ﺑﻴﻦ اﭘﺮاﺗﻮر ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه و ﻣﺸﺘﺮک ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺗﺒﺼﺮه :1 در ﻓﺎﺻﻠﻪ زﻣﺎﻧﻲ ﺗﺎﻳﻴﺪ درﺧﻮاﺳﺖ ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره ﻣﺸﺘﺮک از ﻃﺮف اﭘﺮاﺗﻮر ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه ﺗﺎ ﻓﻌﺎل ﺷﺪن ﺳﻴﻢ ﻛﺎرت ﻣﺸﺘﺮک در ﺷﺒﻜﻪ اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺬﻳﺮا، اﭘﺮاﺗﻮر ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه ﺣﻖ ﻧﺪارد ﺧﺪﻣﺎت ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻏﻴﺮ از ﺧﺪﻣﺎت روﻣﻴﻨﮓ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻞ و ﺑﺮﻗﺮاری ﺗﻤﺎس ﺑﺎ ﺧﺎرج از ﻛﺸﻮر ﻣﺘﻮﻗﻒ ﻛﻨﺪ.
ﺗﺒﺼﺮه :2 در ﺧﺼﻮص ﻛﺎرﻛﺮد ﻣﺸﺘﺮک دارای ﺳﻴﻢﻛﺎرت داﺋﻤﻲ ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﺪه در اﻳﻦ ﻓﺎﺻﻠﻪ زﻣﺎﻧﻲ، اﭘﺮاﺗﻮر ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه ﺑﺎﻳﺪ ﻃﺒﻖ ﻣﻘﺮرات ﻣﻮﺟﻮد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺻﺪور ﺻﻮرﺗﺤﺴﺎب ﺑﺮای ﻣﺸﺘﺮک ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﺪه اﻗﺪام ﻛﻨﺪ و ﻣﺸﺘﺮک ﺑﺎﻳﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﺮداﺧﺖ ﺻﻮرت-ﺣﺴﺎب ﺻﺎدر ﺷﺪه اﻗﺪام ﻛﻨﺪ .
ﺗﺒﺼﺮه :3 در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﺸﺘﺮک در ﻣﻬﻠﺖ ﻣﻘﺮر، از ﺗﺴﻮﻳﻪ ﺣﺴﺎب ﺑﺎ اﭘﺮاﺗﻮر ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه ﺧﻮدداری ﻛﻨﺪ، اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺬﻳﺮا ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ .
ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ درﺧﻮاﺳﺖ اﭘﺮاﺗﻮر ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه، ﻃﺒﻖ ﻣﻘﺮرات ﻣﻮﺟﻮد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻗﻄﻊ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺘﺮک ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﺪه اﻗﺪام ﻛﻨﺪ .
-12- 3 ﻛﻠﻴﻪ اﭘﺮاﺗﻮرﻫﺎ ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ، ﻫﺮ ﺷﺶ ﻣﺎه ﻳﻜﺒﺎر در ﺧﺼﻮص ﻛﻠﻴﻪ ﻣﺒﺎﻟﻎ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره ﺑﺎ ﻫﻢ و ﺑﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺴﻮﻳﻪ ﺣﺴﺎب ﻛﻨﻨﺪ.
-13- 3 ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﺟﺮا و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره ، ﻣﺮﻛﺰ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره را در ﭼﺎرﭼﻮب اﻳﻦ ﻣﺼﻮﺑﻪ اﻳﺠﺎد کﻨﺪﻛﻠﻴﻪ اﭘﺮاﺗﻮرﻫﺎ ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺑﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺧﻮد ﻛﻠﻴﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﺳﺎزﻣﺎن را ﺑﺮای اﺗﺼﺎل ﺑﻪ ﻣﺮﻛﺰ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻤﺎره را ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﻨﻨﺪ.
-14- 3 ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮی در ﺧﺼﻮص ﺷﻤﺎرهﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮﻛﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ از ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره، ﻃﺒﻖ ﻣﻘﺮرات ﻣﻮﺟﻮد ﻏﻴﺮﻓﻌﺎل ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻪ ﻋﻬﺪه ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ.
-15- 3 ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﺣﺪاﻗﻞ 3 ﻣﺎه ﻗﺒﻞ از راه اﻧﺪازی ﻣﺮﻛﺰ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره و ﺷﺮوع اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت، دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ اﺟﺮاﻳﻲ اﻳﻦ ﻣﻘﺮرات را ﺑﺎ ﻣﺸﻮرت اﭘﺮاﺗﻮرﻫﺎ ﺗﻬﻴﻪ و ﭘﺲ از ﺗﺼﻮﻳﺐ در ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن، ﺑﺮای اﺟﺮا ﺑﻪ ﻛﻠﻴﻪ اﭘﺮاﺗﻮرﻫﺎ اﺑﻼغ ﻛﻨﺪ.
-16- 3 ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﻔﺎد اﻳﻦ ﻣﻘﺮرات، ﺻﺮﻓﺎ ﺑﺎ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن اﺳﺖ.