رییس هیات مدیره مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با بیان اینکه امکانات و تسهیلات خاصی برای حضور شرکتهای نوپا در نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال در نظر گرفته شده است، گفت: یکی از مهمترین اقدامات این است که با همکاری معاونت توسعه ICT وزارت صنعت، معدن و تجارت، صدور مجوز شرکتهای تازه تاسیس حاضر در نمایشگاه تسهیل میشود.
محمدرضا طلایی افزود: طی فراخوانی اعلام کردهایم که شرکتهای تازه تاسیس و نوآور خود را به کارگروه ارزیابی معرفی کنند تا پس از تایید و حضور آنها در نمایشگاه، وزارت صنعت مجوز فعالیت آنها را صادر کند.وی اضافه کرد: در عین حال شهرداری نیز اعلام کرده است که شرکتهای تازه تاسیس حاضر در نمایشگاه اگر محصولی ارایه دهند که نیازهای شهرداری را مرتفع کند، از آنها حمایت خواهیم کرد.
فروش 34 هزار بلیت در اولین سال نمایشگاه
طلایی همچنین با بیان اینکه در ایام نمایشگاه کارگاههای آموزشی زیادی برگزار خواهد شد،گفت: به زودی عنوان کارگروهها و زمان برگزاری آن اعلام خواهد شد.وی افزود: سال گذشته هرچند تنها 25 روز برای ثبت نام و جانمایی غرفه زمان داشتیم اما 164 شرکت در نمایشگاه حضور داشتند و بر اساس آمار شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی، 34 هزار بلیط فروخته شد که این ارقام تاحدی دلگرم کننده بود و نشان از موفقیت بود.
برآورد حضور 250 شرکت در دومین سال نمایشگاه
رییس هیات مدیره مجمع تشکلهایICT همچنین با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاهی موفق ظرف 25 روز باعث به وجود آمدن اعتماد بین فعالان صنفی شده است، گفت: با توجه به اعتمادی که در این راستا به وجود آمده است پیشبینی میکنیم 250 شرکت در دومین نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال حضور داشته باشند و فضایی بالغ بر 10 هزار متر مربع به آنها اختصاص داده شود.
طلایی افزود: به طور کلی برای برگزاری این نمایشگاه 4 سالن نمایشگاه بینالمللی در نظر گرفته شده است.
طلایی همچنین در خصوص بحث برندینگ و حضور شرکتهای خارجی در نمایشگاه گفت: در این زمینه بخش امور بینالملل اقداماتی انجام داده است. به طور مثال با رایزن ایران در چین مذاکراتی انجام شده است.
هزینه 72 هزار تومانی متراژ غرفهها
مجری نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال در مورد هزینه حضور شرکتها در نمایشگاه گفت: طبق بررسی صورت گرفته هزینه غرفهها به همراه غرفهسازی تقریبا 72 هزار تومان است که رقم بالایی محسوب نمیشود در عین حال متراژ غرفهها بالای 15 متر در نظر گرفته شده است.
طلایی در خصوص مشکل ارزی و ریالی نمایشگاه نیز گفت: بحث ارزی – ریالی نمایشگاه مصوبه شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی را دارد و برای تمام نمایشگاهها وجود دارد. صنف فناوری اطلاعات نیز از این مقوله مستثنی نیست.وی افزود: برگزاری نمایشگاه در مصلی تهران نیز هزینه بر بود به گونهای که وزارت ارشاد غرفههای نمایشگاه را در سالهای برپایی تحت عنوان رسانههای دیجیتال متری 85 هزار تومان به شرکتهای متقاضی واگذار میکرد.
وی تصریح کرد: سال گذشته هزینه غرفهها متری 57 هزار تومان بود و امسال 72 هزار تومان شده است که نسبت به سال های قبل کماکان کمتر است.
ضرورت برگزاری نمایشگاه IT و رسانههای دیجیتال
طلایی در ادامه در خصوص ضرورت برپایی این نمایشگاه و مغایرت آن با الکامپ گفت: محتوا باید در کنار سایر حوزههای فناوری اطلاعات قرار گیرد تا بازار آن رشد و توسعه پیدا کند به همین دلیل تصمیم گرفت سایر حوزههای فناوری اطلاعات را نیز به این نمایشگاه اضافه کنیم.وی افزود: اینکه رسانههای دیجیتال و محتوا در نمایشگاه الکامپ حضور داشته باشد امکان پذیر نبود به همین دلیل با همکاری اتاق بازرگانی ایران اقدام به برگزاری این نمایشگاه کردیم.
وی تاکید کرد: قطعا بدون هماهنگی با اتاق بازرگانی در این زمینه کاری انجام نمیشود و برگزاری نمایشگاه در سایر استانها را نیز در دستور کار داریم.
لازم به ذکر است، براساس موافقتنامه سازمان توسعه تجارت ایران، مجوز برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال برای سه سال متوالی از 1393 تا 1395 به مجتمع تشکلهای فناوری اطلاعات و ارتباطات واگذار شده است. این نمایشگاه از 15 لغایت 18 شهریور ماه در محل نمایشگاههای بینالمللی برگزار خواهد شد.