باندپهن ثابت

July 22, 2014
4:06 سه شنبه، 31ام تیرماه 1393
کد خبر: 63424

زیرساخت تشریح کرد:دلایل ایجاد قطعی در شبکه اینترنت

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به بروز برخی قطعی ها در شبکه اینترنت گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت 15 درصد ظرفیت اضافه پهنای باند اینترنت را پیش بینی کرده است که در صورت قطعی مسیرهای ارتباطی، می تواند جایگزین این مسیرها شود.
 
حسن کریمی در تشریح عواملی که کندی و اختلال در شبکه اینترنت کشور را به همراه دارد اظهار داشت: قطعی در شبکه اینترنت ناشی از دو عامل قطعی مسیر انتقال – قطعی لینک – و نیز اختلالات در تجهیزات است؛ البته ممکن است در برخی مواقع عاملی مانند اختلال در ارائه سرویس از سوی سرویس دهنده نیز تاثیرگذار باشد؛ برای مثال زمانی که از سرویس گوگل استفاده می کنید ممکن است این سرویس دهنده دارای اختلال باشد.
 
وی با بیان اینکه سرویس دهنده های بزرگ اینترنتی در کوتاهترین زمان ممکن اختلالات را رفع خواهند کرد، ادامه داد: جدای از عامل سوم که به صورت مقطعی و کوتاه مدت پیش می آید دو عامل قطعی در لینک انتقال و اختلال در تجهیزات عوامل موثر در قطعی شبکه اینترنت و عدم دسترسی مناسب کاربران به این شبکه خواهد بود.
 
شرکتهای اینترنتی ظرفیت اضافه پیش بینی کنند
 
کریمی با اشاره به لینک انتقال که متعلق به شرکت ارتباطات زیرساخت است و چندی است از سوی برخی شرکتهای اینترنتی، دلیل اختلالات اینترنت به این عامل نسبت داده می شود، گفت: حدود 10 روز پیش به دلیل توسعه ظرفیت شبکه بروز مشکل در یکی از مسیرهای ارتباطی، سرویس ها در حالت معمول نبود و برغم اینکه سرویس از مسیرهای دیگر دایر شده بود، پاسخگوی تمامی نیازهای دریافت کنندگان خدمات نبود.
 
معاون شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: در این عملیات بروزرسانی که در راستای توسعه ظرفیت صورت گرفت مجبور به انتقال ترافیک به یکی از لینکهای شرکت مخابرات استان تهران شدیم که متاسفانه در آن مقطع، لینک دوم که برای ارتباطات درنظر گرفته شده بود نیز قطع شد.
 
کریمی با تاکید براینکه شبکه انتقال مبتنی بر فیبرنوری است و بنا به عوامل مختلفی ممکن است دچار قطعی شود، افزود: در آن مقطع همزمان دو مسیر به سمت یک مقصد قطع شد که این اتفاق به ندرت اتفاق می افتد.
 
معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه سرویس اینترنت دارای سطوح مختلف سرویس است، خاطرنشان کرد: شرکتهای اینترنتی پایین ترین سطح سرویس را از شرکت ارتباطات زیرساخت خریداری کرده اند.
 
وی با تاکید براینکه شرکتهای اینترنتی باید برای خودشان ظرفیت اضافه پیش بینی کنند، گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت 15 درصد ظرفیت اضافه برای شبکه پیش بینی کرده است که در صورت قطعی لینک بتواند از مسیرهای بین المللی جایگزین استفاده کند اما شرکتهای اینترنتی بعضا کل ظرفیت خریداری شده را فروختند و این باعث می شود که با کوچکترین اختلالی، دچار مشکل شوند.
 
قطعی ها فقط مربوط به زیرساخت نیست
 
این مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد اینکه گفته می شود بیشترین قطعی های اینترنت مربوط به شبکه زیرساخت است، گفت: ما این موضوع را قبول نداریم چرا که همه شرکتهای اینترنتی و مخابرات نیز مانند زیرساخت، شبکه دارند و نمی توانیم بگوییم فقط زیرساخت قطع می شود.
 
وی با اشاره به برخی قطعی های ناخواسته لینک که قابل پیش بینی نیست، افزود: برای مثال قطعی فیبرهای نوری در عملیات راهسازی غیرقابل پیش بینی است.
 
کریمی با رد وجود حداقل استانداردها در شبکه زیرساخت تصریح کرد: هم اکنون چند کابل بین الملل پرظرفیت مانند کابل SMW4 و SMW3 از کنار خلیج فارس عبور می کنند و از کانال سوئز می گذرد و به سمت اروپا می رود؛ چنانچه این کابل ها قطع شوند ترافیک چندین کشور دچار اختلال می شود و شکی نیست که کابل های شرکت ارتباطات زیرساخت نیز از استانداردهای سایر کشورها استفاده می کند؛ نقشه کابل های مسی دنیا نشان می دهد که تمام دنیا از طریق کابل های استاندارد متعدد در حال دایره ارتباط هستند.
 
افزایش تعداد مسیرهای ارتباطی برای جلوگیری از قطعی
 
معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه باید تعداد مسیرهای ارتباطی را افزایش داد تا قطعی لینک کمتر اتفاق بیافتد، ادامه داد: زیرساخت به شدت دنبال این قضیه است تا قطعی های ناخواسته لینک های ارتباطی و شبکه انتقال تاثیر کمتری داشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه در 4 سال پیش کابل جاسک فجیره به صورت متعدد قطع می شد و این موضوع قطع ارتباط اینترنت کشور را به همراه داشت خاطرنشان کرد: در آن زمان اینترنت از یک مسیر برقرار می شد اما در حال حاضر ارتباط از 9 مسیر دایر می شود و این 9 مسیر اصلی دارای مسیر پشتیبان نیز هستند و اجازه نمی دهیم در نقاط مرزی با قطع یک کابل، دچار مشکل شویم.
 
کریمی با تاکید بر اینکه طی چند ماه گذشته، قطعی لینک های ارتباطی افزایش نیافته است، ادامه داد: چنانچه شرکتهای اینترنتی معتقدند که این قطعی ها افزایش یافته است مستندات خود را به شرکت ارتباطات زیرساخت ارسال کنند.
 
وی یادآور شد: شرکت ارتباطات زیرساخت با شرکتهای اینترنتی قرارداد کیفیت خدمات – SLA – دارد و چنانچه هر شرکت شاهد افت کیفیت سرویس بیشتر از حد مجاز تعیین شده در سرویس است می تواند مستندات خود را برای زیرساخت بفرستد که پس از بررسی، تعیین خسارت شده و پرداخت خسارت در اولین صورتحساب شرکت اعمال می شود.
 
امنیت کاربران را باید سرویس دهنده های اینترنتی تامین کنند
 
کریمی در خصوص کنترل حملات اینترنتی در شبکه زیرساخت نیز به مهر گفت: اینکه گفته می شود حملات اینترنتی در شبکه ارتباطات زیرساخت کنترل نمی شود به هیچ وجه قابل قبول نیست؛ حملات اینترنتی، ترافیک ناخواسته ای را روی شبکه اینترنت منتقل می کند و در این بخش، شرکتهای سرویس دهنده اینترنت باید امنیت کاربران را تامین کنند؛ شرکت ارتباطات زیرساخت، برقراری ارتباط بین الملل را برعهده دارد اما تمام ارتباطات کاربر نهایی که از مسیرهای بین الملل عبور نمی کند و برخی از آن مربوط به ارتباطات درون شبکه است.
 
وی با تاکید براینکه کیفیت سرویس اینترنت به عوامل مختلفی بستگی دارد و شرکتهای اینترنتی و مخابرات نیز در این سرویس دهی نقش دارند گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت برنامه های بسیاری در دست اقدام دارد تا سرویس مطلوبی را در اختیار مشتریان قرار دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.