سینا: بنابر تحقیق انجام گرفته توسط HIS Technology، ظهور تلویزیونهای اندرویدی گوگل میتواند جایگاه Roku و Apple TV را به طور کل تغییر داده و به احتمال زیاد دهها میلیون واحد دستگاه از آن سالانه به فروش خواهد رسید.
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، پیشبینی میشود که مدیاپلیرهای پخش در سرتاسر جهان تا پایان امسال به ۵۰ میلیون برسد.
در ایالت متحده که یکی از مهمترین بازارهای این دسته از محصولات را در خود جای داده است، امسال ۲۴ میلیون واحد از این دستگاه نصب شده است، سال پیش این رقم به بیش از ۱۶ میلیون واحد رسید و در سال ۲۰۱۲ این تعداد ۱۰ میلیون بود که نشاندهنده رشد تصاعدی آن است.
انتظار میرود که تعداد مدیاپلیرهای نصب شده در ایالت متحده در سال ۲۰۱۴ به ۴۴ میلیون واحد برسد. و به علاوه ۱۶۹ میلیون بلوری پلیر، کنسول بازی، تلویزیون هوشمند و دیگر لوازم سمعی و بصری نصب شده این رقم به ۲۱۳ میلیون دستگاه خواهد رسید.
پاول اریکسون تحلیلگر پیشکسوت در IHS گفته است: با افزایش روز افزون خرید مدیاپلیرها انتظار میرود بازار مدیاپلیرهای پخش داغتر از همیشه باشد.
درحال حاضر Roku و Apple TV جز محصولات برتر مدیاپلیر هستند و در مجموع حدود ۹۴ درصد سهم بازار در سال ۲۰۱۳ را به خود اختصاص دادهاند و همچنین Amazon’s Fire TV نیز یک محصول قابل توجه است که اخیرا به بازار آمده است.
انتظار میرود که ظهور تلویزیون اندرویدی در طولانی مدت بر پویایی بازار تاثیر چشمگیری داشته باشد.
همانند پیشگامان بازار مدیاپلیر یعنی Roku و Apple TV در تلویزیون اندرویدی نیز سرویسها و اپلیکیشنهای پخش مدیا در اختیار کاربران قرار داده میشود.
در گذشته، قیمت دستگاههای ارزان قیمت اندرویدی به علت کمبودشان در زمینه عملکردی، بینقصی، اکوسیستم و تجربه کاربری نمیتوانستند در رقابت با محصولات Roku و Apple قرار گیرند. ولی حال با ظهور تلویزیون اندرویدی، آن دستگاههای کم توان به پلتفرمی کاملتر و خوشساختتر برای پخش مولتی مدیا مجهز شدهاند که نسبت به رقبای خود از مزیتهای بسیاری برخوردار است.
از این مزیت میتوان به تجربه جدید کاربری طراحی شده برای تلویزیون، دسترسی به محتویات Google Play و همچنین اپلیکیشنهای شخص ثالث، جستجو محتوای مبتنی بر گوگل، تشخص صدا، همگامسازی با دستگاههای اندرویدی دیگر و همچنین قابلیت Chromecast برای نمایش دادن و آیینه سازی صفحه نمایش در چند پلتفرم مختلف اشاره کرد.
با اینکه تهدید کمتری برای Apple به شمار میرود ولی همچنان این تلویزیون اندرویدی میتواند به عنوان یک رقیب خودی نشان دهد.
به شما اطمینان میدهیم که Apple به لطف اکوسیستم محتوایی قوی و جمعیت بزرگ مشتریان iOS جایگاه خود را در بین بازار پخشکنندگان تصویری حفظ خواهد کرد. با وجودی که انتظار میرود ظهور این محصول جدید تغییرات بسیاری را در سهم بازار پخش کنندگان تصویری به وجود آورد ولی بعید میرود که بتواند جایگاهی در حد رقابت با Apple پیدا کند.
البته تلویزیون اندرویدی گوگل میتواند رقیب اصلی Roku به شمار رود که در حال حاضر از اکوسیستم محتوایی برخوردار نیست. همچنین برای Amazon’s Fire TV که محدودیتهایی در زمینهی جستجو و پیدا کردن محتوای Amazon دارد و همچنین، تنها حالت همگامسازی با تلبتهای شرکت خودش ممکن است.
بیشک تلویزیون اندروید در آیندهای نزدیک به پلتفرمی تصویری تبدیل خواهد شد که توجه همگان را جلب میکند، نه به این خاطر که این بهترین محصول از محصولات گوگل است بلکه به این خاطر که قادر است مشکلی برای پیشگامان بازار امروز به شمار رود.
اریکسون گفت: پلیرهایی مدیایی که از تلویزیون اندروید پشتیبانی میکنند نیز از این تغییرات بیبهره نخواهند ماند.
باوجودی که محصولات جدیدی که از تلویزیون اندروید پشتیبانی میکند مانند محصولات شرکتهایی همچون Apple، Amazon و Roku از نام تجاری مشهور و عرضهی گستردهی برخوردار نیستند ولی انتظار میرود که با گذر زمان با وجود قیمت ارزان این محصولات و همراهی آن با قابلیت همگام سازی و اکوسیستم محتوا به یک نگرانی بزرگ برای دیگر محصولات بازار پخش مدیا تبدیل شوند.