چند سال گذشته یک دوره طلایی برای شرکت سامسونگ بوده است. در شرایطی که اپل با معرفی آیفون در سال 2007 فصل جدیدی را برای گوشیهای هوشمند مدرن تعریف کرد، این سامسونگ بود که با سرعت بیشتری نسبت به اپل رشد کرده است.
بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی آی دی سی، شرکت سامسونگ از سال 2010 سهم خود را در بازار گوشی های هوشمند چهار برابر کرده و به 31 درصد رسانده است در حالیکه سهم اپل در همین دوره افزایش چندانی نداشته و در پایان سال 2013 حدود 15 درصد بوده است.
اما اپل احتمالا در نهایت ابزار مناسب برای تغییر دادن سرنوشت سامسونگ را به دست آورده است. این شرکت در نهم سپتامبر قرار است نه تنها از گوشی جدید که برخی از کارشناسان آن را آیفون شش مینامند رونمایی کند بلکه جزییات یک ساعت هوشمند را که کاربران مدتهاست در انتظارش هستند و قرار است با آیفون شش کار کند، معرفی خواهد کرد.
بلومبرگ پیش تر چند قابلیت که انتظار میرود در آیفون جدید وجود داشته باشد از جمله سایز بزرگتر نمایشگر و یک سیستم پرداخت موبایلی که به کاربران اجازه میدهد از گوشی خود برای خرید در فروشگاهها استفاده کنند، معرفی کرده است.
اگر تمام این قطعات را کنار هم بگذاریم با تغییرات عمیقی مواجه خواهیم شد که میتواند مزیتهای سری پرفروش گلکسی سامسونگ را به زیر بکشد. در حال حاضر جزییات زیادی درباره آیفون شش منتشر نشده اما یک مساله کاملا مشخص است و آن این که نهم سپتامبر روز خوبی برای سامسونگ نخواهد بود و در گزارش به برخی از دلایل آن اشاره میکنیم.
رقابت بیشتر در نمایشگرهای بزرگ
از زمان عرضه آیفون در هفت سال قبل سایز نمایشگر این گوشی تنها نیم اینچ افزایش پیدا کرده، این درحالی است که اشتهای جهان برای گوشیهای بزرگ سیری ناپذیر بوده و شرکت سامسونگ بیشترین بهره را از این امر برده است.
دستگاه هایی با نمایشگرهای بزرگتر از 4.5 اینچ یک سوم بازار جهانی گوشی های هوشمند را در سال گذشته به خود اختصاص دادند و شرکت تحقیقاتی آی دی سی انتظار دارد که این رقم در سال جاری به 44 درصد برسد.
اکنون اپل سرانجام وارد عمل شده است. این شرکت قصد دارد مدلهایی با نمایشگرهای 4.5 اینچ و 5.5 اینچ را عرضه کند.
گن مانستر، تحلیلگر دنیای فناوری میگوید: سامسونگ چندین سال بدون هیچ رقیب واقعی در عرصه گوشی های صفحه بزرگ حضور داشت و به همین دلیل توانست سهم بیشتری از بازار را نسبت به اپل به دست بگیرد. اکنون این برتری سامسونگ از بین خواهد رفت.
سیستم پرداخت موبایلی
پس از سال ها تجربه اپل یک پلتفرم پرداخت معرفی خواهد کرد که کاربران آیفون میتوانند پول خریدهای خود را در فروشگاه ها با یک کلیک روی آیفون خود بپردازند. اپل قراردادهایی را با شرکتهای ویزا کارت، مستر کارت و امریکن اکسپرس برای آیفون شش امضا کرده که شامل یک تراشه بیسیم است که اطلاعات را به صورت ایمن به یک پایانه فروشگاهی منتقل میکند.
ریچارد کرون، مشاور صنعت پرداختها گفت: چند سال طول خواهد کشید تا اکثر فروشگاهها سرمایهگذاری لازم برای سیستم پرداخت دیجیتال را انجام دهند. اما شرکت اپل شانس بهتری برای تغییر رفتار مشتریان نسبت به گوگل خواهد داشت که برای متقاعد کردن سازندگان سختافزار، اپراتورها و فروشگاه ها به ارزشمند بودن کیف پول گوگل به مشکل خورده است.
اپل 800 میلیون کارت اعتباری در سیستم خود از سوی مشتریانی که از آیتونز خرید کردهاند دارد. پس از نگرانی های امنیتی درباره هک شدن حساب کاربری ستارگان هالیوود در آی کلاود، ممکن است اپل مجبور شود قدری برای متقاعد کردن کاربران تلاش کند. اگر اپل کار خود را درست انجام دهد برای سامسونگ بسیار دشوار خواهد بود که مشتریان اپل را برباید.
کرون گفت: رقابت با سیستم "آیوالت" بسیار دشوار خواهد بود. این سیستم مانع فوقالعادهای ایجاد میکند که خروج از آن برای مشتریان اپل دشوار خواهد بود و از همه مهمتر مانعی ایجاد خواهد کرد که ورود رقبا را دشوار میکند.
ساعت هوشمند
شرکت سامسونگ دست کم در یک سال گذشته به ساخت ساعت های هوشمند مشغول بوده است. این شرکت در ماه مه یک مراسم پر زرق و برق برگزار کرد و امیدوار بود که نام خود را به عنوان کانون بخش نوپای دستگاههای پوشیدنی ثبت کند.
این شرکت دو محصول موسوم به سامی و سیمبند (یکسری استانداردهای سختافزاری و نرمافزاری که هر شرکتی میتواند برای ساخت دستگاه ها و نرمافزارهای خود از آنها استفاده کند) را معرفی و همچنین یک ساعت هوشمند دیگر را 28 اوت عرضه کرد.
تاویس مک کورت، تحلیلگر موسسه ریمون جیمز گفت: تاکنون علایم چندانی مبنی بر محبوبیت این محصولات دیده نشده و سامسونگ نتوانسته این بخش را پیش ببرد.
براساس گزارش نشریه رکورد، دستگاه پوشیدنی اپل که از آن به عنوان "آی واچ" نام برده میشود احتمالا تا سال آینده به بازار نخواهد آمد.
اما این چندان اهمیت ندارد. با توجه به اینکه شرکتهای کوچکی نظیر فیت بیت و جاوبون در زمینه ساخت دستبندهای سلامتی پیشرفت کردهاند، احتمالا تا آن زمان که محصولات اپل به بازار برسد تقاضا برای آن افزایش خواهد یافت. اگر اپل بازار ساعتهای هوشمند را در دست بگیرد، میتواند سامسونگ را از این عرصه خارج کند.
هدفگیری شرکتها
شرکت اپل ظاهرا بدون تلاش چندانی توانسته به تامین کننده اصلی گوشیهای هوشمند و تبلت برای شرکتها تبدیل شود. تمرکز اپل روی بحث سادگی، بخشهای فناوری اطلاعات را تشویق کرده تا خود را با تمایل کارمندان به استفاده از آیفون و آیپد در محل کار وفق دهند.
تیم کوک – رئیس اجرایی اپل – اوایل امسال اعلام کرد عملکرد این شرکت آنقدر خوب بوده که 90 درصد شرکتهای بزرگ جهان از محصولات اپل در شرکتهای خود استفاده میکنند.
سامسونگ باید تلاش زیادی انجام دهد تا بتواند نظر شرکتها را به خود جلب کند.
شرکت اوپنسیگنال سازنده نرم افزار میگوید: بخشی از این مشکل به دلیل وابستگی سامسونگ به سیستم عامل اندروید گوگل است. تنها یک پنجم کاربران اندروید از آخرین نسخه این نرمافزار استفاده میکنند که باعث میشود شرکتها نسخههای مختلفی از برنامههای خود را تولید کنند و در برابر حملات جدید آسیبپذیر شوند.
سامسونگ برای غلبه بر این مشکل در سال های اخیر تلاش کرده تا مشکلات کاری مرتبط با اندروید را برطرف کند. سامسونگ برای مدیریت گوشیهای موبایل کارکنان برنامهای بنام ایمن و یک نرمافزار امنیتی به نام کیناکس تدارک دیده است.
مک کورت گفت: اما تاکنون این تلاش نتوانسته سامسونگ را به بازیگر اصلی در محیط کار تبدیل کند. اگر هدف از این کار افزایش سهم بازار اندروید باشد، سامسونگ در این زمینه شکست خورده است.
در حال حاضر اپل درباره بازار شرکتها جدیتر شده است. اپل در ماه ژوییه اعلام کرد با رقیب قدیمی خود یعنی آی بی ام متحد خواهد شد.
فرانک ژیله، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی فارستر گفت: اپل با همکاری آی بی ام درباره دفاع از بازار خود در شرکتها فعالتر خواهد شد.
هفته آینده درباره جزییات آیفون شش که این گوشی را به یک دستگاه کامل تبدیل میکند بیشتر خواهیم شنید.