سینا: گوگل پذیرفته است تا به شکایت کمیته تجارت فدرال مبنی بر دریافت میلیونها دلار از مشتریان بابت هزینههای خرید و دانلود برنامههای موبایل از گوگل پلِی توسط کودکان که با دستگاههای اندرویدی صورت گرفته رسیدگی کند.
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، تحت این شرایط گوگل میبایست هزینه مشتریانی که کودکانشان بدون اجازه از صاحب حساب کاربری خرید کردهاند (حداقل ۱۷ میلیون دلار) را به طور کامل به آنها بازگرداند.
گوگل همچنین موافقت کرده است که شیوههای صدور صورتحساب خود را اصلاح کند تا این اطمینان حاصل شود که مشتریان قبل از پرداخت هرگونه هزینه خرید برنامههای تلفن همراه رضایت آگاهانه دارند.
شکایت کمیته علیه گوگل مدعی است که از سال ۲۰۱۱ گوگل قانون کمیته تجارت فدرال (FTC) را نقض کرده است. بر اساس این قانون استفاده ازشیوههای تجاری “ناعادلانه” صدور صورتحساب برای مصرفکنندگان بابت خرید کودکان در برنامههای ساخته شده برای بچهها از فروشگاه گوگل ممنوع است. بر اساس این شکایت بسیاری از مصرفکنندگان از صدها هزار دلار اینگونه خریدهای بدون اجازه خبر داده اند.
خانم ادیث رامیرز، ریییس کمیته تجارت فدرال معتقد است که برای میلیونها خانواده آمریکایی تلفنهای هوشمند و تبلتها جزئی از زندگی روزمره شده است. همانطور که هر روز آنها بیشتر، تکنولوژی تلفن همراه را به آغوش میکشند خاطرنشان کردن اینکه آزمودن قانون حمایت از مصرفکننده برای شرکتها هنوز اعمال میشود، ضروری است. از جمله اینکه مصرفکنندگان نباید برای خریدی که روی آن هیچ کنترلی نداشته هزینهای پرداخت کنند.
این سومین مورد این کمیته در مورد خریدهای بدون کنترل درون برنامه توسط کودکان است. در ژانویه کمیته غرامتی به مبلغ حداقل ۳۲٫۵ میلیون دلار را برای شرکت اَپل اعلام کرد. اَپل موظف بود تا هزینه افرادی را که بدون کنترل آنها از حساب کاربریشان توسط کودکان خرید شده بود را بازگرداند و رضایت صریح و آگاهانه مصرف کنندگان را در مورد هزینههای خرید درون برنامه به دست آورد.
در جولای این کمیته شکایتی را در دادگاه فدرال برعلیه سایت آمازون تنظیم کرد که به طور مشابهی درخواست بازپرداخت هزینه مصرف کنندگان و اطلاع رسانی در خصوص هزینههای خرید درون برنامه را داشت.
این شکایات مدعی است وقتی برای اولین بار گوگل ایده خرید درون برنامه خود را رونمایی کرد این صورت حسابها بدون نیاز به رمز ورود و مجوز کاربر صادر شدند. کودکان میتوانند به سادگی و تنها با یک کلیک ساده روی پنجرههایی که در برنامهها باز میشوند خرید کنند.
با توجه به این شکایت از اوسط تا اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی گوگل شروع به ارائه پنجرههایی در برنامههایش کرد که رمز عبور کاربران را درخواست میکرد ولی اطلاعاتی در زمینه ثبت هزینه به این حسابها به مشتریان نمیداد.
گوگل همچنین به مشتریان این اخطار را نمیداد که وارد کردن رمز عبور باعث باز شدن پنجرهای دیگر به مدت۳۰ دقیقه میشود که کودکان میتوانند در این زمان به صورت نامحدود خرید کنند.
در طول این زمان هزاران نفر به گوگل در مورد خریدهای بی مجوز کودکان شکایت کردند. براساس این شکایات برخی از والدین مدعی شده بودندکه فرزندشان صدها دلار در یک برنامه بدون اطلاع و رضایت آنها خرید کرده است. برخی دیگر مدعی بودنند که فرزندانشان از خرید آیتمهای مجازی با پول واقعی غافل بودند و اطلاع نداشتند که این امر برای والدینشان هزینه بر خواهد بود.
کارکنان گوگل از عنوان “کلاه برداری دوستانه” و یا “کلاه برداری خانوادگی” برای توصیف خریدهای بدون کنترل کودکان که باعث درخواست بازپرداخت شد استفاده میکنند. شکایات بعدی ادعا میکند که عمل گوگل به گونهای بوده است که مصرف کننده را برای دریافت غرامت اول به سمت تولید کننده برنامه سوق میدهد.
براساس این توافق گوگل میبایست به طور کامل هرگونه هزینهای که توسط کودکان و بدون مجوز کاربران برای خریدهای درون برنامه دریافت کرده است را بازگردانده و رضایت صریح و آگاهانه کاربر را قبل از منظور کردن هر نوع هزینهای به دست آورد.
اگر شرکت رضایت مشتری را برای هرگونه ثبت هزینه در آینده بگیرد کاربر باید این اجازه را داشته باشد تا هر زمانی که مایل بود رضایت خود را پس بگیرد.
این توافق، گوگل را موظف میکند تا با تمامی کاربران خود که هزینهای برای خریدهای درون برنامه پرداخت کردهاند ظرف مدت ۱۵ روز از نهایی شدن این قانون تماس گرفته و اطلاعات لازم را در خصوص پروسه بازپرداخت در اختیار آنها قرار دهد.
گوگل میبایست این بازپرداخت را بدون درنگ و پس از درخواست کاربر انجام دهد. در صورتی که مبلغ غرامت پرداختی در طی ۱۲ ماه پس از نهایی شدن این قانون کمتر از ۱۷ میلیون دلار باشد باقی مانده این مبلغ به کمیته جهت ارائه خدمات دیگر به مصرف کنندگان و یا به خزانه ایالات متحده آمریکا واریز خواهد شد.