دنیایاقتصاد: تجارت الکترونیک در سالهای اخیر رشد قابل توجهی کرده است. به این ترتیب در سرتاسر دنیا و حتی کشورهای نه چندان توسعه یافته تمایل به خرید و فروش و مبادلات الکترونیکی و مجازی افزایش پیدا کرده است، تا جایی که این روند باعث رشد چشمگیر شرکتهای فعال در این عرصه شده است. بهترین نمونه در این مورد شرکت Alibaba است کهبه تازگی وارد بورس شده و به این ترتیب بزرگترین ورود اولیه یک شرکت به بازار سهام آمریکا را رقم زده است.
در این میان شبکههای اجتماعی و نفوذ هر چه بیشتر آنها در میان کاربران مختلف در تمام نقاط دنیا باعث شده است که این شبکهها به ابزارهایی مناسب برای تبلیغات و تجارت الکترونیک تبدیل بشوند. ایده پست کردن و به اشتراک گذاشتن آگهیهای تبلیغی روی سایتهایی مانندFacebook و Pinterest فروش وبسایتهای فعال در زمینه تجارت الکترونیک را به طرز قابلتوجهی افزایش داده است.
امروزه فقط بخش فروش آنلاین خردهفروشی واقعا به صورت مستقیم از طریق ارجاعات آمده از شبکههای اجتماعی کسب درآمد میکند. با این حال حجم تجارت الکترونیک از طریق شبکههای اجتماعی به سرعت در حال رشد است.
بهطور کلی میزان فروش تجارت الکترونیک از طریق شبکههای اجتماعی رشدی تا سه برابر بیشتر از فروش کل تجارت الکترونیک جهانی در سال گذشته میلادی داشته است.
در گزارش جدید موسسه تحقیقاتی BI Intelligence میزان تاثیر شبکههای اجتماعی بر خردهفروشیهای آنلاین بررسی شده است. در این گزارش آمده است که در سالهای اخیر، حجم زیادی از خریدهای الکترونیکی و مجازی از طریق آگهیهای پست شده در شبکههای اجتماعی Facebook و Pinterest انجام شده است. در این میان کارشناسان و فعالان حوزه تجارت الکترونیک معتقدند که میزان بحث و گفتوگو درباره این آگهیهای تبلیغاتی، متوسط قیمت فروش آنها و تعداد دفعات به اشتراکگذاری آنها عوامل موثری در افزایش میزان ارجاعات از شبکههای اجتماعی به وبسایتهای تجارت الکترونیک و خردهفروشیهای آنلاین بودهاند. این گزارش نشان میدهد که 500 خرده فروشی آنلاین برتر جهان در سال 2013 درآمدی برابر 69/2 میلیارد دلار از طریق ارجاعات از شبکههای اجتماعی بهدست آوردهاند که این میزان در مقایسه با سال 2012، رشدی بیش از 60 درصد را تجربه کرده است.
این در حالی است که بازار جهانی تجارت الکترونیک در همین دوره زمانی تنها رشد 17 درصدی را برای خودش به ثبت رسانده است.تجارت الکترونیک از طریق شبکههای اجتماعی از نظر درآمد هم آمار بسیار بالاتری در مقایسه با کل بازار جهانی تجارت الکترونیک دارد. حالا این روند رشد گویا همچنان ادامه دارد و کارشناسان پیشبینی کردهاند که میزان خریدهای الکترونیکی از طریق شبکههای اجتماعی در سالهای آینده هم افزایش پیدا میکند تا جایی که انتظار میرود شبکههای اجتماعی مانند Facebook و Twitter دکمهای به نام «خرید» را هم در ساختار خودشان بگنجانند تا به این ترتیب کاربران این شبکهها بتوانند بهطور مستقیم از این طریق وارد وبسایت تجارت الکترونیک مربوطه شده و خریدشان را انجام بدهند. Facebook این کار را از ماه جولای گذشته بهصورت آزمایشی و محدود انجام داده است و Twitter تصمیم دارد از اواخر ماه سپتامبر این کار آزمایشی را انجام بدهد.
ازآنجا که Facebook در حال حاضر بزرگترین و پرمخاطبترین شبکه اجتماعی جهان است، انتظار میرود حاکم بیچون و چرای ارجاعات از شبکههای اجتماعی به وب سایتهای تجارت الکترونیک هم باشد و به این ترتیب سهم زیادی از فروش این وبسایتها را به خود اختصاص بدهد. آمار نشان میدهد که 71 درصد از کاربران اینترنت بزرگسال در آمریکا در Facebook هستند. به این ترتیب AddShoppers اعلام کرده است که سهم Facebook از درآمد حاصل از فروش مربوط به یک پست تجارت الکترونیک بهطور متوسط برابر 58/3 دلار است. در Twitter اما این سهم برابر 85 سنت است.
این در حالی است که وبسایتهای اجتماعی دیگر هم به دنبال کسب سهم بیشتر از این روند پررونق هستند. در این میان شبکه اجتماعی Pinterest هم سهمی حتی بیشتر از Facebook در به اشتراکگذاری پستهای مربوط به شبکههای اجتماعی دارد و به این ترتیب کاربرانش را به سمت وبسایتهای تجارت الکترونیک سوق میدهد.