امنیت

اینترنت و شبکه

September 26, 2014
20:48 جمعه، 4ام مهرماه 1393
کد خبر: 64588

ایران رتبه اول فیلترینگ را در جهان دارد

ضیایی‌پرور گفت: به استناد مرکز پژوهش‌های مجلس، ایران رتبه اول فیلترینگ را در جهان دارد. ما در استراتژی سلبی تا ته رفته‌ایم و هنوز دنبال فیلتریم در حالی که راه درست فقط تولید محتواست.
 
به گزارش ایسنا، حمید ضیایی‌پرور، کارشناس رسانه و مدرس روزنامه‌نگاری، در نشست تخصصی ضرورت‌های آموزش سواد رسانه‌ای در ایران که روز چهارشنبه، دوم مهرماه در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: تصور من این است که در دو دهه گذشته، رویکرد به رسانه‌های دیجیتالی به دو استراتژی سلبی و ایجابی تقسیم شده است. استراتژی سلبی قدرت را در اختیار داشته و دیدگاه‌های استراتژی ایجابی عمدتا فقط در دانشگاه‌ها مطرح شده است. دولت تدبیر و امید اولین دولتی است که می‌خواهد استراتژی ایجابی را در پیش بگیرد که می‌بینید با چه فشارهایی روبه‌روست.
 
او در ادامه گفت: در حال حاضر فقدان سواد رسانه‌ای بلندگوی استراتژی سلبی در کشور است که می‌خواهد با بیان اینکه مردم سواد دیجیتالی ندارند، بگوید باید فیلتر کرد، سرعت اینترنت را پایین آورد و… ؛ چه کسی گفته است که ماهواره فرهنگ مردم را تغییر می‌دهد؟ مردم خوب می‌دانند چگونه از ماهواره استفاده کنند، درصد اندکی از مردم سراغ محتواهای ناسالم می‌روند.
 
ضیایی‌پرور اضافه کرد: چرا مردم از ایمیل ملی و بازی رایانه‌ای داخلی استفاده نمی‌کنند؟ شاید به دلایل کیفی، فنی و محتوای درستی که در رسانه‌های خارجی تولید می‌شود. رسانه‌های جریان اصلی ما تا به حال در خدمت استراتژی سلبی بوده‌اند. هیچ وقت از ظرفیت‌های مثبت و سالم رسانه‌ها در زندگی مردم بحث نشده است. خود رسانه‌های جریان اصلی و نظام آموزشی مقصر اصلی اتهاماتی هستند که در زمینه سواد رسانه‌ای به مردم وارد می‌شود.
 
او همچنین گفت: استراتژی سلبی درصدد تولید محتوا نیست؛ بنابراین سال به سال محدودیت بیشتری برای تولید محتوا ایجاد می‌کند. اگر ما بازی‌های رایانه‌ای خارجی را تهدید می‌دانیم، چرا بودجه‌ای به ساخت بازی‌های داخلی اختصاص نمی‌دهیم؟ چرا بودجه بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در دولت قبل به صفر رسید؟ پس به این نتیجه می‌رسیم که اراده‌ای برای تولید محتوا نیست.
 
ضیایی‌پرور اضافه کرد: محتوای وب فارسی یک هزارم محتوای دیجیتال دنیاست. به استناد مرکز پژوهش‌های مجلس، ایران رتبه اول فیلترینگ را در جهان دارد. ما در استراتژی سلبی تا ته رفته‌ایم و هنوز دنبال فیلتریم در حالی که راه درست فقط تولید محتواست. فناوری تهدید نیست، فناوری‌های امروز خودآموزند.
 
ضیایی‌پرور در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش یکی از حاضران که معتقد بود استفاده از نرم‌افزارهای ارتباطی جدید و ضعف مدیریت زمان در استفاده از آن‌ها باعث شده زندگی مشترک بسیاری از زوجین به مخاطره بیفتد، گفت: زندگی‌ای که با وایبر فرو بپاشد، همان بهتر که از بین برود. بسیاری از مشکلات ما ناشی از فشارهای اجتماعی است و خود را در این شبکه‌ها نشان می‌دهد. معنای این موضوع این نیست که اگر این شبکه‌ها نباشند، آن مشکلات هم نخواهند بود. علت در جای دیگری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.