مدیر بررسیهای اقتصادی سازمان تنظیم مقررات با اشاره به آمادگی بازار ایران برای ورود اپراتورهای مجازی گفت: آیین نامه ایجاد اپراتور مجازی و ارائه مجوز به متقاضیان آن جزو برنامههای سال 1393 سازمان رگولاتوری است که تا یک یا دو ماه آینده به تصویب خواهد رسید.
حسین فلاح در سومین روز از برگزاری نمایشگاه تلهکام در یک کارگاه آموزشی با اشاره به اینکه در حال حاضر ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران به نزدیک 90 درصد رسیده است، اظهار کرد: با توجه به اشباع بازار تلفن همراه از اپراتورها و خدمات این حوزه فرصت مناسبی است که اپراتورهای مجازی وارد شوند.
وی با بیان اینکه در بازار غیر اشباع اپراتورهای مجازی رقیب MNOها یا همان اپراتورهای تلفن همراه خواهند شد، تصریح کرد: در این صورت با توجه به نیاز اپراتور مجازی به برخی زیرساختهای MNOها این اپراتورها توان رقابت در بازار ارتباطات کشور را نخواهند داشت.
مدیر بررسیهای اقتصادی سازمان تنظیم مقررات همچنین درباره تاثیر ورود اپراتور مجازی به بازار ارتباطی خاطرنشان کرد: با توجه به این که اپراتورهای تلفن همراه در حال حاضر در حال بالا بردن تعرفههای خود برای کسب سود بیشتر هستند، ورود چند اپراتور مجازی به این بازار میتواند به تعدیل تعرفهها کمک کند.
فلاح ادامه داد: در عین حال ورود اپراتور مجازی میتواند به افزایش خلاقیت در بازار ارتباطی و تشویق اپراتورهای تلفن همراه به ارائه خدمات بیشتر منجر شود.
مدیر بررسیهای اقتصادی سازمان تنظیم مقررات با تاکید بر اینکه رگولاتوری آمادگی بازار را برای ورود اپراتور مجازی به طور کامل بررسی کرده و در این زمینه از مشاور خارجی بهره برده است، گفت: کلیات آیین نامه اپراتور مجازی تدوین شده است و طبق بررسیهای رگولاتوری ورود اپراتور چهارم به کشور نیازمند سرمایهگذاری بالایی نیست و با توجه به این که سرمایه مورد نیاز برای ایجاد این نوع اپراتور زیر 10 میلیون دلار خواهد بود ایجاد آن در شرایط تحریم نیز امکان پذیر خواهد بود.
فلاح درباره نقش اپراتور تلفن همراه (MNO) در بازار اپراتورهای مجازی تصریح کرد: MNOها نباید در بحثهای سهامی و سرمایهگذاری در اپراتورهای مجازی وارد شوند زیرا هدف رگولاتوری این است که اپراتورهای مجازی به صورت مستقل فعالیت کنند.
وی افزود: با این حال یکی از سیاستهای رگولاتوری این است که در قدمهای اولیه از اپراتور مجازی حمایت کند؛ بنابراین قوانینی را تدوین خواهد کرد که اپراتورهای تلفن همراه را نیز به حمایت از اپراتورهای مجازی ترغیب کند.
مدیر بررسیهای اقتصادی سازمان تنظیم مقررات همچنین درباره شرایط بازار برای ورود اپراتور مجازی اظهار کرد: شاید تنها پنج یا شش اپراتور مجازی بتوانند در کشور موفق عمل کنند اما سیاست رگولاتوری این است که با توجه به کشش بازار فرصت را در اختیار متقاضیان برای ایجاد این نوع اپراتور قرار دهند.