اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

October 16, 2014
22:23 پنجشنبه، 24ام مهرماه 1393
کد خبر: 64950

آیا «اِلو» می‌تواند نان «فیس‌بوک» راآجر کند؟

فارنت: وب‌سایت تازه‌تاسیس «شبکه اجتماعی اِلو» درحالی‌که در هفته پیش رتبه‌اش 100 هزار بود، اما حالا تنها پس از گذشت یک هفته، به کمتر از 6 هزار رسیده یعنی 25 هزار عضو جدید در هر ساعت. 
یک رشد شگفت‌انگیز برای یک شبکه اجتماعیِ تازه‌وارد و البته از آن‌طرف هم یک تهدید جدی و کاهش شدید ترافیک برای فیس‌بوک. شعار «اِلو» این است: «ساده، زیبا، عاری از هرگونه آگهی و تبلیغات» و در توضیحش نوشته‌اند:هیچ تبلیغاتی در کار نیست، هیچ داده‌کاوی انجام نمی‌شود، هیچ الگوریتمی طراحی نشده که تعیین کند شما چه ببینید، هیچ «نگاهِ ابزاری به کاربران» هم در کار نیست. «اِلو» یک مرامنامه دارد که به‌صورت یک اطلاعیه در صفحه اولش آورده شده است و باید آن را بپذیرید تا برادری‌تان را ثابت کنید: شبکه اجتماعی‌تان توسط «تبلیغاتچی‌ها» تصرف شده است. هر مطلبی که به اشتراک می‌گذارید، با هر که رفیق می‌شوید یا هر لینکی که دنبال می‌کنید، ذخیره و رصد می‌شود و به اطلاعات تبدیل می‌کنند. تبلیغاتچی‌ها اطلاعاتی را که از شما ضبط شده می‌خرند تا تبلیغات بیشتری برایتان نمایش دهند. شما به کالایی تبدیل ‌شده‌اید که خریدوفروش می‌شود. ایمان ‌داریم که راه بهتری هم هست. ما جسارتش را داریم. به زیبایی، سادگی و شفافیت معتقدیم. باورمان این است «آنها که می‌سازند» و «آنانی که استفاده می‌کنند»، شریک و همکار هستند. ما معتقدیم که یک شبکه اجتماعی می‌تواند ابزاری باشد برای توانمندسازیِ کاربرانش نه اینکه وسیله‌ای شود برای فریفتن، ناپاکی و نادرستی مالکانش. یک شبکه اجتماعی می‌تواند مکانی باشد برای ارتباط، آفریدن و ساختن زندگی بهتر.
 
 
شما کالا نیستید!
اگر دکمه «موافقم» را در پایان مرامنامه بفشارید، در لیست انتظار برای دریافت دعوت‌نامه «اِلو» قرار می‌گیرید؛ اگر هم گزینه «مخالفم» را انتخاب کنید، مصداق عینی «خلایق هر چه لایق» برایتان رخ می‌دهد و به فیس‌بوک هدایت می‌شوید! سایت در مرحله آزمایشی است و فقط با دعوت‌نامه می‌توانید عضو شوید. هر کاربر می‌تواند برای 25 نفر دعوت‌نامه بفرستد که البته در نسخه نهایی، نیازی به دعوت‌نامه نیست و کاملا عمومی و فراگیر خواهد بود.
 
 
از «اِلو» خوشتان آمد؟ حالا دعوت‌نامه لازم دارید
در همان صفحه اول، درخواست دعوت‌نامه بدهید و ایمیلتان را وارد کنید، به‌زودی برایتان ارسال خواهد شد. گرچه نسبت به یک ایده تجاری و بازاری، یک مقدار کُند به نظر می‌رسد ولی در نظر بگیرید که اگر فقط یک‌میلیون کاربر ناراضی در فیس‌بوک وجود داشته باشد، چه سیل عظیمی به‌سوی این شبکه اجتماعی کوچک که توسط یک تیم 7 نفره راه افتاده، سرازیر خواهد شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.