یک مدیر شرکت اینترنتی با تاکید بر عدم پایبندی مدیران شرکت مخابرات به مصوبات رگولاتوری گفت: با اینکه تمام شرکتهای اینترنتی از اسفندماه قیمتهای خود را طبق قانون 20 درصد کاهش دادهاند اما هیچگونه تخفیفی برای قیمت پهنای باند و امکانات دریافت نکردهاند.
در دو بند اول مصوبه 181 سازمان تنظیم مقررات رادیویی آمدهاست: تعرفه پهنباند اینترنت بینالملل صرفا برای خدمات اینترنتی مبتنی بر ADSL برای شرکتهای ارائه کننده این خدمات 35 درصد کاهش خواهد داشت. تعرفه خدمات انتقال برای تامین ارتباط دسترسی در شبکه شهری و بین شهری صرفا برای ارائه خدمات اینترنتی مبتنی بر فناوری ADSL برای شرکتها ارائه کننده این خدمات و شرکتهای مخابراتی استانی زیرمجموعه شرکت مخابرات ایران 25 درصد کاهش خواهد داشت.
احمد نخجوانی در گفتوگو با ایسنا، درباره اجرای مصوبه 181 سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از سوی شرکتهای PAP یا ندا با اشاره به اینکه این شرکتها طبق قانون و دستور وزیر ارتباطات قیمت فروش اینترنت خود را 20 درصد کاهش دادهاند، گفت: این درحالی است که به ما قول داده شد که در ازای اعمال این تخفیف قیمت امکانات و پهنای باند نیز کاهش پیدا می کند بنابراین از اسفند ماه شرکتهای ندا قیمتها را آورده پایین آوردند که در نتیجه درآمدشان نیز 20 در صد کاهش پیدا کرده ولی در این هفت ماه نتوانستیم هیچگونه تخفیفی دریافت کنیم.
نخجوانی خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته رگولاتوری در مورد اجرای مصوبه 181 سکوت کرده است و شرکتهای مخابراتی نیز قبض هاشان را تغییر ندادهاند.
وی ادامه دارد: رگولاتوری در پاسخ به پیگیریهای شرکتهای ندا به این شرکتها گفته است که باید اول از مناطق درخواست نامه عدم تخلف بگیرند و در صورت نبود مشکل، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به مخابرات نامهای برای ارائه تخفیف خواهد زد.
او گفت که شرکت ما همچنان موفق به دریافت نامه عدم تخلف از مناطق نشده است و اگر این نامه نیز به مخابرات فرستاده شود هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت مخابرات به ارائه تخفیف بر اساس مصوبه 181 پایبند باشد.
نخجوانی اظهار کرد: در گفتوگویی که در این زمینه با برخی مدیران ارشد مخابراتی داشتهام، این افراد ادعا کردند که مصوبه 181 رگولاتوری را قبول ندارند. بنابراین هفت ماه است که شرکتهای ISP قیمتها را کاهش دادهاند ولی کوچکترین تخفیفی نه از مخابرات و نه از زیرساخت دریافت نکردهاند.
او در ادامه با اشاره به اینکه فروش پهنای باند از سوی این شرکت در نیمی از استانها کشور متوقف شده است، اظهار کرد: علت این امر این است که مخابرات امکانات مورد نیاز را در اختیار شرکتهای ندا قرار نمی دهد.
وی افزود: طبق ماده 97 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اگر مخابرات برای شرکتهای اینترنتی امکانات انتقال دیتا را تامین نکند این شرکتها خود میتوانند این امکانات را ایجاد کنند با این حال مخابرات کوچکترین همکاری با شرکتهای ISP نمیکند و اجازه انجام چنین کاری را نیز نمیدهد.
این فعال حوزه اینترنتی درباره امکان پیگیری حقوق شرکتهای ندا از طریق رگولاتوری تصریح کرد: اگر رگولاتوری بتواند درخواستهای ما را در مورد همان مصوبه 97 پیگیری کند کافی است.
نخجوانی ادامه داد: این عدم همکاری مخابرات با شرکتها اینترنتی به این دلیل است که شرکت مخابرات تنها به سود خودش فکر می کند زیرا مخابرات بیشترین درآمدش از فروش دیتاست.
او تصریح کرد: شرکت ما به عنوان یکی از شرکتهای بزرگ اینترنتی تمام مقررات مصوبه 90 و 177 سازمان تنظیم مقررات رادیویی را مبنی بر پرداخت خسارت به مشتریان را رعایت کرده است با این حال در تاریخ این شرکت بی سابقه است که شرکت مخابرات یک ریال خسارت بابت هر بیت به این شرکت پرداخته باشد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر نرخ سود شرکتهای اینترنتی آنقدر کاهش پیدا کردهاست که این شرکتها از جیب هزینه میکنند و این در حالی است که با وجود ارائه تخفیفهای مقرر نه تنها تخفیفی دریافت نمیکنند بلکه خسارتی نیز به آنها داده نمیشود.
تصمیم رگولاتوری برای ادغام شرکتها صحیح است
او همچنین درباره تصمیم سازمان تنظیم مقررات رادیویی در رابطه با طرح بازبینی پروانه شرکتها PAP که با اعتراض برخی از مدیران این شرکتها در ماه اخیر مواجه شده بود، اظهار کرد: به نظر من تصمیم رگولاتوری در این باره تصیم درستی است نه به خاطر اینکه شرکت ما بزرگترین شرکت ندا است بلکه به این دلیل که در هیچ جای دنیا 700 شرکت اینترنتی و ISP فعالیت نمی کنند.
وی ادامه داد: کار سازمان رگولاتوری تنظیم بازار و اعمال مقررات است و در صورتی این سازمان میتواند برنحوه اجرا و اعمال این مقررات نظارت کند که تعداد شرکتهای ISP محدود باشد.
نخجوانی تصریح کرد: علاوه بر آن شرکتهای ندا امکاناتی میخواهند و برای شرکت های تامینکننده این امکانات مانند شرکت مخابرات و زیرساخت فراهم کردن این امکانات برای تعداد کمتری از شرکت های ISP آسان تر است.
وی با بیان اینکه بازنگری پروانه شرکتهای اینترنتی بر اساس آنچه که در دنیا اتفاق میافتد انجام شدهاست، درباره اعتراض برخی از مدیران شرکتهای ISP به این تصمیم رگولاتوری، گفت: شرکتهایی که در این مورد اعتراض دارند شرکتهایی هستند که پس از 10 سال داشتن پروانه نتوانستهاند 30 هزار مشتری بگیرد درحالیکه شرکتی مانند شرکت ما بدون داشتن امکانات بیشتری توانسته 650 هزار مشتری بگیرد. آیا در این شرایط منطقی نیست که آن شرکتها ادغام شوند؟
روند رو به رشد هکرها
این فعال حوزه اینترنتی همچنین با تاکید بر اینکه هیچ متر و معیار مشخصی برای سنجش افزایش یا کاهش میزان حملات سایبری وجود ندارد گفت: برای جلوگیری و مقابله با حملات هکرها همواره راهحلهای مشخصی وجود داشته است. در دنیای ICT روند افزایش هک با توجه به افزایش حجم شبکه و کاربرها بیشتر میشود و شرکتها نیز از راه حلهایی برای جلوگیری از این حملات استفاده میکنند.
وی درباره افزایش حجم تعداد استفاده کنندگان شبکه اینترنت در کشور اظهار کرد: در حال حاضر حدود 5 میلیون استفاده کننده اینترنت پرسرعت ای دی اس ال و 1.2 میلیون مشترک شبکه وایمکس در کشور وجود دارد که بیش از نیمی از این کاربرها متعلق به مخابرات و نزدیک به 45 درصد هم کاربر 11 شرکت ADSL هستند.
نخجوانی تصریح کرد: این تعداد مخاطب شبکه اینترنت باید افزایش پیدا کند و این در صورتی امکانپذیر است که امکانات، چه از لحاظ زیرساختی و چه از لحاظ مخابراتی محیا باشد.