روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه خبر داد شرکت اپل در مراحل اولیه مذاکره با توزیع کنندگان ایرانی درباره احتمال ورود به بازار ایران در صورت لغو تحریمها است. روسای اجرایی ارشد اپل با توزیع کنندگان ایرانی در مقر اپل در لندن دیدارهایی را داشتهاند.
منابع آگاه افزودند: شرکت اپل راههای داشتن شرکای ایرانی برای فروش محصولات خود در ایران را بررسی کرده است.
بر این اساس شرکت اپل به جای دایر کردن فروشگاه تحت اداره خود در ایران قصد دارد، محصولات خود را به صورت مستقیم در اختیار توزیعکنندگان ایرانی قرار میدهد. روشی که این شرکت در اروپا و آسیا نیز مورد استفاده قرار داده است.
این در حالیست که ورود هرگونه شرکت غربی به ایران هنوز با موانعی مواجه است.
پس از تصمیم سال گذشته آمریکا مبنی بر لغو مقررات منع فروش فنآوریهای ارتباطی مصرفی در ایران، اپل میتواند آیفون خود را به ایران صادر کند.
در اوت 2013 اپل اعلام کرد محصولات خود را به مشتریانی که قصد بردن آن به ایران را دارند، میفروشد.
سه تن از مقامات آگاه در این رابطه اذعان کردهاند که اپل رسما به دنبال بررسی امکان ایجاد نمایندگی و فروش محصولات خود در بازار ایران است؛ اما به جای آنکه این نمایندگیها، همچون نمایندگیهای موجود در ایلات متحده مستقیم از سوی خود شرکت باشند، در اصل نمایندگیهای متوسطی هستند که تنها محصولات اپل را خواهند فروخت؛ طرح و ساز و کاری که اپل در اروپا و آسیا در خصوص نمایندگیهای خود اجرا میکند.
البته این مقامات اشاره کردهاند که این نمایندگیها در ارتباط کامل با کارمندان شرکت اپل از جمله متخصصان فنی و بازاریابی نیز خواهد بود.
همچنین گفته میشود، اپل برای راه اندازی نمایندگی خود در ایران، مشاوره و همکاری با وزارت خزانه داری ایالات متحده و بخش کنترل داراییهای بلوکه شده آن داشته است تا از ساز و کار همکاری خود با ایران در این خصوص مطمئن شود.
وال استریت ژورنال در گزارش خود یادآور شده است، بازار ایران با جمعیت ۷۷ میلیونی قطعا یک بازار خوب و جذاب برای شرکت اپل خواهد بودجمعیت ایران نسبتا جوان و 42 درصد از آن زیر 25 سال هستند. ایران همچنین طبقه متوسط نسبتا بزرگی دارد.
این درحالی است که تا پیش از این تحریمهای ایالات متحده مانع از ارتباط و داد و ستد شرکتهای آمریکایی با ایران بود، اما از ماه می و در پی لغو تحریمهای مربوط به فروش تجهیزات ارتباطی همچون گوشیهای هوشمند و نرم افزار به ایران، فرصت برای شرکتهایی همچون اپل فراهم شده تا از بازار ایران نیز برای محصولات خود استفاده کنند.
همچنین شرکت اپل با چالشهای خاص دیگری برای فعالیت در ایران مواجه است زیرا انتخاب اپراتور شریک برای اپل به منظور فعالیت در ایران به دلیل دولتی بودن آنها مشکل خواهد بود.