اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

November 7, 2014
10:50 جمعه، 16ام آبانماه 1393
کد خبر: 65274

تالیا از ورشکستگی تا ادغام در همراه اول

taliya logo.jpg

این روزها شنیده می‌شود که تالیا که طی سالهای گذشته با مشکلات و کاستی‌های متعددی مواجه بوده احتمالا با مجموعه همراه اول ادغام می‌شود.
 
 
سیم کارتهای اعتباری در ایران اولین بار در سال 1383 و به واسطه تالیا تجربه شدند و با وجود استقبالی که در آن دوره از این سیم‌کارتها صورت گرفت، در ادامه روند فعالیت تالیا با پیچ و خم و دشواریهای متعدد همراه شد و درنهایت کار تا جایی پیش رفت که در اولین سالهای دولت یازدهم وزیر ارتباطات به صراحت یادآور شد که این شرکت پروانه اپراتوری ندارد و لازم است برای آن تعیین تکلیف شود.
 
محمود واعظی در عین حال عنوان کرد: این شرکت دارای پروانه‌ای برای فعالیت 15 ساله است. تاکنون 10 سال از عمر فعالیتهای این شرکت که به نوعی از زیرمجموعه‌های شرکت مخابرات ایران به شمار می‌رود، گذشته و حدود پنج سال از مهلت مجوز آن باقی است.
 
اما این مجموعه که در اصل از زیرمجموعه‌های شرکت مخابرات ایران به شمار می رود به نظر می‌رسد طی سالهای اخیر با نوعی بی مهری مواجه شده است تا جایی که صابر فیضی – عضو هیات مدیره تالیا – با تاکید بر این که طی سالهای گذشته این شرکت با بی‌مهری مخابرات مواجه بوده یادآور شد که عاقبت و سرانجام تالیا به مجموعه مخابرات و سیاست‌گذاری آن بستگی دارد و اگر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مخابرات و سرمایه‌گذاران این شرکت همسو باشد شاهد رشد تالیا و در غیر این صورت شاهد درجا زدن آن خواهیم بود.
 
نیاز به 200 میلیارد تومان برای بازسازی
فیضی پیش از این نیز از نیاز تالیا به اعتباری 200 میلیارد تومانی برای بازسازی شبکه خبر داده و این گونه اعلام کرده بود که واقعیت این است که تالیا در یک مقطع زمانی تقریبا به کما رفت تا این‌که سهامدار آن تغییر کرد و پس از آن این شرکت منتظر احیای شبکه است، چرا که تجهیزات شبکه آن بسیار قدیمی است. به همین دلیل اکنون لازم است این بازسازی صورت بگیرد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر نوعی سرمایه‌گذاری مجدد در این شرکت صورت گرفته که اگر این مساله به نتیجه برسد، قطعا در آینده وضعیت به مراتب بهتر از قبل خواهد بود.
 
فیضی همچنین عنوان کرد: اکنون شبکه تالیا بیش از 70 درصد پوشش جمعیتی دارد. شبکه ما هم به دلیل آنکه خلوت است خدمات خود را مانند گذشته ارائه می‌کند، اما برنامه‌هایی برای تقویت شبکه در دست داریم، اما این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین دارد، یعنی حدود 200 میلیارد تومان سرمایه برای این بخش لازم است که پس از تامین این هزینه اوضاع تالیا بهبود پیدا خواهد کرد و مشترکین خاص می‌توانند از این شبکه استفاده کنند. البته نه این‌که تالیا هم مانند همراه اول یا ایرانسل مشترکان بسیار داشته باشند، اما به هر صورت می‌توان برای مشترکان خاص برنامه‌ریزی کرد.
 
وی درعین حال عنوان کرد: تالیا در زمان اوج و آن موقع که بیشترین تعداد کاربر را داشت، حدود 320 هزار مشترک فعال داشت که اکنون هم 200 هزار نفر از این افراد هم چنان مشترک فعال ما به شمار می‌روند. البته برای مدتی شبکه ما از کار افتاد اما زمانی که شبکه به‌طور مجدد فعالیت خود را از سرگرفت، اکثر مشترکان دوباره از آن استفاده کردند، چرا که افراد تعصب خاصی نسبت به سیم‌کارت‌های اولیه و خط‌های خود داشتند.
 
فیضی در عین حال پیش بینی کرده بود در صورتی که مشکلی پیش نیاید شبکه تالیا تا خرداد‌ماه سال 1393 تکمیل شده و پوشش آن کامل شود که البته با توجه به شرایط فعلی به نظر می رسد این پیش بینی‌ها محقق نشده است.
 
وی همچنین درباره ورشکستگی این شرکت تاکید داشت که در شرایط قبلی تالیا ورشکسته بود و هیچ کس نمی‌توانست این بحث را مطرح نکند، اما اکنون با احیای شبکه می‌توان شرایط آن را به وضعیت مطلوب رساند.
 
ادغام در همراه اول
اما در آخرین اخبار و اطلاعات غیررسمی و مطالبی در رسانه‌ها که درباره وضعیت این شرکت مطرح شده، بحث بر سر آن است که قرار است شرکت تالیا به نوعی با همراه اول ادغام شود.
 
در حال حاضر ۴۳ درصد سهام پروژه تالیا متعلق به شرکت گسترش ارتباطات تالیا و ۵۷ درصد متعلق به شرکت مخابرات ایران است که بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته قرار بر آن است که همراه اول، سهام گسترش ارتباطات تالیا را خریداری کند و به این ترتیب سیم‌کارت‌های تالیا به همراه اول منتقل ‌شود.
 
به گزارش ایسنا، شرکت تالیا به عنوان اولین شبکه مستقل پیش پرداخت تلفن همراه (Pre-Paid) از سال 1383 با استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شرکتهای زیمنس، آلکاتل و اریکسون و با مشاوره یکی از مشاوران GSM در دنیا (شرکت TELE2 ) آغاز به کار کرد.
 
این شبکه به طور رسمی از سوم خرداد ۱۳۸۴ ابتدا در تهران و به تدریج در سایر شهرها و مراکز استان‌ها سرویس دهی خود را آغاز کرد و درسال 1391 شرکت تعاونی مجتمع صنعتی رفسنجان، سهامدار ۴۳ درصدی خود در اولین پیمانکار- اپراتور تلفن همراه اعتباری تالیا را فروخت. اما در ادامه و تاکنون تالیا به دلایل مختلف با فراز و فرودهایی مواجه شده و ظاهرا منتظر تصمیم‌گیری مسوولان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.