اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

November 7, 2014
11:01 جمعه، 16ام آبانماه 1393
کد خبر: 65281

رقابت بر سر کاربران شبکه‌های اجتماعی؛ شبکه اجتماعی آوانگارد

الو در چند هفته اخیر به یکی از داغ‌ترین موضوعات در سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. بسیاری از افراد به دنبال ورود به این شبکه اجتماعی و تجربه رابط کاربری و طراحی آن هستند. اما این شبکه اجتماعی در حال حاضر تنها از طریق دعوتنامه، عضو می‌پذیرد لذا شما نیاز به فردی دارید که در این شبکه اجتماعی عضو باشد و برای شما دعوتنامه ارسال کند. این روش ممکن است خاطرات باز کردن حساب کاربری در جی‌میل را برای شما زنده کند زیرا جی‌میل نیز در اوایل شروع به کار خود تنها از طریق دعوتنامه عضو می‌پذیرفت. این روش عضوگیری می‌تواند چند دلیل عمده داشته باشد، اول اینکه سرویس راه‌اندازی شده ممکن است در مرحله بتا یا تست باشد و هنوز امکانات آن برای راه‌اندازی عمومی، کامل و کافی نباشد و دارای باگ یا مشکلات فنی نرم‌افزاری باشد لذا شرکت ارائه‌دهنده خدمات تا زمان رفع این مشکلات، خدمات خود را عمومی نمی‌کند زیرا در صورت عمومی کردن خدمات خود به دلیل وجود نواقص و مشکلات فنی، بسیاری از کاربران خود را از دست می‌دهد و این نارضایتی به دیگران نیز انتقال پیدا می‌کند و شرکت با شکست مواجه می‌شود. دلیل دوم می‌تواند عدم توانایی در ارائه خدمات به حجم عظیمی از کاربران باشد. ممکن است سرعت رشد کاربران یک سایت همانند الو بسیار زیاد باشد به طوری که شرکت زیرساخت‌های لازم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت ارائه خدمات یا حتی توانایی افزایش و بهبود این زیرساخت‌ها را با سرعت رشد کاربران نداشته باشد و در صورت ارائه همگانی خدمات به عموم مردم، سایت توانایی اداره کردن این حجم از اطلاعات را نداشته باشد که منجر به کند شدن شدید سایت یا از کار افتادن آن شود. دلیل بعدی که جنبه تبلیغی و بازاریابی دارد این است که فرض کنید شما خبر راه‌اندازی یک سایت جدید را بشنوید و تعدادی از اطرافیان و دوستان شما نیز در این سایت عضو باشند اما عضوگیری سایت عمومی نباشد و تنها تعداد محدودی از افراد خاص در این سایت عضو باشند، چه حسی به شما دست می‌دهد؟ ناخودآگاه اگر حتی محتوای سایت را هم ندانید و دیگران از آن صحبت کنند یا درباره آن خبرهای زیادی را بشنوید، دوست خواهید داشت در این سایت عضو شوید. این یکی از ویژگی‌های اولیه و بدیهی آدمی است که اگر امکانی از او گرفته شود، خیلی بیشتر مشتاق به دست آوردن آن می‌شود، حال این امکان هر چیزی می‌تواند باشد. اما از عضوگیری که بگذریم، الو دقیقاً چه خدماتی ارائه می‌دهد؟ ایده آن برای چه کسی بوده است؟ چه اتفاقاتی بستر لازم برای شکل‌گیری الو را ایجاد کرده است؟ چه چیزی باعث شده است که این شبکه اجتماعی با وجود شبکه‌های اجتماعی دیگر، تا این حد تیتر خبرها شود؟ اینها سوالات اولیه هستند که ممکن است در ذهن همه ما به وجود آید.
اکثر ما تجربه استفاده از شبکه‌های اجتماعی را داریم، حتی ممکن است پدر و مادرها نیز به دلیل تب و تاب شبکه‌های اجتماعی در آنها عضو شده باشند. اگر تجربه کاربری خود را در شبکه‌های اجتماعی با گذشته مقایسه کنید چه تغییراتی را احساس می‌کنید؟ آیا این تغییرات لزوماً خوب بوده‌اند یا بد؟
به طور مثال فیس‌بوک، بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دارای 3/1 میلیارد کاربر است. اگر جمعیت جهان را 2/7میلیارد نفر فرض کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که به طور میانگین از هر شش نفر یک نفر عضو فیس‌بوک است (با فرض اینکه تمام کاربران فیس‌بوک تنها دارای یک حساب کاربری باشند). این آمار نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی تا چه حد در زندگی مردم نفوذ کرده‌اند. از طرف دیگر، کاربران برای فیس‌بوک یک بازار بسیار پر‌سود هستند. فکر می‌کنید فیس‌بوک تمام این خدمات را چگونه به شما ارائه می‌دهد؟ هزینه این خدمات از کجا تامین می‌شود؟ زمانی که شرایط فیس‌بوک را برای عضویت پذیرفتید به فیس‌بوک این اجازه را دادید که به تمام اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد. در واقع فیس‌بوک سن، جنسیت، محل زندگی، محل‌های رفت و آمد، کلیه علایق که شامل تمام محتواهایی می‌شود که در فیس‌بوک به طریقی به آن توجه کرده‌اید، اپ‌هایی که در تلفن همراه خود استفاده می‌کنید و… را می‌داند و از این اطلاعات برای بازاریابی هدف استفاده می‌کند. در گذشته تبلیغات تقریباً به صورت عمومی انجام می‌شد، یعنی شما در تلویزیون، رادیو، خیابان و… با تبلیغاتی روبه‌رو می‌شدید که به احتمال زیاد به کار شما نمی‌آمد. نکته مهم و اساسی برای تمامی کسب و کارها پیدا کردن بازار هدف است تا بتوانند مشتری کسب و کار خود را پیدا کنند تا خدمات یا کالای خود را به آنها بفروشند. کسب و کارهایی که بتوانند مشتری هدف خود را به خوبی پیدا کنند به احتمال زیاد در کسب و کار خود موفق‌تر هستند و درآمد بیشتری نیز دارند. یک مثال ساده که ممکن است با آن برخورد داشته باشید پخش بروشورهای کلاس‌های فوق‌العاده در بیرون درب مدارس است. اگر این بروشورها در وسط خیابان یا بیرون درب یک بانک پخش می‌شد، قاعدتاً تاثیر چندانی نمی‌داشت. به طور خیلی ساده می‌توان فهمید که اگر این بروشورها به دست دانش‌آموزان برسد تاثیر بسیار بیشتری خواهند داشت، لذا بروشورها بیرون درب مدارس پخش می‌شوند. با گسترش دنیای دیجیتال و اینترنت و به وجود آمدن سایت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک و… پیدا کردن بازار هدف بسیار ساده‌تر شد. به طور مثال گوگل علایق شما را از عنوان‌هایی که جست‌وجو می‌کنید و سایت‌هایی که می‌روید تشخیص می‌دهد و از این اطلاعات برای فروش کالا یا خدمات به شما استفاده می‌کند. به‌طوری که به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغات گوگل می‌کنید، گوگل مقداری پول از شرکت تبلیغ شده دریافت می‌کند. هر چه اطلاعات گوگل از شما بیشتر باشد، تبلیغات مرتبط با علایق شخصی شما نیز بیشتر می‌شود. حال فرض کنید فیس‌بوک با حجم عظیمی از اطلاعاتی که از شما دارد تا چه حد می‌تواند در این زمینه قوی عمل کند. اصولاً دکمه لایک در فیس‌بوک برای کاربران ساخته نشده است، زیرا کاربر به سادگی می‌توانست با نوشتن کامنت نظر و علاقه خود را به یک پست نشان دهد و با طرف مقابل خود ارتباط برقرار کند. اما چون پیاده‌سازی روشی برای فهمیدن محتوای کامنت‌ها توسط کامپیوتر کار بسیار سختی بود، فیس‌بوک با ارائه این دکمه کار خود را بسیار ساده کرد و به طور هوشمندانه‌ای کاربران را وادار به ابراز علایق خود به صورتی کرد که درکش برای سیستم‌های کامپیوتری راحت باشد. فیس‌بوک اطلاعات شخصی و بسیار جزیی 3/1 میلیون نفر از کاربران خود را دارد. یعنی دقیقاً می‌داند چه زمانی با دوستان خود هستید (به وسیله عکس‌های پست شده به صورت زنده در اینستاگرام)، از چه برندی خوشتان می‌آید، چه نوع موسیقی گوشی می‌دهید، چه فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهید، میزان تحصیلات‌تان چقدر است و… فیس‌بوک با این حجم از اطلاعات شخصی، تقریباً برای هر خدمات یا کالایی، بازار هدف را می‌تواند شناسایی کند. فیس‌بوک اخیراً در اقدامی دست به بهینه‌سازی پلت‌فورم تبلیغاتی خود زده است. این پلت‌فورم تبلیغاتی جدید اتلس نام دارد. اتلس سیستم تبلیغاتی را یکپارچه می‌کند. در سیستم قبلی تبلیغات در داخل فیس‌بوک انجام می‌شد، اما با ورود اتلس، فیس‌بوک اطلاعات شخصی شما را به دیگر فروشندگان آنلاین می‌دهد تا با توجه به اطلاعات شخصی شما، تبلیغات مناسبی را به شما نمایش دهند. به طور مثال فرض کنید پپسی بخواهد برای دانشجویان پسر در یک گروه سنی خاص تبلیغاتش نمایش داده شود، با سیستم اتلس نه‌تنها در داخل فیس‌بوک بلکه در خارج از فیس‌بوک به میلیون‌ها نفر از مشتریان واجد شرایط ده‌ها تبلیغ در اپ‌های بازی، سایت‌های ورزشی و ویدئویی نمایش داده می‌شود. عمق اطلاعات فیس‌بوک در حدی است که می‌تواند به شما بگوید چند زن خانه‌دار در یک شهر خاص در یک بازه سنی خاص یک سریال خاص را نگاه می‌کنند.
با دانستن این اطلاعات از شبکه‌های اجتماعی که فیس‌بوک نمونه‌ای از آن بود، درک خواهید کرد که چرا تعداد بسیار زیادی از کاربران از فیس‌بوک و شبکه‌های این چنینی ناراضی هستند. کاربران دوست ندارند اطلاعات شخصی آنها برای بازاریابی در اختیار دیگران قرار گیرد. فیس‌بوک در واقع شبکه اجتماعی نیست و به کاربران خود که مردم هستند خدمات نمی‌دهد، فیس‌بوک برای مردم ساخته نشده است بلکه برای کسب و کارها ساخته شده است تا آنها بتوانند کالا و خدمات خود را هر چه سریع‌تر و بیشتر به فروش برسانند. فیس‌بوک بستری برای فروش کالا و خدمات شده است و به کاربران مانند کالاهایی نگاه می‌کند که آنها را به کسب و کارهای مختلف می‌فروشد. مورد دیگر همکاری فیس‌بوک با چند دانشگاه بر روی 700 هزار نفر از کاربران خود بود که با تغییراتی که در ترتیب و نمایش اخبار نیوزفید آنها ایجاد می‌کرد حالات روانی و احساسی کاربران خود را مورد آزمایش قرار می‌داد. البته این کار غیرقانونی نبود زیرا شما در زمان ثبت‌نام به فیس‌بوک اجازه می‌دهید اطلاعات شخصی شما را آنالیز و آزمایش کند و بر روی آنها تحقیق انجام دهد. اما آزمایش‌ها از لحاظ اخلاقی درست نبود. و در انتها جنجال فیس‌بوک بر سر استفاده از نام حقیقی کاربران است که کاربران را مجبور به استفاده از نام حقیقی خود کرد و تعدادی را نیز به دلیل سر باز زدن از این موضوع از فیس‌بوک بیرون کرد. این موضوع باعث ایجاد ناراحتی در بین بسیاری از کاربران شد و جو منفی را در قبال فیس‌بوک ایجاد کرد. از دیگر مواردی که باعث ایجاد نارضایتی کاربران فیس‌بوک شده بود، می‌توان به مجبور کردن کاربران به دانلود دو اپ مختلف، یکی برای چت کردن و دیگری برای وارد شدن به فیس‌بوک اشاره کرد. نیوزفید فیس‌بوک هر روز سنگین‌تر شده، حتی به صورت اتوماتیک شروع به بارگذاری ویدئوهای درون صفحه می‌کند و آپدیت‌ها و اخبار و پست‌های نا‌مربوط زیادی را وارد نیوزفید می‌کند که باعث زحمت بسیار زیاد کاربران جهت پیدا کردن مطالب مطلوب‌شان می‌شود. پیچیده‌تر شدن امکانات فیس‌بوک نیز کمک چندانی در این زمینه نکرده است، بسیاری از افراد حتی از امکانات حریم خصوصی فیس‌بوک سر در نمی‌آورند. این امکانات بسیار زیاد از جهتی خوب بوده است اما از جهت دیگر استفاده از فیس‌بوک را برای کاربران سخت‌تر کرده است. با در نظر گرفتن شرایط شبکه‌های اجتماعی و مخصوصاً فیس‌بوک که در بالا به چند مورد از آنها اشاره شد، نیاز به شبکه اجتماعی جدیدی احساس می‌شد که بتواند نیازهای کاربران را تامین کند و در راستای خدمت به آنها فعالیت کند و مشکلات دیگر شبکه‌های اجتماعی را نداشته باشد.
 
الو طی چند ماه
الو توسط گروه هفت‌نفره‌ای از هنرمندان و برنامه‌نویسان مشهور به عنوان یک شبکه اجتماعی خصوصی نوشته شد. طی چند ماه، افراد زیادی خواهان استفاده از شبکه اجتماعی الو بودند به طوری که فشار زیادی به سرورهای آنها وارد شد. پس از یک سال استفاده خصوصی، آنها تصمیم گرفتند نسخه عمومی الو را بسازند تا همه بتوانند از آن استفاده کنند. الو در مارس 2014 آغاز به کار کرد و در سپتامبر 2014 بر سر زبان‌ها افتاد. در ژانویه سال 2014 مبلغ 435 هزار دلار در الو سرمایه‌گذاری انجام شد که بعدها این امر مورد انتقاد قرار گرفت زیرا بیانیه الو را به خطر می‌انداخت. در اواخر ماه سپتامبر فیس‌بوک کاربران را مجبور به استفاده از اسم واقعی خودشان کرد که این امر باعث رفتن بسیاری از کاربران به شبکه اجتماعی الو شد. الو در اوایل محبوبیت خود، 35 هزار کاربر جدید در هر ساعت داشت که این تعداد بر اساس آخرین آمار منتشر‌شده نزدیک به 50 هزار نفر شده است. البته این آمار مجموع کسانی هستند که دعوت شده‌اند یا تقاضای دعوتنامه کرده‌اند. بر اساس برخی آمارها تخمین زده می‌شود که تنها 20 درصد کسانی که عضو الو شده‌اند، فعال باقی مانده‌اند. پل بادنیتز خالق اصلی شبکه اجتماعی الو، شرکت کیدربات را نیز تاسیس کرده است که در آن اسباب‌بازی‌های هنری تولید می‌شود. او صاحب مغازه دوچرخه‌های دست‌ساز بادنیتز است. بادنیتز نویسنده، عکاس و فیلمساز نیز هست و چندین شرکت دیگر را نیز تاسیس کرده است.
 
شبکه اجتماعی بدون تبلیغ
شبکه اجتماعی الو ادعا می‌کند که تبلیغ ندارد و داده‌های مرتبط به کاربران را به کسی نمی‌فروشد. تقریباً تمامی شبکه‌های اجتماعی به وسیله تبلیغات درآمدزایی می‌کنند و اداره می‌شوند. در پس پرده، آنها افراد زیادی را جهت داده‌کاوی و فروش تبلیغات استخدام می‌کنند تا تمامی فعالیت‌های شما را ثبت کنند. سپس داده‌های ثبت‌شده درباره شما را بین تبلیغ‌کنندگان و فروشندگان اطلاعات (کسانی که داده‌ها را خریداری کرده سپس آنها را به شرکت‌ها می‌فروشند) به حراج می‌گذارند. شما کالایی هستید که خریداری و فروخته می‌شوید. در ظاهر آنها خدمات مجانی به شما می‌دهند اما در باطن، شما بهای گزافی برای این خدمات می‌پردازید. این بها در واقع از بین رفتن حریم خصوصی شماست. جمع‌آوری، فروش و خواندن پست‌ها و بررسی ارتباطات کاربران برای به دست آوردن درآمد کاری غیراخلاقی است. تمام امکانات و ویژگی‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تبلیغات یا برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در مورد کاربران است یا برای نشان دادن تبلیغ بیشتر به شما یا هر دو آنها. اما باید توجه داشت که اکثر شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر، فیس‌بوک، گوگل پلاس و… در ابتدا بدون تبلیغات بودند و سپس یکدفعه تغییر موضع دادند. آنها شرایط حریم خصوصی را تغییر دادند و شروع به فروختن اطلاعات کاربران خود کردند. بسیاری از کاربران از این عمل مایوس شدند. تمام ساختار الو بر اساس بدون تبلیغ بودن و انجام ندادن داده‌کاوی بنا شده است. اگر زمانی الو بخواهد تغییر موضع دهد به احتمال زیاد بسیاری از کاربران خود را از دست خواهد داد. الو حتی گزینه پاک کردن حساب کاربری را در قسمت تنظیمات قرار داده است تا اگر کاربری ناراضی بود بتواند به راحتی حساب کاربری خود را پاک کند.
 
هزینه‌ها
استفاده از الو کاملاً رایگان است. الو به جای فروش اطلاعات شما، هر چند وقت یک بار امکانات جدیدی را به سایت اضافه می‌کند که این امکانات پولی خواهند بود. در ازای فعال کردن این امکانات، الو پول بسیار کمی را از شما دریافت می‌کند. شما با خرید این امکانات در واقع به الو کمک خواهید کرد که هزینه‌های سایت تامین شود. البته هیچ اجباری در خرید این امکانات نیست و شما می‌توانید از الو با امکانات پایه به صورت مجانی استفاده کنید. به عنوان مثال امکان کنترل دو حساب کاربری در آن واحد، امکان داشتن تصویر متحرک برای صفحه شخصی، امکان تغییر رنگ‌بندی صفحه شخصی، نمونه‌هایی از امکاناتی است که ممکن است در آینده‌ای نزدیک به الو اضافه شود. البته گفتنی است که این شیوه برای اپ‌های تلفن همراه کارساز است و مشخص نیست برای وب‌سایت‌های شبکه اجتماعی، کارساز باشد یا خیر. زیرا یک شخص در طول دوره کاربری خود چند بار ممکن است این امکانات اضافی را خریداری کند؟ در حالی که همان شخص ممکن است بارها بر روی تبلیغات کلیک کند و هر بار برای سایت درآمد ایجاد کند.
 
حریم خصوصی
زمانی که شما به سایت الو می‌روید، الو اطلاعاتی در رابطه با بازدید شما ثبت می‌کند. این اطلاعات به الو کمک می‌کند که از نحوه استفاده کاربران از سایت اطلاع پیدا کند تا بتواند تجربه کاربری بهتری را برای شما فراهم کند. به عنوان مثال ممکن است ویژگی جدیدی به الو اضافه شود و کسی از آن استفاده نکند، الو باید بداند که این ویژگی با استقبال مواجه نشده است یا اگر ایرانیان زیادی در الو حضور داشته باشند، الو با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده این موضوع را تشخیص داده و مثلاً سعی در ارائه شبکه اجتماعی خود به زبان فارسی می‌کند. الو پس از بررسی‌هایی که انجام داد، به این نتیجه رسید که از نسخه بی‌نام گوگل انالیتیک (خدماتی که توسط گوگل برای بررسی آماری بازدیدهای سایت ارائه می‌شود) استفاده کند. این نسخه تنها با ارقام و آمار کار می‌کند و اطلاعاتی از یک شخص خاص را ثبت نمی‌کند. بر‌خلاف تقریباً تمامی شبکه‌های اجتماعی دیگر الو این امکان را به شما می‌دهد تا حتی این اطلاعات را نیز از شما دریافت نکند. در تنظیمات صفحه خود می‌توانید این ویژگی را غیرفعال کنید. با استفاده از این روش هم حریم خصوصی شما حفظ می‌شود و هم اطلاعات آماری بدون نامی ثبت می‌شوند تا الو بتواند به سایت بهبود ببخشد. اطلاعاتی که الو از کاربران خود ثبت می‌کند شامل: مکان، زبان، وب‌سایتی که از آن وارد الو شده‌اند و میزان زمانی که در سایت گذرانده‌اند، است. قبل از اینکه اطلاعات شما در سرورهای گوگل ثبت شود، آی‌پی شما از این داده‌ها حذف می‌شود و تنها اطلاعات آماری در سرورهای گوگل ثبت می‌شود.
 
محتوای متفاوت
الو در وب‌سایت خود اعلام کرده است که به تمامی عقاید و سبک‌های زندگی احترام می‌گذارد و با به اشتراک‌گذاری هیچ عکس یا فیلمی برخوردی نمی‌کند. این سیاست بر خلاف سیاست شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند فیس‌بوک یا اینستاگرام است. تنها کاری که الو برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای دیگران انجام داده است، ایجاد امکانی جهت مشخص کردن این‌گونه محتواهاست. الو به این‌گونه محتواها NSFW (نامناسب در محیط کار) می‌گوید. الو تنظیماتی را پیش‌بینی کرده است که به وسیله آن می‌توانید صفحه خود را برچسب NSFW بزنید. با استفاده از این امکان، شما مشخص می‌کنید که درون پست‌های شما، پست‌هایی با محتوای غیراخلاقی وجود دارد و کاربران دیگر می‌توانند با رفتن به تنظیمات صفحه خود، نمایش محتوای NSFW‌ را به حالت خیر تغییر دهند تا پست‌های شما برای آنها غیرقابل‌ دیدن شود. البته الو باز هم برخلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی هیچ‌گونه شرایط سنی ندارد و هر شخصی با هر سنی می‌تواند در الو عضو شود. با توجه به مجاز بودن پست محتوای غیراخلاقی در الو، به طور حتم محیط آن برای کودکان نامناسب خواهد شد و کودکان ممکن است با هر محتوای نامناسبی در این شبکه اجتماعی روبه‌رو شوند. البته زمانی که در الو عضو می‌شوید، در قسمت «توضیحات در مورد وب‌سایت» آمده است که الو برای کودکان زیر 13 سال نیست و اگر کسی را می‌شناسید که زیر 13 سال است به ما اطلاع دهید. تنها مطالبی که در الو پست آنها ممنوع است، مطالبی مرتبط با آزار و اذیت کودکان و حیوانات است یا مطالبی که آسیب رساندن به دیگران را گسترش دهد.
 
نحوه ثبت‌نام و رابط کاربری
برای ثبت‌نام در الو باید برای شما از طرف دوستان‌تان دعوتنامه ارسال شود. البته شما می‌توانید با ورود به سایت الو و ثبت ای‌میل خود در لیست انتظار برای ارسال دعوتنامه قرار گیرید. با دریافت دعوتنامه کدی دریافت خواهید کرد که به وسیله آن می‌توانید مراحل ثبت را انجام دهید و در الو عضویت پیدا کنید. تنها موارد لازم برای ثبت‌نام، ای‌میل، کد ثبت‌نام، نام کاربری و پسورد انتخابی است. این سیاست نشان از اهمیت دادن الو به ناشناس ماندن کاربران و اهمیت ندادن به تبلیغات دارد. در مرحله بعدی باید عکس گربه‌ای را که دوست دارید با ماوس به داخل یک مستطیل بکشید و سپس لوگوی الو را بر روی صورت گربه قرار دهید. این مرحله برای اثبات انسان بودن شما طراحی شده است. مراحل ثبت‌نام تمام شد و شما در الو عضویت پیدا کردید. رابط کاربری و طراحی الو بسیار ساده و مینی‌مال است. صفحه پس‌زمینه سفیدرنگ است و مقدار زیادی از صفحه را پوشش داده است و خبری از صفحه شلوغ و پیچیده فیس‌بوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی نیست. تعداد دکمه‌ها کم و همه‌چیز بسیار تمیز و جدا از یکدیگر طراحی شده‌اند. طراحی صفحات الو بسیار خالی است به طوری که رنگ سفید پس‌زمینه ممکن است گاهی آزاردهنده باشد. از خطوط، بسیار کم استفاده شده است و قسمت‌های مختلف با فونت و فاصله‌های سفید از یکدیگر جدا شده‌اند. در سمت چپ بالای صفحه، لوگوی الو وجود دارد که همانند دکمه خانه فیس‌بوک عمل می‌کند. مفهوم جدیدی که در الو معرفی شده، دو دسته دوستان و نویز است. هر کسی را که شما دنبال می‌کنید یا جزو دوستان قرار می‌گیرد یا جزو نویز. دوستان کسانی هستند که تمامی پست‌های آنها برای شما مهم است و نویز افرادی هستند که هر چند وقت یک بار می‌خواهید پست‌های آنها را ببینید و اهمیت دوستان را برای شما ندارند. این روش بسیار خوبی است تا آنچه را که برای شما مهم‌تر است به طور جداگانه ببینید و این قدرت را به شما می‌دهد که خیلی راحت‌تر بتوانید مطالب دلخواه خود را مشاهده کنید. قسمت دیگری به نام جست‌وجو وجود دارد، در این قسمت شما می‌توانید دوستان خود را با نام، جست‌وجو کنید و افراد جدیدی را برای دنبال کردن کشف کنید. البته جست‌وجو کمی ناکارآمد است زیرا اکثر افراد دقیقاً با نام‌های واقعی خود در سایت عضویت پیدا نکرده‌اند. دکمه دیگری برای ارسال دعوتنامه وجود دارد که شما می‌توانید با وارد کردن ای‌میل دوستان خود آنها را به الو دعوت کنید. البته تعداد این دعوتنامه‌ها محدود است ولی در صورت اتمام آنها، الو اکثراً به شما باز هم دعوتنامه برای ارسال می‌دهد. قسمت دیگر تنظیمات، شامل یکسری تنظیمات بسیار ساده و ابتدایی در رابطه با مشخصات پروفایل، حریم خصوصی و پاک کردن حساب کاربری است. سه خط باریک موازی و زیر هم نیز وجود دارد که دوستان، تنظیمات، دعوتنامه و جست‌وجو را پنهان می‌کند تا فضای بیشتری برای مشاهده پروفایل‌ها ایجاد شود. در بالای صفحه هم دو لینک وجود دارد که یکی امکانات اضافه شده و امکانات در حال آماده‌سازی را نمایش می‌دهد و دیگری توضیحاتی درباره الو دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.