اپراتورها

امنیت

تلفن همراه

November 11, 2014
10:54 سه شنبه، 20ام آبانماه 1393
کد خبر: 65379

دستور وزیر ارتباطات برای پیگیری اختلال عامدانه یک اپراتور در نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایل

حال و روز وخیم برخی نرم‌افزارهای ارتباطی موبایل این روزها چنان روی اعصاب مشترکان یک اپراتور موبایل مانور می‌دهد که همچنان دلیل چنین موضوعی مشخص نیست و معلوم نیست که این قضیه از کجا آب می‌خورد.
 
در حالیکه پیشنهادات و سفارشات بسیاری پیرامون تعامل هر چه کمتر با نرم‌افزارهایی نظیر وایبر که منشأ توسعه آن توسط کمپانی‌های صهیونیستی است، شده اما هیچ دستوری تاکنون پیرامون فیلتر شدن یا ایجاد اختلال در این نرم‌افزار صادر نشده است.
وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه تله‌کام صراحتا در جمع خبرنگاران پیرامون کندی سرعت وایبر گفت: من چنین موضوعی را شنیده و اخباری را در این باره در یک یا دو سایت مطالعه کردم اما آنچه می‌توان گفت هیچ کندی روی وایبر ایجاد نشده و ما چنین قصدی نداریم.
واعظی افزود: البته از نظر منافع اقتصادی اگر قرار باشد فعالیت‌های وایبر ادامه داشته باشد درآمدهای ما کم می‌شود اما با این حال از سوی ما کندی خاصی روی این شبکه ایجاد نشده است.
وی همچنین اخیراً در حاشیه جلسه هیات دولت از قطعیت دولت در عدم مسدودسازی نرم‌افزارهای ارتباط موبایلی خبر داده است.
با این حال اکنون برخی از مشترکان یک اپراتور خاص که درصدد فعالسازی اکانت خود در این نرم‌افزار هستند با مشکل مواجهند و نمی‌توانند کد فعالسازی را دریافت کنند.
بنابراین باید با تعویض سیم‌کارت یا استفاده از شبکه‌های اینترنتی سیار اقدام به فعالسازی کد نرم‌افزار کنند و در واقع لقمه را دور دهان خود بچرخانند.
تا زمانیکه دستوری پیرامون مسدودسازی و فیلتر چنین شبکه‌هایی صادر نشده، تمامی کاربران موبایل باید از امتیاز یکسانی برخوردار باشند و اپراتورها حق اعمال رفتار سلیقه‌ای را در این زمینه نداشته باشند.
با این حال مشکلات دیگری هم در ارتباط با وایبر مطرح است که کمی برای وزیر ارتباطات و مدیر کل روابط عمومی‌اش عجیب به نظر می‌رسد؛ واعظی زمانیکه با موضوع عدم امکان ارسال پیام از طریق وایبر متصل به شبکه مواجه شد، به تسنیـم گفت: ما همچنان دستوری در زمینه کندی وایبر یا مسدودسازی آن نداشته‌ایم و اصولا هیچ مشکلی در استفاده از این نرم‌افزار موبایل نباید باشد.
وی در مواجهه با اصرار خبرنگار تسنیم مبنی بر تست حضوری چنین اختلالی در وایبر، موضوع را به مدیر کل روابط عمومی ارجاع داد و گفت: برای ایشان تست کنید و در صورتیکه واقعا مشکلی بود، پیگیر موضوع شوید.
حال که وزیر ارتباطات دستور چنین کاری را داد، در حضور مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات و با کمک یکی از همکاران رسانه‌ای به اینترنت متصل شدیم اما هرچه تلاش کردیم نتوانستیم پیامی را از یک گوشی به دیگری انتقال دهیم در حالیکه یک مورد از سه تستی که انجام شد، گوشی فرستنده گزارش ارسال و دریافت توسط مخاطب را ارسال کرد اما خبری از پیام ارسال شده در گوشی مخاطب نبود.
این تست که برای مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات کمی عجیب به نظر می‌رسید زیرا معتقد بود در صورتیکه برنامه به اینترنت متصل شده، عدم برقراری ارتباطات نشدنی است اما سرانجام وی را به پیگیری موضوع ترغیب کرد.
برخی فعالان رسانه‌ای معتقد بودند که مسدودسازی گزینشی برخی شماره‌های مشترکان اپراتورها توسط خود آنها، ممکن است راهکاری باشد که اپراتورهای موبایل برای جلوگیری از ضرردهی اندیشیده باشند.
این تست یک نمونه از گزارش‌های بسیاری بود که توسط مشترکان موبایل ارائه شده است و همچنان نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.
همچنان منتظر پیگیری مسئولان وزارت ارتباطات در این زمینه و رفع اختلالاتی هستیم که رفته رفته فراگیر می‌شوند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.