سعید طباطبایی – روزنامه خراسان : افزایش هزینههای قبوض برخی مشترکان همراه اول، این اپراتور را مجبور به انتشار اطلاعیهای مهم و توضیح چنین اختلالی کرد. اوایل آبان ماه گذشته بود که اپراتور اول ارتباطی عنوان کرد "به منظور توسعه شبکه اینترنت، از شنبه سوم آبان ماه دسترسی به اینترنت همراه اول فقط از طریق تنظیمات HTTP امکانپذیر است و WAPUserها دیگر پشتیبانی نمیشوند". دقیقا در همین زمان بود که بهروزرسانی این شرکت و وقفه به نسبت بلند سیستمی هم در شبکه همراه اول روی داد به نحوی که برخی سرویسهای این اپراتور در قالب پیامک و کدهای دستوری از کار افتاد.
مشترکان در آن زمان هنگام تماس با مرکز پاسخگویی با این پیام مواجه میشدند: "در حال حاضر به جز خرید شارژ و اتصال به اپراتور سایر سرویسها به دلیل بهروزرسانی در دسترس نیست". دقیقا در همان زمان برخی مشترکان اقدام به رویت صورتحساب خود از سایت اپراتور اول کردند و با دیدن اعداد و ارقام نجومی متعجب شدند؛ اغلب کسانی که با این اتفاق مواجه شده بودند میزان مصرفشان را غیرمعقول میدانستند و معتقد بودند که محال است به این اندازه از موبایل استفاده کرده باشند.
همین موضوع سوژه خوبی برای طرح سوالی از وزیر ارتباطات در قالب اینکه"چرا قبوض همراه اول با ارقام نجومی روبرو شده است؟" شد و او نیز در پاسخ گفت که احتمالا اینترنت این دسته از مشترکان فعال بوده و با توجه به اینکه اپلیکیشنهای متعددی در گوشیها وجود دارد که بدون اجازه از کاربران اقدام به آپدیت میکنند، هزینه آنها بر مبنای اینترنت آزاد محاسبه شده است. اما این پاسخ که قانع کننده نبود بار دیگر به نشست خبری معاون وزیر ارتباطات راه یافت و این بار عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر از پیگیری این موضوع داد و اظهار کرد: ممکن است در برخی قبوض صادر شده مشترکان همراه اول به دلیل نقص فنی در سیستم این اپراتور، اعداد و ارقامی لحاظ شده باشد که با واقعیت مغایرت داشته باشد. وی که این موضوع را پذیرفت درباره اقدامات انجام شده برای رفع چنین اختلالی گفت: اگر مشترکی احساس میکند که ارقام صورتحسابش بسیار بالاست میتواند این موضوع را از طریق سامانه همراه اول پیگیری کند و در صورتی که شکایت وی به نتیجه نرسید، میتواند با سامانه ارتباط مردمی 195 وزارت ارتباطات تماس گیرد و موضوع را جهت بررسی اطلاع دهد.
وحید صدوقی مدیر عامل همراه اول هم از قضا همان روز در حاشیه الکامپ بیستم این موضوع را پذیرفت و در ارتباط با این اختلال گفت: "مشترکان هرگونه اختلالی در روند صدور صورتحسابشان مشاهده کردند، میتوانند به 9990 گزارش دهند". او با اشاره به این که در حال توسعه سیستمهای خود هستیم، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مشکل صورتحساب برخی مشترکان همراه اول که با ارقام نجومی روبرو شدند چه بود، گفت: "ممکن است مشکلات به واسطه ارتقای سیستم بیلینگ و صورتحسابگیری ما بوده که اکنون رفع شده است". مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ادامه داد: "ما در همراه اول توسعه سیستم را پشت سر گذاشتیم که ممکن است برخی مشترکان در بخش دیتا و مکالمه با ارقامی غیر از حد معمول مواجه شده باشند که در این صورت میتوانند گزارش آن را ارائه کنند".
پیگیریها منجر به این شد که اطلاعیه مهمی در ارتباط با قبوض دائمی با این مضمون منتشر شود: "نظر به این که در اوایل آبان ماه سال جاری سیستم خدمات مشتریان و صورتحسابگیری همراه اول در حال ارتقاء بود، ممکن است درخواست تمدید یا فعال سازی بستههای هوشمند اینترنت تعدادی از مشترکان دائمی، پذیرفته نشده و این دسته از مشترکان در صورتحساب خود هزینه استفاده از اینترنت با نرخ آزاد را متحمل شده باشند. مشترکانی که معتقدند جزو این دسته هستند جهت بررسی مشکل خود میتوانند با مرکز تماس همراه اول (9990) تماس بگیرند و خواهان بررسی مجدد صورتحساب خود شوند".