اتفاقهای بزرگ دیجیتال در سال 2014
دنیای اقتصاد: سال 2014 به پایان رسید و این گزارش قصد دارد به بررسی آنچه در دنیای تکنولوژی در 12 ماه گذشته اتفاق افتاده بپردازد. از همین رو سایت CAE به روایت اتفاقهای بزرگ تکنولوژیکی به همراه نکاتی که در سال 2015 باید مد نظر قرار داد، پرداخته است.
تلفنهای بزرگتر، تبلتهای کوچکتر
سال قبل با وجود گوشیهای هوشمند شگفتانگیزی که عرضه شدند چارهای نبود جر اینکه که به فبلتها کمی استراحت بدهیم. مرکز اصلی اتفاقات در سال 2014 رقابت بین عرضه بیشتر و بهتر موبایل و تبلت بود. آیفون6 پلاس 5/5 یکی از بزرگترین موارد در این زمینه بود که بالاتر از تلفنهای 6 اینچی همچون کهکشان سامسونگ و سونی سری Z، گوگل نکسوس 6، لومیای نوکیا 1520 و 320 و فلکس ال جی قرار گرفت. اما قرار است در 2015 چه چیزهایی را مشاهده کنیم؟
درحالیکه بیش از نیمی از همه مصرفکنندگان آمریکایی تبلتهای خود را تعویض کردند مجموع فروش تبلتها نشان از فروش80 میلیون و 400 هزار دستگاه تا پایان سال 2014 داشت. با توجه به این استقبال و شایعات ارائه تبلت تاشوی سامسونگ، نشان از آن دارد که در آینده از این تبلت بیشتر خواهیم شنید.
رونمایی تلویزیونهای 4K
تلویزیونهای فوقالعاده 4K تعریفی دیگر از رویای متخصصان و اهل فن در این زمینه بود که ارائه شد. چراکه در ایالات متحده به تنهایی، 000، 800 تلویزیون 4K با کیفیت فوقالعاده HD در سال 2014 فروخته شد که این رقم در مقایسه با حدود 154.000 دستگاه در سال 2013 بود. این تلویزیون نسل بعدی تجربه دیداری با رزولوشن حداقل 4 برابر استاندارد HD است. اما آنچه در سال 2015 شاهد خواهیم بود نشان میدهد که 3 میلیون نفر از زمره مصرفکنندگان تلویزیونهای 4K با قابلیت فوقالعاده HD باشند. فقط در ماه جاری آمازون اعلام کرد که از طریق مسنجر خرید آنلاین خود سرویسهای قابلتوجهی برای خدمات پشتیبانی تلویزیونهای 4K با قابلیت HD ارائه کرده است. بر همین اساس بازیهای المپیک در ریودوژانیرو ممکن است نقطه اوجی برای پخش محتوای 4K با قابلیت فوقالعاده HD باشد.
تکنولوژیهای پوشیدنی شیکتر شدند
برای اولین بار در نمایشگاه CES، چهارسال پیش از اولین پوشیدنیهای اندامی رونمایی شد و از آن پس رشد این گروه از تکنولوژیهای پوشیدنی شروع شد. در رده wristwear، ساعت هوشمند 2 سونی، عینک کهکشان سامسونگ و دستبند مایکروسافت ارائه شدند. همچنین عینک شیشهای گوگل برای رقابت با عینک اینتل ارائه شد. اما آنچه در سال 2015 شاهد خواهیم بود: سازمان دیدهبان اعلام کردکه در انتظار اپل برای ارائه اولین ابداع خود در بهار خواهد بود و گارتنر پیشبینی کرده که نیمی از مصرفکنندگان با توجه به افزایش میل به خرید تجهیزات دستبندی در سال آینده ساعت هوشمند را جایگزین خواهند کرد. CEA انتظار دارد فروش این تجهیزات در سال 2015 به 400 میلیون دلار برسد.
امنیت سایبر در خط مقدم بود
سال گذشته یکی از مشکلات این بود که موسسه Ponemon اعلام کرد 43 درصد شرکتها در 12 ماه گذشته حملات سایبری گزارش کردهاند. تعدادی از شرکتهای کوچک باتجربه نیز با حملات سایبری بسیار گسترده مواجه شدند. بر این اساس سیمانتک گزارش داد که حملات هک در سال 2014 تا 62درصد افزایش یافته است؛ همچنین پروژه اینترنت تحقیقات پیو گزارش داد که تنها 23 درصد از کاربران اینترنت اعتقاد داشتند که اطلاعات شخصی شان امنیت لازم را دارد و در مقابل 46 درصد اعلام کردند اطلاعاتشان تا حدودی امن است و 26 درصد بر این باورند که امنیت اطلاعاتشان به اندازه کافی امن نیست. اما آنچه در سال 2015 شاهد آن خواهیم بود: تحقیقات فورستر پیشبینی 60 درصد از گزارش این سازمان در سال آینده حاکی از نقص داده خواهد بود. همچنین Pew گزارش کرد 61 درصد از کارشناسان اینترنت باور دارند این نقصها باعث آسیب گسترده تا سال 2025 خواهد شد.
اینترنت اشیا به جریان اصلی تبدیل شد
خانههای هوشمند به شبکههای هوشمند برای خدمات عمومی متصل شدند که از آن جمله کنترل و نظارت بیشتر بر مقولات محیطزیستی بود. در این سال نوآوریهایی از اینترنت ارائه شد که پیش از این در ذهن همه قرار داشت.
با همهگیر شدن این تکنولوژیها، این سوال به وجود آمد که مصرفکنندگان در حال خرید سختافزار تکنولوژی هستند یا لوازم خانگی اما آنچه در سال 2015 شاهد خواهیم بود؛ نشان از آن دارد: تحقیقات CEA در ماه اکتبر نشان داد که 20 درصد از خانوادههای دارای اینترنت پرسرعت قصد دارند حداقل یکی از دستگاههای خانههای هوشمند را در سال آینده خریداری کنند. به این ترتیب مجموع استفاده این تجهیزات در سال 2014 به 7/20 میلیون واحد و 9/35میلیون واحد 2017 میرسد.
چراغهای خلاقیت روشن شد
این یک واقعیت است که چراغهای بازاریابی در دنیای دیجیتال در حال ایجاد موقعیت، تعامل و ارتباط با مشتریان براساس محل استقرارشان هستند؛ به همین دلیل طیف وسیعی از سختافزارها و پروتکلها در این سال رشد داشتند و فقط سامسونگ به رقابت با iBeacon اپل پرداخت و این دو کمپانی به استفاده از فناوری بلوتوث LE روی
آوردند.
اما در سال 2015 شاهد آن خواهیم بود: تحقیقات فورستر اعلام کرد که سال2015 سال برکت برای فروشگاههای دیجیتال خواهد بود بهدلیل اینکه فروشگاههای هوشمند کوچک با دیگر همکاران دیجیتال خود ادغام خواهند شد و تجهیزات خود را برای خدمت بهتر به مشتریان افزایش میدهند.
Read more: https://www.donya-e-eqtesad.com/news/850741/#ixzz3NZ5WLK9H