اپراتورها

تلفن همراه

January 4, 2015
9:01 یکشنبه، 14ام دیماه 1393
کد خبر: 66323

تماس‌های تصویری هم‌چنان منتظرند

بیش از یک سال و نیم از قطع تماس‌های تصویری تلفن همراه می‌گذرد و همچنان مشترکان برای استفاده از این سرویس از طریق سیم‌کارت‌های خود به انتظار تصویب پیوست فرهنگی نشسته‌اند.
 
اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که به دنبال برخی اظهار نگرانی‌ها و ابهامات، تماس تصویری رایتل که در آن زمان تنها اپراتور ارائه‌کننده خدمات نسل سه یا 3G بود قطع شد.
 
پس از قطع این سرویس مسوولان مختلف در دوره‌های زمانی متعدد از پیگیری این مشکل خبر داده و هربار عنوان کردند که وصل مجدد این سرویس نیازمند تدوین و تصویب پیوست فرهنگی است. برهمین اساس در دوره‌های مختلف نسبت به تدوین چنین پیوستی اقدام شد، اما همچنان این سرنوشت این پیوست در هاله‌ای از ابهام باقی‌ مانده است.
 
طی این مدت حتی بارها از نصب مجدد تماسهای تصویری در آینده نزدیک خبر داده و یادآوری شد که با تدوین پیوست فرهنگی دیگر مشکلی برسر فعالیت این سرویس وجود نخواهد داشت.
 
با این وجود همچنان کاربران در بهره‌مندی از تماس تصویری از طریق سیم‌کارت‌های خود ناکام مانده‌اند و این در حالی است که برخی نرم‌افزارهای موبایلی به راحتی چنین امکانی را برای کاربران فراهم می‌آورد.
 
اما درباره این‌که در این مدت چه شده که چنین پیوستی طراحی و تصویب نشده، شاید تغییر دولت یکی از مواردی محسوب شود که کمی در این روند وقفه ایجاد کرد، اما با روی کارآمدن دولت جدید نیز این موضوع در دستور کار قرار گرفته و تلاش‌های مجددی در این زمینه صورت گرفت تا جایی که در برهه‌ای از زمان نه تنها شورای عالی فضای مجازی به تدوین این پیوست پرداخت، بلکه علاوه بر آن وزارت ارتباطات از دیدگاه خود پیوست دیگری را تدوین کرده و در نهایت هر دو پیوست را برای تصویب به رییس شورا یعنی رییس جمهوری تحویل دادند.
 
حال چند ماهی از این موضوع می‌گذرد در جلسات شورای عالی فضای مجازی همچنان صحبتی از این پیوست به عمل نیامده و سرانجامی برای آن مشخص نشده است. از سوی دیگر با ورود اپراتورهای دیگر به عرصه ارائه خدمات نسل سه این نگرانی ایجاد شد که دسترسی به سرعت بالای اینترنت مشکلاتی را ایجاد کند اما در همان دوره وزیر ارتباطات در پاسخ به این نگرانی‌ها اظهار کرد: اعلام می‌کنیم که موضوع فرهنگ و اخلاق هم در نسل سوم و هم در نسل‌های بالاتر جزو دغدغه‌های اصلی ما و همکاران ما محسوب می‌شود و به همین دلیل پیوست فرهنگی خاصی را تهیه و برای رییس جمهور ارسال کرده‌ایم.
 
محمود واعظی همچنین اظهار کرد: مراجع عظام نسبت به این موضوع نگرانی‌هایی دارند اما باید این نکته را نیز مدنظر داشته باشیم که ما در مذاکراتی که با اپراتورها داشتیم قرار گذاشتیم تا زمانی که این پیوست به تصویب مراجع ذیربط خود نرسیده، ارائه‌ی آن دسته از خدماتی که نمی‌توانیم بر روی آن نظارت داشته باشیم ممنوع باشد.
 
وی همچنین یادآور شد: علاوه بر رایتل که مدتی است به دلیل به تصویب نرسیدن پیوست فرهنگی در ارائه تماس تصویری با محدودیت مواجه شده از دو اپراتور امضایی گرفته شده که در زمان ارائه‌ی نسل سه این ملاحظات را رعایت کنند.
 
وزیر ارتباطات اطمینان خاطر داده بود که مسائل فرهنگی و اخلاقی مورد توجه وزارت ارتباطات قرار خواهد داشت.
 
محمد حسن انتظاری – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور – نیز مرداد ماه امسال از پایان فرآیند تهیه و تصویب پیوست فرهنگی سرویس‌های اپراتورهای نسل سوم و بالاتر تلفن‌های همراه در کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوا برای تصویب در جلسه شورای عالی فضای مجازی خبر داد و گفت: کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور با برگزاری جلسه‌های کارشناسی متعدد با نهادها، صاحب نظران و نمایندگانی از جامعه نخبگانی کشور در این حوزه به منظور بررسی و نیازسنجی خدمات اپراتورهای نسل سوم و بالاتر تلفن همراه و همچنین توجه به نظرات فقهی مطرح شده درخصوص موضوع پیوست فرهنگی که سرویس تماس تصویری نیز جزئی از آن محسوب می‌شود، با تصویب آیین‌نامه‌های این پیوست آن را برای تصویب نهایی در جلسه شورای عالی فضای مجازی ارایه کرد.
 
وی افزود: در این پیوست ضمن تبیین جایگاه و نحوه تعامل با خدماتی چون پیام کوتاه، پیام چند رسانه‌ای، آهنگ پیشواز، تماس تصویری، اینترنت و بسته‌های نرم‌افزاری که از سوی اپراتور ارایه شده، بر نقش اساسی کاربران در بهره‌برداری از این خدمات تأکید شده و علاوه بر آن اپراتورها ملزم شده‌اند تا بسته‌های خدماتی و محتوایی مختلفی را به تناسب سن، نیاز و خواسته کاربران با حفظ ارزش‌های تربیتی، اخلاقی، دینی و فرهنگ ایرانی – اسلامی در اختیار آنها قرار دهند.
 
حال در شرایطی که بیش از چهار ماه از تدوین پیوست فرهنگی در شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات می گذرد همچنان هیچ یک از این دو بسته پیشنهادی به عنوان پیوست نهایی تصویب نشده و همچنان سرانجام این پیوست و فعالیت هایی که نیاز به تصویب آن دارند در اما و اگر مانده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.