شرکت خدماتدهنده خدمات رایانش ابری BOX سرانجام به بورس قدم گذاشت و ارزش آن تا ۷۰ درصد بالا رفت.
شرکت BOX با قیمت ۲۰ دلار به ازای هر سهم وارد بورس شد اما این قیمت به ۱۴ دلار رسید و حالا روی 78/23 دلار ثابت شده است. یکی از مهمترین شرکتهای عرصه رایانش ابری است که در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد و خیلی زود با جذب سرمایهگذاران ارزش خود را به ۵۶۴ میلیون دلار رساند و پیش از حضور در بورس ارزش آن چیزی حدود 4/2 میلیارد دلار بود. مدیرعامل کاریزماتیک و جوان این شرکت Aaron Levie راه طولانی را برای رسیدن به چنین نقطهای طی کرده است. Levie یک کارآفرین زاده شد در حالی که همسن و سالانش مشغول اسکیتبازی و بازیهای ویدئویی بودند، او و تعدادی از دوستان کودکیاش در حال راهاندازی استارتآپهایی در عرصه تکنولوژی بودند. او تنها در دوران نوجوانی بیش از ۱۵ شرکت را به راه انداخت. در دوران دانشجویی او شرکت ذخیرهسازی آنلاین BOX را به همراه یکی از دوستان کودکیاش به نام Dylan Smith به راه انداخت و از آن زمان که تمرکزش را روی این شرکت گذاشت تا به امروز دیگر به عقب بازنگشت.
او در سال ۲۰۱۳ در مصاحبهای با فوربس گفت: من الان در نقطهای از زندگی هستم که در دوازده سالگی رویایش را داشتم. در آن زمان هیچ کار دیگری مرا جذب نمیکرد و تنها به این فکر میکردم که یک شرکت بزرگ به راه بیندازم و اکنون اینگونه شده است.
ایده BOX چیزی ورای به اشتراک گذاشتن فایلهای شخصی بود هرچند BOX در همین زمینه هم فعالیتهای زیادی را انجام داد ازجمله ارائه رایگان فضای به اشتراکگذاری فایل برای برخی مشتریان برندهای موبایل که بعدا این را به مشترکان عادی هم تعمیم داد. باکس تصمیم گرفت روی پلتفرمهای رایانش ابری سازمانی هم کار کند و آخرین تحقیقات نشان میدهد در حال حاضر ۹۹ درصد از ۵۰۰ شرکت برتر به انتخاب مجله Fortune از باکس استفاده میکنند و به همین جهت تعداد مشترکان BOX حالا به بیش از ۲۰ میلیون نفر کاربر در سراسر جهان رسیده است.
پردرآمد و پرهزینه
یک سال قبل وقتی BOX نخستین گزارشهای مالیاش را برای آماده شدن به بورس منتشر کرد، میزان هزینههای آن، بازار را شوکزده کرد. هرچند بخش قابلتوجه درآمدهای شرکت باکس ناشی از مشتریان بزرگتر و سرویسهای enterprises بود که طی این سالها به سرعت به سراغ شرکتهایی چون باکس آمده بودند اما میزان هزینههای این شرکت نیز بسیار بالا بود. بازار رایانش ابری در همین زمان یکی از روبه رشدترین بازارها و دارای رقبای گسترده و مشهوری از قبیل DropBox، گوگل، اپل و مایکروسافت است. همین فضای بسیار رو به رشد و متغیر باعث شد که شرکت BOX چندینبار ورود به بورس را به تاخیر بیندازد. اما چرا BOX در مقایسه با شرکتهای مشابه خود چنین هزینهای میکند؟ مدیرعامل این شرکت میگوید: وقتی شرکت Salesforce بازار CRM را در دست گرفت، هیچ شرکتی حاکمیت این بازار را در اختیار نداشت و شرکتهای موجود در این عرصه هم از غولهای صنعت تکنولوژی نبودند اما زمانی که ما به این تجارت قدم گذاشتیم شرکتهایی چون IBM، EMC و مایکروسافت و حتی چندین رقیب بزرگ در آن حضور داشتند.
Levie میگوید: ما در این مسابقه خود را ملزم به بودن در بالای جدول میدانیم و برای این منظور باید عوامل جذاب رقابتی بیشتری در مقایسه با رقبا روی میز بگذاریم.
باکس هنوز هم در حال هزینه کردن زیادی از جیب است و به نظر نمیآید بخواهد جلوی گسترش خود و در مقابل هزینه بیشتر را در این وضعیت بگیرد. چنین مدل مالی احتمالا چندان از نظر سرمایهگذاران جذاب نیست و این بزرگترین ریسک برای Levie و بیش از هزار نفر از کارکنان این شرکت در سیلیکون ولی، آستین، لندن، توکیو و پاریس است، اما واقعیت این است آنها عاشق BOX هستند. Levie میگوید: مدل درآمدی بر اساس حق عضویت متفاوت از مدل درآمدی است که امروزه بسیاری از شرکتها به طور سالانه میتوانند از بازار و مشتریانشان تخمین بزنند. ما همین الان حاشیه سود ۸۰ درصدی داریم و این در حالی اتفاق افتاده که ما در فروش و مارکتینگ روی مشتریانی سرمایهگذاری کردهایم که سود ناشی از آنها در یک دوره کاری یکساله قابل مقایسه نیست.
Levie اما حالا شادمانه به تجارتی مینگرد که خود از آغاز با آن همراه بوده و میگوید: روزی که رویای کودکی شما به تحقق بپیوندد قطعا روز خوبی برای شما است.