اپراتورها

تلفن همراه

February 21, 2015
23:10 شنبه، 2ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67692

تالیا 3G ندارد!

حدود شش ماه از ورود اپراتورهای مختلف کشور به عرصه ارائه خدمات نسل سه می‌گذرد اما با اینحال همچنان دسترسی به 3G برای مشترکان تالیا امکان پذیر نیست.
 
اردیبهشت ماه سال 1392 مدیر عامل وقت شرکت ارتباطات تالیا از تصمیم این شرکت برای بسترسازی ارائه خدمات نسل سوم ارتباطی خبر داد و گفت: البته در حال حاضر اپراتور سوم ارائه کننده انحصاری 3G به شمار می‌رود و تالیا هم مانند سایر اپراتورها چاره‌ای جز احترام گذاشتن به این دوره نخواهد داشت.
 
حال حدود دو سال از این صحبت می‌گذرد و در شرایطی که تمام اپراتورهای موبایل به ارائه خدمات نسل سه پرداخته‌اند همچنان مشترکان تالیا در دسترسی به این خدمات با محدودیت مواجهند.
 
این در حالی است که تالیا زیرمجموعه شرکت مخابرات ایران به شمار می رود و این شرکت مجوز ورود آزمایشی به عرصه ارائه خدمات نسلهای بالاتر ارتباطی را دریافت کرده و بر همین اساس حدود شش ماه است که همراه اول به ارائه این خدمات پرداخته است.
 
طبیعی است با توجه به شرایط خاص تالیا، سرمایه گذاری این شرکت برای ورود به نسل‌های بالاتر ارتباطی توجیه اقتصادی ندارد اما با این وجود سال گذشته مدیرعامل وقت این شرکت در گفت‌وگویی با ایسنا تاکید کرده بود: یکی از مهمترین دغدغه‌های تالیا اهمیت دادن به نیازهای مشتری است و در راستای احترام به نیازهای مشتری در تلاشیم زیرساخت‌های لازم برای ورود به عرصه 3G را فراهم کنیم تا پس از پایان دوره انحصار ما هم بتوانیم این خدمات را ارائه کنیم چرا که منطقی نیست ما برای ارائه این خدمات منتظر بمانیم تا دوره انحصار به پایان برسد و ما آن گاه زیرساخت‌های خود را آماده کنیم.
 
فریبرز نژاد دادگر در پاسخ به این سوال که آیا تعداد مشترکان شبکه تالیا آن اندازه هست که ورود به این عرصه و وارد کردن این تکنولوژی برای این شرکت مقرون به صرفه باشد گفته بود: به هر حال نگاه ما برای ورود به عرصه ارائه خدمات نسل سوم به این شکل است که کاربرانمان از خدمات ما رضایت داشته باشند. در این میان تعداد مشترکان هم اهمیت چندانی ندارد و مهم آن است که کاربران ما خدمات خوبی دریافت کنند. از نظر هزینه‌ها نیز معمولا هرچه تکنولوژی‌ها پیشرفته‌تر می‌شوند هزینه‌های تمام شده آن‌ها پایین‌تر می‌آید.
 
صابر فیضی -عضو هیات مدیره تالیا – نیز بعدها در پاسخ به این سئوال که در نهایت چه سرنوشتی در انتظار تالیا و مشترکان آن خواهد بود؟ اینگونه عنوان کرده بود که تالیا برای بهبود و بازسازی شبکه به اعتباری 200 میلیارد تومانی نیاز دارد.
 
وی در عین حال یادآور شده بود: واقعیت این است که تالیا در یک مقطع زمانی تقریبا به کما رفت تا اینکه سهامدار آن تغییر کرد و پس از آن این شرکت منتظر احیاء شبکه است چرا که تجهیزات شبکه آن بسیار قدیمی است و به همین دلیل اکنون لازم است این بازسازی صورت بگیرد.
 
فیضی همچنین عنوان کرده بود: البته نوعی سرمایه‌گذاری مجدد در این شرکت صورت گرفته که اگر این مساله به نتیجه برسد قطعا در آینده وضعیت به مراتب بهتر از قبل خواهد شد.
 
وی درباره ارائه خدمات نسل سه توسط این شرکت را نیز اینگونه اعلام کرده بود که از آنجا که تالیا بخشی از مجموعه مخابرات ایران به‌شمار می‌رود و پروانه آن هم به اسم مخابرات ایران صادر شده، اگر قرار به ارائه‌ی 3G باشد تالیا هم این کار را خواهد کرد.
 
حال شش ماه از ورود اپراتورهای دیگر به عرصه ارائه این خدمات می گذرد و مشترکان تالیا فاقد امکان دسترسی به این خدمات هستند. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که طی هفته‌های اخیر، بر روی صفحه گوشی مشترکان تالیا عبارت 3G دیده می‌شود اما سیم کارتهای مشترکان آنتن نمی دهد.
 
به گزارش ایسنا شرکت تالیا به عنوان اولین شبکه مستقل پیش پرداخت تلفن همراه (Pre-Paid) از سال 1383 با استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شرکتهای زیمنس، آلکاتل و اریکسون و با مشاوره یکی از مشاوران GSM در دنیا (شرکت TELE2 ) آغاز به کار کرد.
 
این شبکه به طور رسمی از سوم خرداد ۱۳۸۴ ابتدا در تهران و به تدریج در سایر شهرها و مراکز استان‌ها سرویس دهی خود را آغاز کرد و درسال 1391 شرکت تعاونی مجتمع صنعتی رفسنجان، سهامدار ۴۳ درصدی خود در اولین پیمانکار- اپراتور تلفن همراه اعتباری تالیا را فروخت. اما در ادامه و تاکنون تالیا به دلایل مختلف با فراز و فرودهایی مواجه شده و ظاهرا منتظر تصمیم‌گیری مسوولان است.
 
در حال حاضر ۴۳ درصد سهام پروژه تالیا متعلق به شرکت گسترش ارتباطات تالیا و ۵۷ درصد متعلق به شرکت مخابرات ایران است و پیش از این اینگونه عنوان شده بود که قرار بر آن است که همراه اول، سهام گسترش ارتباطات تالیا را خریداری کرده و به این ترتیب سیم‌کارت‌های تالیا به همراه اول منتقل ‌شوند که البته با گذشت چندین ماه از طرح این موضع همچنان اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.