بازی

فناوری اطلاعات

February 25, 2015
11:58 چهارشنبه، 6ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67824

بازی‌ساز ها رتبه‌بندی می‌شوند

طرح رده‌بندی شرکت‌های بازی‌سازی به منظور سهولت در ارایه تسهیلات حمایتی به بازی‌سازان و هدفمندسازی آن اجرایی می‌شود.
 
مهرداد آشتیانی مدیر واحد تولید بنیاد با اعلام اینکه حمایت از بازی‌سازان هدفمند خواهد شد، گفت: براساس مصوبه کمیسیون ارتقای محتوای شورای عالی فضای مجازی، قرار است شرکت‌های بازی‌سازی برای دریافت حمایت‌های نقدی و غیر نقدی رتبه‌بندی شوند. 
وی گفت: برای اجرای طرح یاد شده، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان متولی رده‌بندی  شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.
آشتیانی به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمینه اجرای طرح رده‌بندی شرکت‌ها پرداخت و افزود: مسوولان و کارشناسان بنیاد برای رسیدن به فرآیند، سازوکار و برنامه مناسب در حدود چهار ماه وقت صرف کرده‌ و به عنوان خروجی، سیستمی را برای امتیازدهی و رتبه بندی شرکت‌های بازی‌ساز طراحی کرده‌اند.
مدیر واحد تولید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه شاخص‌های در نظر گرفته شده در زمینه رده‌بندی بازی‌سازان مرتبط با  شرکت‌ها (یا گروه‌های بازی سازی)، تولیدات و نیروهای انسانی آنها است، گفت: رتبه شرکت‌ها با توجه به فرمول وزن‌داری از مجموع این پارامترها ارزیابی و امتیاز نهایی آنها به دست خواهد آمد. 
آشتیانی در مورد شاخص‌های رتبه‌بندی شرکت‌ها یا گروه‌های بازی‌سازی توضیح داد: این شاخص‌ها شامل شاخص‌های عمومی شرکت یا گروه، تولیدات و محصولات شرکت یا گروه و نیروی انسانی موجود شرکت یا گروه است. هر یک از این شاخص‌ها دارای معیارهایی هستند که امتیاز را مشخص خواهند کرد. به عنوان مثال نیروی انسانی فعال در شرکت‌های بازی‌سازی  بر اساس سطح علمی و تخصص، مدارک تحصیلی و  فعالیت در حوزه‌های علمی و صنعتی مورد بررسی خواهند گرفت.  همچنین پروژه‌ها و محصولات تولید شده در شرکت‌ها نیز بر اساس کیفیت محصولات تولیدی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. البته امتیاز محصولات تولیدی شرکت‌ها و سطح کیفی و کمی آنها روی امتیاز شرکت‌ها تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.
وی گفت:  تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، لیست بیمه و سایر مشخصات عمومی شرکت در قالب شاخص‌های عمومی مورد توجه قرار خواهند گرفت.
آشتیانی در مورد فواید رده‌بندی شرکت‌های بازی ساز گفت: هدف از اجرای این طرح، هدفمند کردن حمایت‌های صورت گرفته است. شرکت‌هایی که دارای عقبه جدی‌تر و کیفی‌تری در حوزه بازی سازی باشند مشمول حمایت‌های بیشتری خواهند شد.
مدیر واحد تولید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افزود: بنابراین میزان حمایت نقدی و غیر نقدی بر اساس رتبه‌بندی‌های محاسبه شده صورت می‌گیرد. البته شرکت‌های بازی سازی که رتبه کمی در یافت کرده‌اند و یا در فرصت تعیین شده قادر به ثبت اطلاعات خود نبودند نباید نگران باشند چون  سیستم رتبه‌بندی شرکت‌ها  هر شش ماه یکبار به روز رسانی خواهد شد.
آشتیانی در مورد نحوه درج اطلاعات شرکت‌های بازی‌ساز گفت: برای اینکه مشکلی برای رفت و آمد شرکت‌های متقاضی وجود نداشته باشد، سامانه‌ای نرم‌افزاری تهیه شده و  به شکل آنلاین در دسترس شرکت‌ها قرار خواهد گرفت. علاقه مندان می‌توانند برای ثبت اطلاعات به  نشانی iranrate.ir مراجعه کنند.
مدیر واحد تولید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه طرح رده‌بندی شرکت‌های بازی سازی به منظوری بهره‌مندی بازی‌سازان از انواع  حمایت هایی که توسط بنیاد ارایه می‌شود راه اندازی شده است گفت: به منظور استفاده از هرگونه سرویس یا حمایتی که توسط بنیاد ارایه می‌شود، شرکت‌ها ملزم به داشتن رتبه بندی 
هستند.
وی گفت: بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها در حال تعامل است تا حمایت‌های آنها نیز با نظرکارشناسی بنیاد هدفمند شود. در این خصوص بسیاری از سازمان‌ها نیز مشتاق هستند از سیستم رده‌بندی ایجاد شده بنیاد برای سرویس‌دهی نقدی و غیر نقدی استفاده کنند. بنابراین رتبه‌بندی شرکت‌ها در سامانه بنیاد به شرکت‌ها و گروه‌ها این امکان را می‌دهد تا از هر نهاد مرتبط با گیمی که در آینده نزدیک بخواهند سرویس یا حمایت دریافت کنند، اینکار را با توجه به رتبه‌ای که دارند انجام دهند.
مدیر واحد تولید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مورد به بسته حمایتی در نظر گرفته شده برای شرکت‌های بازی ساز توضیح داد: دو بسته کلی می‌توان برای شرکت‌ها در نظر گرفت،  یکی بسته حمایتی سرویس‌هایی هستند که جنبه حمایت نقدی پیدا می کنند و دوم بسته‌ها و سرویس‌هایی که جنبه غیرنقدی دارند.
وی افزود: در حوزه حمایت نقدی، بنیاد برای حمایت از بازی‌سازان اقدام به ارایه وام با بهره کم بانکی می‌کند. در این زمینه حجم وامی که شرکت‌ها بازی‌سازی دریافت می کنند با رتبه‌ای که در سایت رده‌بندی بازی سازان دریافت خواهند کرد ارتباط مستقیم دارد. در زمینه حمایت‌های غیر نقدی، حمایت‌ها می‌تواند، سرویس‌ها و سیستم‌های حمایتی تبلیغاتی باشد که در این مورد  سه بسته تبیلغاتی طلایی، نقره‌ای و برنزی در نظر گرفته شده است که شرکت‌ها نیز می‌توانند بر اساس رتبه خود از این بسته‌های تبلیغاتی بهره‌مند شود.
آشتیانی یاد آور شد: شرکت‌های متقاضی که دارای شناسه رتبه بندی باشند، می‌توانند از سرویس‌های ارایه شده توسط بنیاد همانند آزمایشگاه بازی‌های موبایل، انستیتوملی بازی سازی و مرکز رشد بهره‌مند شوند.
مدیر واحد تولید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مورد نحوه رده‌بندی بازی‌سازان مستقل توضیح داد: در سایت رده بندی دو بخش در  نظر گرفته شده که یکی برای گروه‌های بازی‌سازی و دومی برای شرکت‌های بازی‌ساز است.
وی گفت:  شرکت‌ها بازی‌ساز  از 3 اسفند تا 29 فروردین ماه سال 1394 فرصت دارند تا برای تکمیل فرم به سامانه رده‌بندی شرکت‌های بازی‌ساز مراجعه کنند و همزمان کار رده‌بندی شرکت‌ها نیز آغاز خواهد شد. وی یاد آور شد: پس از رتبه‌بندی،  شرکت‌ها می‌توانند طرح‌های خود را برای استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده به بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای ارسال نمایند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.