چرا Valve به دنیای واقعیت مجازی قدم می گذارد؟ چرا والو استیم ماشین و استیم کنترلر می سازد؟ چرا والو سیستم عامل خود را مبتنی بر لینوکس ساخته؟ چرا والو موتور بازی سازی اش، سورس انجین را به رایگان عرضه می کند؟ این ها همه برای استیم است.
فروشگاه مجازی والو به نام استیم، ۱۲۵ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد. والو چگونه این فروشگاه را بزرگ و بزرگ تر می کند؟ هفته پیش، گیب نِویل، مدیر والو در GDC 2015 توضیحاتی در این مورد ارائه داد:
ما سعی می کنیم رابط های استانداردی و ابزاری استاندارد بسازیم تا دیگران از آن استفاده کنند. به این دلیل که، صادقانه، وقتی مردم بازی از استیم می خرند، ما پول مان را در می آوریم. خُب؟ بنابراین، ما سعی می کنیم که به آینده فکر کنیم و سرمایه گذاری های بلند مدت را روی پی سی گیمینگ انجام دهیم که پس از چند سال افت در حال بازگشت است.
نکته بسیار مهمی اس. شاید شما نمی دانستید اما والو میلیون ها دلار از استیم درآمد دارد. مشخص نیست که دقیقا این مبلغ چقدر است بنابراین چند مفاد برای اثبات این ادعا در نظر می گیریم:
اخیرا، تعداد کاربران فعال استیم از مرز ۱۲۵ میلیون گذشت. توجه کنید که این تعداد تمام اکانت ها نیست، بلکه در مورد عمده اکانت هایی صحبت می کنیم که حداقل هر از گاهی فعال هستند.
مجموعه استیم بیش از ۴۵۰۰ بازی دارد و این رقم فاقد بسته های الحاقی و نرم افزارهای غیر بازی است.
والو تقریبا ۳۰ درصد از هر خریدی که در استیم انجام می شود را برای خود محفوظ نگه می دارد.
۳۰ درصد! که البته برای همه بازی ها نیست و تعداد زیادی بازی Free to Play وجود دارد. بنابراین ۳۰ درصد ذکر شده روی تمام بازی ها اعمال نمی شود اما چندان هم دورتر از این رقم نیست. برای اینکه بدانیم این آمار و ارقام دقیقا چه معنایی در خود گنجانده اند، نگاهی به پرونده شکایت سگا و THQ بر سر سود حاصل از فروش Company of Heroes 2 روی استیم می اندازیم.
بنابر گزارش یوروگیمر در سال ۲۰۱۳، تعداد ۲۰۷۵۵ نفر از سپتامبر ۲۰۱۲ تا ۲۴ ژانویه ۲۰۱۳ بازی Company of Heroes 2 را پیش خرید کردند. این مقدار، مبلغ ۱ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۳۰۱ دلار و ۲۹ سنت را به شرکت بازگرداند اما از آنجایی که والو ۳۰ درصد سهم خود را بر می دارد، به توسعه دهنده و ناشر ۷۰ درصد می رسد که در این مورد یعنی حدود ۹۴۱ هزار دلار!
۴ ماه پیش فروش یک عنوان، تقریبا حدود ۲۱ هزار نسخه، برای والو ثروتی معادل ۳۵۰ هزار دلار به همره داشته که طبیعتا باید صرف هزینه های سرور و پهنای باند مصرفی شود. این رقم ۳۵۰ هزار دلار حتی مربوط به فروش بازی هم نیست، بلکه در مورد پیش فروش عنوان است. و این فقط یک بازی میان هزاران بازی است.
بدون دادن عددهای مستقیم، نویل به ما گفت: “پی سی اخیرا کله گنده شده است. درآمد استیم نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته که به طور کلی، آنچه در فضای پی سی گیمینگ رخ می دهد را بازتاب می دهد.”
اداره کردن استیم تجارت بسیار سودمندی است.
اما حالا، در حقیقت تمام تجارت والو بر مبنای استیم پایه گذاشته شده. حالا من و شما نشسته ایم و مرتب غر می زنیم که والو یک بازی ساز است، چرا والو بازی نمی سازد؟ چرا Half-Life 3 ساخته نمی شود؟
پاسخ کوتاه این است که، چرا، والو بازی می سازد. Counter-Strike: Global Offensive و DOTA 2 پاسخ های اولیه هستند. والو بازی می سازد، اما به این قصد که تجربه های تجاری جدیدی در فضای استیم تجربه کند. Counter-Strike: Global Offensive، نمونه یک eSport موفق روی استیم است و DOTA 2 نمونه یک MOBA موفق روی استیم.
چرا سخت افزار؟
با استیم ماشین، استیم کنترلر، استیم لینک، استیم وی آر و لایت هاوس، والو حضوری گسترده در بازار سخت افزار را تجربه می کند. چرا؟ به این دلیل که همه در نهایت به استیم منتهی می شوند.
شاید متوجه شده باشید که بخش جستجوی استیم در دسامبر ۲۰۱۳ تغییراتی کرد و بخش بازی های واقعیت افزوده هم به آن اضافه شد. یا شاید از قابلیت استریم خانگی استفاده کرده باشید که در نوامبر ۲۰۱۳ فاز بتای آن آغاز شد. یا شاید پی سی خود را به اتاق نشیمن برده اید و با رابط کاربری Big Picture Mode که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد به بازی می پردازید.
همه این تلاش ها یک هدف کلی دارند: دامنه استیم باید گسترش پیدا کند. سخت افزارهایی که استیم در GDC نمایش داد، از استیم لینک و استیم کنترلر ۵۰ دلاری گرفته تا هدست واقعیت مجازی که با کمک HTC ساخته می شود، همگی به استیم ختم می شوند. والو طی سال های اخیر پایه ریزی کرده و حالا اینجاست.
استیم ماشین و استیم کنترلر بدون Big Picture Mode (که حالا به SteamOS تبدیل خواهد شد) وجود نداشتند، همانطور که Steam VR بدون فروشگاهی که پر از بازی های واقعیت مجازی باشد معنا ندارد.
خبر خوب این که، شاید تمام این اهداف به ثروتمندتر شدن والو کمک کنند اما به طور موازی، جامعه پی سی گیمینگ نیز رشد خواهد کرد.
همانطور که گیب نویل می گوید: “ابداعات سخت افزاری بسیاری وجود دارد: مانیتورهای ۴K و ۵K، جی-سینک، مانیتورهای ۱۴۰ هرتزی و همه چیزهای دیگری که هستند. بنابراین از نقطه نگاه ما، می نشینیم و به خودمان می گوییم که چه حرکتی سودمند خواهد بود؟ چگونه می توانیم پی سی گیمینگ را به پیش برانیم؟”
جوابی که وی به آن رسیده احتمالا ورود به فضای استریم و واقعیت مجازی با نرم افزارها و سخت افزارهای جدید و همچنین تسخیر اتاق نشیمن است. شرکتی که بزرگترین سرویس فروش بازی دیجیتال دنیا را در اختیار دارد از پس اینکار بر می آید.