6 طرح مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد در پایان سال 93 رونمایی شد.
مرتضی موسویان، رییس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد این طرحها توضیح داد: نخستین طرح محقق شده مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال توسعه مرکز داده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این طرح به منظور پاسخگویی به نیازهای این وزارتخانه جهت زیرساختهای لازم برای استقرار پورتالها، سامانههای ارتباطی و سیستمهای اتوماسیون اداری در دستور کار مرکز قرار گرفت که مرحله نخست آن آماده و در سال 93 و در این دوره وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید راهاندازی شد.
وی با بیان این که رایانامه فرهنگ (فرهنگ میل) دومین طرح راهاندازی شده است گفت: پیش از راهاندازی این طرح، خلا پستالکترونیکی ویژه اصحاب فرهنگ و هنر برای تبادل اطلاعات احساس میشد که با راهاندازی رایانامه فرهنگ اصحاب فرهنگ و هنر میتوانند با آسودگی بر بستری امن، پیامهای الکترونیکی خود را نگهداری کنند و انتقال.
موسویان گفت: راهاندازی بستر ارتباط پرسرعت و امن مراکز و ادارات کل استانهای وزارت ارشاد سومین طرح راهاندازی شده است. یکی از مشکلاتی که تمامی سازمانها در ابعاد بزرگ با آن دست به گریبان هستند، ارتباط بین مراکز و ادارات مختلف آن سازمان در نقاط مختلف کشور است.
وی افزود: انجام انتقال داده و به اشتراک گذاری فایلها، استفاده از سامانههای اداری و اتوماسیون مشترک از جمله مواردی است که وجود بستر ارتباطی مناسب، امن و با سرعت بالا را میطلبد. با راهاندازی بستر ارتباط پرسرعت و امن، مراکز و ادارات استانها می توانند با اتصال به شبکه، ارتباطات خود را محقق سازند.
وی از لوگوی هوشمند دیجیتال به عنوان چهارمین دستاورد حوزه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال نام برد و گفت: این طرح در راستای افزودن ساز و کارهای ایجابی جهت بهره برداری مطلوب کاربران از فضای مجازی، به پایگاههای اینترنتی ثبت شده در دستور کار حوزه فناوری اطلاعات قرار گرفت.
رییس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ گفت: براساس این طرح به پایگاههای اینترنتی که مراحل احراز هویت و تثبیت خود را طی کرده و تمام مجوزهای لازم برای فعالیت را دارند، یک لوگوی دیجیتال اعطا میشود که در صفحه اول پایگاهها قابل مشاهده خواهد بود. بنابر اعلام دست اندرکاران مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، از مزایای این لوگو این است که کاربران با مشاهده آن از اطمینان خاطر نسبی در مورد پایگاه مذکور و محتوای آن برخوردار خواهند شد.
وی افزود: علاوه بر این، با کلیک بر روی این نماد اطلاعاتی در خصوص رسانه از جمله نام مدیر مسئول، اطلاعات مربوط به ثبت صادر شده، مجوزهای فعالیت و رده بندی قابل مشاهده است.
موسویان گفت: طرح ملی فرهنگیار پنجمین دستاورد حوزه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، به منظور ارتقای دانش و مهارت عمومی مردم در استفاده صحیح از رسانههای دیجیتال، همچنین بسط، گسترش و نشر محتوای فرهنگی ایرانی- اسلامی در فضای مجازی، آشنایی با فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی، آسیبهای این حوزه و چگونگی برخورد و مواجهه با آن راهاندازی شد.
تهیه، انتشار و رونمایی از 10 عنوان کتاب در حوزه مطالعات راهبردی فضای مجازی آخرین رونمایی مهم مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ بود. این کتابها که به همت مطالعات راهبردی مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال تدوین شدهاند به بررسی چالشها و آینده پیش روی فضای مجازی میپردازند.
رسانههای دیجیتال در جهان عرب، برنامهها و چشم اندازها، آینده پژوهی فناوری اطلاعات، سرمایهگذاری در کسب و کارهای نوپا، بازیکاری (نگاهی به شکل گیری مفهومی نو در عرصه فضای مجازی و کاربردهای آن)، رایانش ابری و نقش آن بر تولید محتوا در ایران، اخلاق فناوری اطلاعات. این کتاب را در خانه دانلود، درآمدی بر آسیب شناسی بازیهای رایانهای در ایران، رسانههای اجتماعی و شبکههای اجتماعی مجازی، درآمدی بر آموزش آنلاین در ایران و دنیا از نگاه سیاست گذاری حاکمیتی عناوین این 10 کتاب است.
وی همچنین گفت: در سال 94 کنترل بر اعطای هولوگرامها به موسسات نرمافزاری سپرده میشود. این امر از طریق پنلهای مکانیزه شده و پس از نهایی شدن محصول محقق خواهد شد.
وی افزود: طرح کنترل بر اعطای هولوگرامها به موسسات نرمافزاری در سه ماهه اول سال 94 اجرایی میشود.
رییس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آموزش ناشران مکتوب و ترغیب ناشران مکتوب به سمت نشر دیجیتال از دیگر برنامههای مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 94 به شمار میرود.
موسویان گفت: یکی از اهداف حرکت ناشران سنتی به سمت دیجیتال این است که ناشران سنتی، ناشرینی هستند که دارنده محتوا هستند و این در حالی است که صنعت نشر دیجیتال با افول کارهای فاخر مواجه است.