سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 6, 2015
13:08 دوشنبه، 17ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68691

80 درصد مردم هنوز دوست دارند در بازار راه بروند

خریداران کالاهای کامپیوتری گزینه‌های زیادی برای انتخاب محل خرید کالای مورد نظر پیش رو دارند.از بازار خرید و فروش کامپیوتر و نمایندگی‌های فروش گرفته تا شرکت‌های عرضه‌کننده و فروشگاه‌های اینترنتی و زنجیره‌ای؛ همه و همه زنجیره‌ای را برای رفع نیاز خریداران تشکیل داده‌اند. اما خرید به چه شیوه‌ای امن و از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر است؟
 
 
  جدال خرید سنتی و مدرن 
خریداران کالاهای کامپیوتر به دو دسته تقسیم شده‌اند که دسته اول به شیوه سنتی خرید یعنی مراجعه به بازار و فروشگاه یا نمایندگی‌های فروش پایبند هستند و خرید هر کالایی حتی یک ماوس را به صورت حضوری انجام می‌دهند و دسته دوم نیز به شیوه اینترنتی و خرید از فروشگاه‌های مجازی توجه نشان می‌دهند.به گفته آگاهان، اگر چه خرید از فروشگاه‌های مجازی در حال رشد است؛ اما با این حال خرید حضوری گزینه‌ای قابل اعتمادتر نزد خریداران ایرانی محسوبی می‌شود.
محسن روحی، از فعالان بازار کامپیوتر در این زمینه می‌گوید: اگر چه فروشگاه‌های مجازی رشد زیادی در سال‌های اخیر داشته و توانسته‌اند توجه خریداران را جلب کنند، اما همچنان بازار پایگاهی قدرتمند برای خرید اجناس کامپیوتری است. چرا که خریدار احساس می‌کند باید کالایی که قصد خرید آن را دارد از نزدیک بررسی کنند و سپس برای خرید تصمیم بگیرد.
یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید: حجم خرید حضوری همچنان بیش از خرید اینترنتی است و حتی برخی از خریداران برای انتخاب یک حافظه فلش مدت‌ها وقت می‌گذارند و بین فروشگاه‌های مختلف قیمت و ویژگی‌های فنی را بررسی و مقایسه می‌کنند و سپس برای خرید اقدام می‌کنند.
به گفته این فعال بازار، همین موضوع موجب شده است که بازار سر پا بایستد و به حیات خود ادامه دهد.اما خرید سنتی هم داستان خود را دارد. 
به گفته کارشناسان در شرایط فعلی اکثر خریداران ترجیح می‌دهند کالای مورد نظر را از نمایندگی‌های فروش و یا حتی شرکت‌های عرضه‌کننده خریداری کنند و تعداد کمی به خرید کالا از فروشگاه‌های شخصی می‌پردازند. این موضوع در مورد محصولات برندهای فاقد نمایندگی در ایران مانند اپل محسوس‌تر است.
  آمار و ارقام چه می‌گوید
بر اساس اعلام باشگاه فعالان آی‌سی‌تی، بیش از 41 درصد از خریداران کالاهای کامپیوتری در ایران ترجیح می‌دهند کالای مورد نظر خود را از نمایندگی‌های فروش مستقر در بازارهای کامپیوتر خریداری کنند و 23.3 درصد از خریداران نیز به فروشگاه‌های خرده‌فروش در بازارهای کامپیوتر اعتماد کرده و کالای ورد نظر را از این فروشگاه‌ها خریداری می‌کنند.
این گزارش می‌افزاید که در حدود 21.6 درصد از خریداران نیز خرید خود را از فروشگاه‌های مجازی انجام می‌دهند که البته این رقم رو به رشد است.
13.9 درصد از خریداران نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای را برای خرید کالای مورد نظر انتخاب می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.