اپلیکیشن

تلفن همراه

April 11, 2015
15:45 شنبه، 22ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68861

اپلیکیشن های پیام صوتی در یک دقیقه چقدر دیتا مصرف می کنند؟

اپلیکیشن‌هایی که امکان تماس صوتی بر بستر اینترنت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند این روز‌ها به بالاترین حد محبوبیت خود رسیده‌اند. در این پست به بررسی "میزان دیتای مصرفی" ده اپلیکیشن برتر در زمینه تماس صوتی برای یک دقیقه مکالمه و مقایسه‌ی آن‌ها خواهیم پرداخت. با زومیت همراه باشید.
 
اپلیکیشن‌های زیادی برای برقراری تماس صوتی بر بستر اینترنت ساخته و منتشر شده‌اند که نام‌هایی مانند Viber ،line، whatsapp و… از شناخته‌شده‌ترین آنها به شمار می‌روند. کیفیت تماس صوتی در هر کدام از این اپلیکیشن‌ها متغیر و ممکن است کیفیتی که در تماس‌های صوتی وایبر وجود دارد، در اپلیکیشن Line وجود نداشته باشد. بدیهی است که هر چه کیفیت صدا بالاتر باشد طبیعتا حجم بالاتری هم از دیتای اینترنتی مصرف خواهد شد. برای برخی از کاربران جهانی و نیز برای تمام کاربران ایرانی(!) کنترل روی مصرف اینترنت با توجه به قیمت‌های سرسام‌آور آن، امری ضروری است به‌طوری که شاید خیلی از کاربران از بسته‌های اینترنتی خود حتی برای مرور وب هم استفاده نکنند و تمام آن را به کم‌مصرف‌ترین کاربرد آن یعنی ارسال پیام‌های متنی از طریق وایبر یا … اختصاص دهند. به همین منظور آگاهی از اپلیکیشنی که کمترین دیتا را برای تماس‌های صوتی مصرف می‌کند برای بسیاری از کابران جالب خواهد بود.
 
در تست جالبی که توسط یکی از وب‌سایت‌های خارجی صورت گرفته است، 10 اپلیکیشن برتر و شناخته شده در زمینه‌ی تماس صوتی از جمله وایبر، واتس‌اپ و… در زمینه‌ی دیتای مصرفی، مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. روند انجام این آزمایش به این صورت بوده است که با هر کدام از این اپلیکیشن‌ها، یک تماس صوتی 60 ثانیه‌ای برقرار شده و بعد از پایان این یک دقیقه، حجم مصرفی توسط آن بررسی شده و در یک جدول به ثبت رسیده است. بعد از انجام این آزمایش برای 10 اپلیکیشن برتر در این زمینه، نتایج جالبی در زمینه‌ی دیتای مصرفی آن‌ها به دست آمده است. این تست به صورت استاندارد در بستر اینترنت 4G انجام شد با این‌حال در تست دومی که با اینترنت 3G انجام شد نیز نتایج یکسانی به دست آمد. با توجه به تست انجام شده و آنالیز دیتای مصرفی، کاملا مشخص است که برای برقراری یک اتصال بی‌نقص با نهایت کیفیت، تنها داشتن سرعت 3G (البته با سرعت جهانی) کافی است و نیازی به سرعت بالاتر همچون 4G وجود ندارد. تماس‌های انجام شده نیز به صورت دو طرفه بوده به این معنا که از هر تلفن به مدت 30 ثانیه با شخص مقابل تماس گرفته شده است.
 
همانطور که مشاهده می‌کنید اپلیکیشن Kakaotalk با مصرف تنها 320 کیلوبایت برای 60 ثانیه تماس صوتی، کمترین حجم مصرفی را داشته و در مقابل اپلیکیشن Skype با مصرف 880 کیلوبایت بیشترین حجم را برای مکالمه‌ی یک دقیقه‌ای به کار برده است. قرار گرفتن واتس‌اپ به عنوان دومین نرم‌افزار پرمصرف در زمینه‌ی تماس صوتی چندان امیدوارکننده نیست و بر خلاف سرعت بالا و مصرف کمی که این اپلیکیشن در زمینه‌ی پیام متنی برای کاربران به ارمغان آورده است، در تماس صوتی چندان قابل قبول ظاهر نشده است. هرچند که این موضوع می‌تواند به دلیل تازه بودن این امکان در واتس‌اپ باشد و شاید در آینده این حجم مصرفی بهینه‌تر شود.
در بین اپلیکیشن‌های محبوب و شناخته شده در بین کاربران ایرانی، Line با مصرف 374 کیلوبایت در دقیقه، بهترین گزینه برای کاربرانی است که تمایل به استفاده از سرویس تماس صوتی، و صرف کمترین هزینه برای آن را دارند. با وجود پایین‌تر بودن حجم دیتای مصرفی، صدای موجود در تماس صوتی لاین، بسیار واضح و با کیفیت است و می‌توان به نوعی آن را کامل‌ترین انتخاب دانست. اما اگر به دنبال کیفیت صدایی فراتر هستید و مکالمه‌ای با کیفیت فوق‌العاده عالی را تجربه کنید، باید 200 کیلوبایت بیشتر را تقبل کرده و از اپلیکیشن وایبر استفاده کنید. اپلیکیشنی کامل و فوق‌العاده‌ای که متاسفانه این روز‌ها دسترسی به آن برای کاربران ایرانی با مشکل همراه شده است. این اپلیکیشن دو پله پایین‌تر از لاین و سه پله بالاتر از واتس‌اپ قرار گرفته و اگر از بسته‌های محدود استفاده می‌کنید، انتخاب یکی از دو اپلیکیشن لاین یا وایبر، نسبت به اپلیکیشن واتس‌اپ معقول‌تر به نظر می‌آید. به خصوص که در تستی هم که توسط ما صورت گرفت، تفاوت کیفیت صدای مکالمه، در واتس‌اپ و وایبر، به شدت کم و قابل چشم‌پوشی بود.
 
نظر شما در این‌باره چیست؟ شما کیفیت کدام اپلیکیشن را بهتر می‌دانید و با توجه به نمودار مصرفی آن‌ها، کدام یک را انتخاب بهتری می‌دانید؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.