مدیرعامل شرکت مخابرات ایران معتقد است: قیمتهای میلیاردی برخی خطوط رند ثابت و همراه ارتباطی با مخابرات ندارد و طبق قانون مالک یک خط مجاز است برای آن قیمتگذاری کند.
بحث قیمت خطهای رند تلفن ثابت و موبایل موضوع تازهای نیست و گویی قیمتهای بالای این خطوط که در موارد متعدد حتی به رقمهای میلیاردی هم میرسد امری مرسوم و رایج شده است.
از سوی دیگر شرکت مخابرات نیز مدتی است واگذاری شمارههای خیلی رند را متوقف کرده و چه در زمینه تلفن ثابت و چه سیار خطهای خیلی رند واگذار نمیشود همین موضوع موجب شده در میان مردم و فعالان بازار این شائبه ایجاد شود که شرایط ایجاد شده در بازار سیاه خطهای رند، بعضا از سوی خود این شرکت مدیریت می شود.
حتی در موارد متعدد فعالان بازار سیم کارت و خطوط تلفن ثابت این گونه اعلام می کنند که ورود خطوط رند به بازار اغلب از سوی اشخاص مرتبط با شرکت مخابرات انجام میشود و به نوعی به شکل غیرمستقیم این شرکت در قیمت گذاری خطوط رند تعیین کننده است.
کاظم ابراهیمی – مدیر عامل شرکت مخابرات ایران – در گفتوگویی با ایسنا در این باره با تفکیک خطوط رند به خطهای ثابت و همراه اظهار کرد: در زمینه شمارههای تلفن ثابت کمیسیونی برای تصمیمگیری وجود دارد و علاقهمندان میتوانند از طریق سایت در مزایدههای این بخش شرکت کنند. در این میان براساس قوانین و مقررات مزایده، خط مربوطه قیمت گذاری واگذار می شود.
البته این اظهارات مدیر عامل مخابرات در شرایطی صورت می گیرد که خطوط رند تلفن ثابت به چهار گروه برنزی، نقرهای، طلایی و الماس طبقه بندی شده و دراین میان مدتهاست واگذاری شمارههای طلایی و الماس که رندترین شمارهها به شمار می روند انجام نشده است.
مدیر عامل مخابرات درباره تاثیر عدم واگذاری این شمارهها در شرایط بازار این گونه اعلام کرد که شمارههای رند کامل، غالبا مانند سالهای گذشته برای دوایر فنی مخابرات مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل این خطها همچنان حفظ شدهاند تا براساس سیاستهایی که بعدها تعیین میشود در مورد آنها تصمیم گیری شود.
اما ابراهیمی درباره خطوط رند موبایل نیز به سایت شرکت همراه اول اشاره کرد و گفت: برای واگذاری شمارههای رند همراه نیز از طریق سایت mci.ir پنلی در نظر گرفته شده که علاقهمندان می توانند از طریق آن به ثبت نام بپردازند و براساس قیمت و قوانین مزایده نسبت به خرید اقدام کنند.
وی ادامه داد: البته پس از واگذاری این شمارهها، کنترل آنها از دست مخابرات خارج می شود و ممکن است توسط افراد بازار کاذبی برای آنها ایجاد شود اما درنهایت این موضوع ارتباطی به شرکت مخابرات ندارد و تصمیم گیری درباره آن از دست ما خارج است.
ابراهیمی در پاسخ به این سوال که مخابرات با سیاستگذاریهای خود و کنترل شیوه عرضه سیمکارت تا چه اندازه می تواند چنین بازار کاذبی را کنترل کند توضیح داد: همان طور که اشاره شد ما دخالتی در بازار پس از فروش اول نداریم و نمی توانیم وارد این قضیه شویم چرا که ما خطی را براساس قوانین و مقررات واگذار کردیم و طبق قانون مالک جدید مجاز است به شیوه دلخواه برای خط واگذا رشد قیمت گذاری کند.
وی در توضیح این مطلب که در شرایطی که عرضه ای برای سیمکارتهای رند وجود نداشته باشد طبیعی است که قیمتها سیر صعودی داشته باشد گفت: اکنون عرضه سیم کارت وجود دارد.
مدیرعامل مخابرات در پاسخ به این که حتی از سوی خود شرکت ارتباطات سیار نیز بارها اعلام شده که واگذاریهای این شرکت در نهایت مربوط به کدهایی مانند 8، 9 و صفر می شود توضیح داد: بله عرضه سیم کارتهای جدید از طریق این کدها صورت می گیرد و دیگر کدهایی مانند کد یک اصلا ظرفیت خالی ندارند حتی سایر کدهای قبل از 9 نیز امکان عرضه ندارند و در نهایت شاید تنها کمی ظرفیت درخصوص کدهای 7 و 8 باقیمانده باشد اما کدهای ابتدایی و قبل از 7 اصلا ظرفیت خالی ندارند و قیمت تعیین شده برای آنها عموما از سوی دارندگان و خریداران اولیه این سیم کارتها صورت می گیرد.